Cum sa treceti mai usor prin travaliu

Cine nu a trecut prin momente de durere cel putin o data in viata? In aceste cazuri am apelat la metode traditionale de tratament, am incercat sa ne relaxam, sa vorbim cu cei dragi si sa ne odihnim pentru a ne recupera fortele. Din reflex, parca stim sa ne alinam suferinta atunci cand ne doare ceva.

La fel ar trebui sa se intample si in timpul travaliului. Daca alegeti sa nasteti acasa, puteti sa faceti mai multe lucruri pentru a va simti mai bine. Daca nasteti la spital va fi necesar sa solicitati ajutorul asistentelor.

Spuneti moaselor si celor din sala de nasteri cum va pot ajuta.

Relaxare

Frica femeilor din timpul travaliului poate intensifica si mai mult senzatia de durere, iar perioada travaliului se va mari. Invatati sa va relaxati si veti putea astfel reduce tensiunea. In acest mod va veti simti mai bine atat dumneavoastra, cat si copilul.

Relaxati-va si veti putea sa va pastrati energia. Veti impiedica redirectionarea sangelui dinspre uter. Cand suntem tensionati, corpul nostru presupune ca trebuie sa iesim din starea in care ne aflam, prin urmare incepe sa redirectioneze sangele catre membre si catre inima.

Daca sunteti relaxata, respiratia va fi normala si veti oferi suficient oxigen copilului. De asemenea, muschii uterului se vor contracta usor permitand copilului sa iasa mai repede. Dupa nastere veti fi pregatita sa va ocupati de bebelusul dumneavoastra, fara sa fiti excesiv de obosita.

Sprijin

Selectati persoana potrivita care sa fie langa dumneavoastra cand veti naste: trebuie sa fie o persoana stapana pe situatie, capabila sa va incurajeze, sa va ajute fizic si mental, de preferat o persoana cu experienta. De cele mai multe ori este vorba de mama sau de partener.

In cazul in care doriti sa fiti asistata de mai multe persoane, ganditi-va cat este de mare sala de nastere. Comunicati cu cei de langa dumneavoastra si spuneti cum pot sa va ajute. Este bine sa ii informati in prealabil ca s-ar putea sa va razganditi in legatura cu unele aspecte legate de nastere. Schimbati pozitia ori de cate ori simtiti nevoia.

Sfaturi pentru un travaliu mai usor, mai rapid si mai putin dureros

Trebuie sa recunoastem ca doar gandul la travaliul dinaintea nasterii ne ingrozeste. Iata cateva sfaturi care va pot ajuta sa aveti un travaliu mai usor.

  1. Pregatirea copilului. De la aproximativ 34 de saptamani puteti incepe sa incurajati copilul sa se aseze in pozitia corecta de nastere (cu capul in jos). Regulat asezati-va in genunchi pe podea, pe o minge de nastere sau, daca nu aveti o astfel de minge, utilizati un scaun. Evitati sa stati culcata pe spate. Puteti incerca sa innotati. Lucrul acesta ajuta foarte mult pentru pregatirea mamei si copilului pentru nastere.

  2. Ramaneti concentrata pe ceea ce faceti. In timpul travaliului incercati sa fiti concentrata pe modul in care respirati si cum se modifica toate contractiile.

  3. Incercati sa faceti miscare ca sa va mentineti in forma! Mamele sanatoase tind sa aiba un travaliu mai rapid si sa treaca mai usor peste dureri. Faceti plimbari scurte in fiecare zi inainte sa nasteti. Puteti de asemenea sa faceti yoga sau sa mergeti la bazin.

  4. Masati perineul. De la aproximativ 34 de saptamani, puteti incepe sa masati usor perineul (zona dintre deschiderea vaginului si anus). Folositi in acest sens germeni de grau sau ulei de migdale dulci. In timpul nasterii va veti simti mai sigure pe propriul corp si veti fi mai relaxata ca sa impingeti. Prin pregatirea perineului evitati eventualele ruperi si chiar o epiziotomie (incizie a perineului).

  5. Fiti activa. Mai ales in primele faze ale travaliului incercati sa va miscati putin, sa va plimbati usor. Durerea se va ameliora si e posibil sa aveti un travaliu mai scurt. Evitati sa stati culcata.

  6. Puteti naste in siguranta acasa. Mamele care au avut o sarcina usoara si opteaza apoi pentru o nastere acasa au mai putine interventii si sunt mai susceptibile de a avea o nastere usoara.

  7. Pastrati-va energia. Este important sa beti multe lichide si sa luati mici gustari.

  8. Incercati hipnoterapia. In timpul hipnoterapiei, veti invata tehnici de relaxare, respiratie si vizualizare. Acestea va pot ajuta sa scapati de teama, sa nu mai fiti asa tensionata si sa faceti fata mai usor durerilor din timpul nasterii.

  9. Sus, jos si peste. Este vorba de o pozitie pe care ar trebui sa o incercati in timpul travaliului. Daca sunteti acasa, aplecati-va in fata pe blatul de bucatarie. Daca sunteti la spital, adunati pernele de pe pat si aplecati-va inainte peste ele. Cand obositi in timpul travaliului ingenunchiati pe pat. Capul copilului pune presiune pe colul uterin, care, la randul sau va poate ajuta sa aveti un travaliu mai usor.

  10. Luati in considerare o a doua moasa care sa asiste la nastere. Moasele va ofera un sprijin emotional semnificativ pe timpul travaliului si pot face experienta nasterii mai putin dureroasa si cu un consum mai mic de analgezice.

  11. Sprijin si suport emotional! Da, femeile care sunt incurajate si simt ca au sprijinul unei persoane dragi vor simti ca experienta nasterii este una pozitiva. Pentru ameliorarea durerii, sotul poate fi un bun “analgezic”.

  12. Beti ceai de frunze de zmeura. Consumul de frunze de zmeura poate ajuta uterul sa se pregateasca pentru travaliu. Beti de 4 ori pe zi, dupa 36 de saptamani de sarcina. Statisticile arata ca femele care beau ceai de frunze de zmeura au un travaliu mai scurt si au mai putina nevoie de ameliorarea durerilor in timpul nasterii.

  13. Respirati corect. Incet si profund. In acest fel veti fi mai relaxata, veti preveni tensionarea muschilor si cervizul se va dilata mai usor. Respirati profund la fiecare contractie. Incercati sa mentineti fata relaxata; in acest fel veti evita tensionarea muschilor.

  14. Odihniti-va putin! Daca se opresc contractiile cand sunteti complet dilatata si copilul nu iese, trageti un pui de somn rapid, de cateva minute. Cand vor incepe din nou contractiile veti avea o noua energie si veti suporta mai usor ceea ce urmeaza.

  15. Nasterea in apa – va poate ajuta sa aveti un travaliu mai putin dureros si mai scurt. Apa e linistitoare si relaxanta.

  16. Ascultati-va corpul! Impingeti cand sunteti pregatita si economisiti energia intre contractii.

  17. Faceti exercitii usoare cum ar fi sa urcati pe scari – lucrul acesta poate ajuta copilul sa se deplaseze prin pelvis.

  18. Masaj. Daca partenerul Dumneavoastra va maseaza, puteti trece mai usor peste travaliu. Un studiu recent a aratat ca 80% din femeile care au avut parte de masaj in timpul travaliului, nu au avut nevoie de ameliorarea durerii prin anestezie sau medicamente. Impulsurile induse de masaj ajung la creier mai repede decat impulsurile de durere. Cele mai multe femei oricum se bucura cand cineva se ingrijeste de satisfacerea nevoilor lor.

  19. Mirositi levantica/lavanda. Uleiurile esentiale mirosite in timpul travaliului va ajuta sa va relaxati, iar durerea va fi resimtita mai putin. Lavanda/ levantica este o alegere foarte buna pentru ameliorarea durerii, pentru relaxare si pentru scaderea tensiunii arteriale. Salvia are efecte uimitoare in cazul grabirii contractiilor lente, dar nu folositi salvie in ultima parte a sarcinii sau daca sunteti deja in timpul travaliului, pentru ca ea poate avea efecte puternice. Uleiurile esentiale contin substante speciale care pot ameliora durerea si care au proprietati relaxante.

  20. Distragerea atentiei. Tot ceea ce va distrage atentia de la durere este bun. Poate fi vorba de CD sau DVD player portabil, o carte interesanta sau cateva lucruri marunte care trebuie facute in jurul casei.

  21. Ramaneti deschisa. Cum sa stii exact cum sa ameliorezi durerea din timpul travaliului daca nu ai mai trecut printr-o asemenea experienta? Nu va simtiti vinovata daca metodele de ameliorare a durerii pe cale naturala nu dau rezultate si trebuie sa apelati la epidurala sau medicamente usoare. Cereti-le daca aveti nevoie de ele. Au fost inventate pentru un motiv bine intemeiat. Daca ramaneti rigida la un anumit plan de nastere care nu este asa cum l-ati gandit, puteti fi tensionata si afectata emotional. Acest lucru poate incetini travaliul si va veti simti in dificultate. Va fi mult mai usor si relaxand daca veti fi flexibila.

Ce pozitii adoptam mai exact in timpul travaliului?

Unele studii arata ca atunci cand femeile au fost incurajate sa-si schimbe pozitia sau sa mearga in timpul travaliului, au avut contractii mai eficiente, un confort mai mare si au avut nevoie de mai putine medicamente pentru durere. Femeile careu au mers pe jos cel putin jumatate de ora in timpul travaliului au avut mai putina nevoie de forceps, alte instrumente de asistare a nasterii sau chiar de cezariana.

In functie de etapele travaliului puteti experimenta anumite pozitii.

In faza timpurie a travaliului:

  • trebuie sa incercati diverse lucruri pentru distragerea atentiei. Incercati sa dansati lent cu partenerul dumneavoastra sau asezati-va pe o minge de exercitii si uitati-va la televizor.

  • In aceasta faza trebuie sa va odihniti bine, faceti plimbari lungi dar nu pana la epuizare. Daca travaliul incepe noaptea sau cand sunteti obosita, e o idee buna sa va culcati pe o parte in pat. O perna de sustinere a burticii si una intre genunchi va pot ajuta sa va simtiti mai confortabil.

In etapa activa a travaliului:

  • contractiile devin mai puternice si trebuie sa gasiti cele mai confortabile moduri de miscare;

  • incercati sa stati mai mult in pozitie verticala si sa mergeti pe jos incet;

  • cand nu va mai puteti deplasa asa usor, ramaneti intr-un singur loc si balansati-va soldurile ca intr-o miscare de dans;

  • Puneti piciorul pe un taburet mic sau pe o banca si aplecati-va lung. Acest lucru poate ajuta copilul sa se roteasca;

  • Tineti-va de balustrada sau de partenerul dumneavoastra si indoiti genunchii, pana aproape de o pozitie ghemuita (daca este confortabil sa faceti aceasta miscare);

  • urcati si coborati scarile;

Inapoi la travaliu. Daca bebe se afla in pozitia posterioara probabil ca veti simti presiune si durere in spate in timpul contractiilor.

  • stati intr-o pozitie in maini si genunchi;

  • puneti un teanc de perne sub piept si stati deasupra;

  • stati pe spate pe un scaun si inclinati-va in fata (ca sa inlaturati presiunea din spate).

Etapa de tranzitie. Incercati urmatoarele pozitii:

  • stati pe toaleta ca sa relaxati muschii pelvieni;

  • intindeti-va pe o parte iar partenerul va poate presa usor pe solduri.

Ce lucruri sa luati la spital pentru un travaliu usor:

  • pantofi confortabili;

  • propria ta camasa de noapte sau halat de baie de acasa;

  • o minge de nastere;

  • perne suplimentare pe care va puteti sprijini atunci cand stati pe maini si genunchi.

    Comentarii

    Din pacate in romania exista inca spitale unde nu lasa pe nimeni sa intre cu tine in sala de nastere, ba si moasele te lasa singura in timpul travaliului, cum am patit si eu, timp de 12 ore. Asistentele sau moasa veneau cam la fiecare ora sa vada "ce mai fac". Dar poate ca pentru legatura intre mine si fiul meu a fost bine. Cine stie(?)!
    Totusi, 12 ore de travaliu e un pic dur cand esti singura.

    Din pacate in romania exista inca spitale unde nu lasa pe nimeni sa intre cu tine in sala de nastere, ba si moasele te lasa singura in timpul travaliului, cum am patit si eu, timp de 12 ore. Asistentele sau moasa veneau cam la fiecare ora sa vada "ce mai fac". Dar poate ca pentru legatura intre mine si fiul meu a fost bine. Cine stie(?)!
    Totusi, 12 ore de travaliu e un pic dur cand esti singura.