Termen cautat
Categorie

Depresia in timpul sarcinii


Se presupune ca sarcina este una din cele mai fericite perioade din viata unei femei, dar cu toate acestea, pentru unele femei sarcina reprezinta o perioada de confuzie, teama, tristete, stres si chiar depresie. Potrivit Congresului American de Obstetrica si Ginecologie aproximativ intre 14-23% din femei vor avea unele simptome de depresie in timpul sarcinii (cel putin una din zece femei experimenteaza crize de depresie in sarcina). Depresia este de fapt o tulburare care afecteaza o femeie din patru la un moment dat in viata, asa ca nu este de mirare ca aceasta afectiune este comuna si pentru foarte multe femei insarcinate. De multe ori, depresia nu este diagnosticata corect in timpul sarcinii, pentru ca oamenii considera ca este vorba doar despre un fel de dezechilibru hormonal. Aceasta presupunere poate fi uneori periculoasa pentru mama si pentru bebelusul inca nenascut.

Depresia in sarcina este o boala care poate fi tratata, dar cel mai important lucru este sa recunosti ca ai nevoie de ajutor si sprijin.

Simptome ale depresiei in timpul sarcinii

Simptomele depresiei in sarcina sunt aceleasi ca si cele experimentate in orice alt moment al vietii. Dar, depresia in timpul sarcinii poate fi dificil de identificat, pentru ca este o perioada de mari schimbari si ajustari. Exista unele simptome ca oboseala sau problemele de somn, care sunt frecvente in randul femeilor insarcinate sanatoase. Dar, atunci cand sunt insotite de un sentiment de tristete sau lipsa de speranta sau se intersecteaza cu capacitatea de a functiona in parametri normali, cel mai probabil depresia este de vina.

Totusi, daca ati experimentat unele dintre aceste simptome timp de doua saptamani sau mai mult, este timpul sa cautati ajutor in tratarea depresiei:

  • stare de spirit scazut sau senzatie de amorteala
  • senzatie inadecvata, ca si cum ati trece printr-un esec, sau va simtiti vinovata, va e rusine, va simtiti fara valoare, fara speranta, neajutorata, goala sau trista
  • simtiti de multe ori nevoia de a plange
  • va simtiti furioasa, iritabila sau aveti resentimente
  • teama pentru copil si pentru ce ar putea sa i se intample
  • teama de a fi singura si de a iesi afara
  • pierderea interesului pentru lucruri care v-ar bucura in mod normal
  • insomnie (incapacitatea de a adormi) sau dormit excesiv (posibil si cosmaruri)
  • schimbari ale poftei de mancare (nu mancati deloc sau din contra mancati prea mult)
  • senzatie de nemotivare si imposibilitatea de a face fata rutinei de zi cu zi
  • evitarea contactelor sociale si/ sau nu aveti grija de Dumneavoastra in mod corespunzator
  • energie scazuta si sentiment de epuizare
  • probleme de gandire clara si greutate in luarea unor decizii, lipsa de concentrare si memorie slaba
  • ganduri de a va face rau, de a scapa de toate, de a fugi departe de tot, ganduri de suicid

Expertii cred ca, intensificarea rapida a nivelului de hormoni de la inceputul sarcinii poate perturba chimia creierului si poate duce la aparitia depresiei. Schimbarile hormonale va pot face sa va simtiti mai nerabdatoare decat de obicei. Anxietatea este o alta afectiune care poate aparea in timpul sarcinii si poate fi tratata. Depresia si anxietatea pot fi nediagnosticate in sarcina pentru ca, de multe ori, femeile resping aceste sentimente pe care le au. Dar acestea, nu trebuie trecute cu vederea. Sanatatea emotionala este la fel de importanta ca cea fizica si chiar o poate afecta pe aceasta.

Cercetarile au aratat ca depresia si anxietatea pot creste riscul de nastere prematura. Netratate, aceste afectiuni va pot impiedica sa aveti grija de Dumneavoastra si de copil in mod corespunzator.

Simptome ale anxietatii in timpul sarcinii:

Sunati-va medicul pentru o trimitere la terapeut daca va simtiti coplesita sau nervoasa in fiecare zi sau aveti:

  1. Atacuri de panica. Pot aparea din senin, inima bate mai repede, aveti ameteli sau lesin, palmele sunt transpirate, aveti dispnee si sentimentul ca aveti un atac de cord.
  2. Preocupari frecvente, recurente cu privire la sanatatea Dumneavoastra sau a bebelusului Dumneavoastra sau un sentiment frecvent ca ceva groaznic este pe care sa se intample.

Care sunt cauzele si factorii de risc ale depresiei in timpul sarcinii

Exista mai multe cauze si factori de risc ale depresiei in timpul sarcinii:

  • antecedente personale sau familiale de depresie si anxietate; persoane care obisnuiau sa fie depresive si in trecut sau sufereau de tulburare disforica premenstruala (un sindrom premenstrual sever)
  • varsta la momentul de sarcina; cu cat esti mai tanara cu atat riscul este mai mare
  • persoane care locuiesc singure sau nu au suportul familiei
  • suport social insuficient
  • conflict marital sau violenta in familie, dificultati in relatie. Daca sunteti intr-o relatie cu probleme, iar lucrurile nu functioneaza cum ar trebui, este important sa primiti consiliere. Nu faceti greseala sa presupuneti ca dupa nasterea copilului totul se va rezolva. Un nou-nascut va agrava si mai mult situatia, asa ca nu amanati consilierea profesionala pentru rezolvarea problemelor din relatia Dumneavoastra, mai ales daca sunteti victima unui abuz.
  • pierderea unei sarcini anterioare. Femeile care au pierdut o sarcina pot fi foarte stresate atunci cand sunt din nou insarcinate. Daca pierderea a fost recenta sau daca s-a pierdut o sarcina de mai multe ori in cursul ultimului an, s-ar putea ca o femeie sa nu fi avut timp sa se recupereze complet emotional si fizic. Atunci cand exista restrictii de sanatate, exista si o vulnerabilitate mai mare de a fi cuprins de depresie.
  • Tratamente de fertilitate. Daca ati ramas greu insarcinata, s-ar putea sa fiti foarte stresata. Daca ati trecut prinmai multe proceduri de fertilitate, s-ar putea sa aveti de a face acum cu o serie de efecte secundare emotionale de luni sau chiar ani de tratamente de asteptare. In plus, acum ca sunteti insarcinata, s-ar putea sa fiti ingrozita de teama de a pierde copilul pe care atat de greu l-ati conceput. Toate acestea, fac o femeie sa fie mai predispusa la depresie in timpul sarcinii.
  • incertitudine cu privire la sarcina/ probleme cu sarcina. O sarcina cu risc ridicat de complicatii poate fi coplesitoare pentru femeie gravida. Femeile care sunt insarcinate cu gemeni tind sa fie mai depresive in sarcina.
  • Evenimente de viata stresante: griji financiare, deplasari, schimbarea locului de munca, planificarea de a sta acasa dupa multi ani de munca, o despartie, moartea unui prieten apropiat sau a unui membru al familiei, pierderea locului de munca etc
  • un abuz in trecut; Femeile care au trecut printr-un abuz emotional, sexual, fizic sau verbal pot avea stima de sine foarte scazuta, un sentiment de neajutorare sau sentimente de izolare. Toate acestea contribuie la un risc mai mare de depresie in sarcina. Sarcina poate declansa amintiri dureroase de abuz din trecut. Schimbarea poate oglindi neputinta pe care o femeie a experimentat-o atunci cand a fost abuzata.
  • o sarcina neplanificata

Prevenirea depresiei in timpul sarcinii

Depresia este o conditie biochimica si este posibil sa nu reusiti sa o evitati daca sunteti predispusa la ea. Dar, este important sa aveti grija de Dumneavoastra din punct de vedere emotional pentru a tine in frau depresia si pentru a ameliora simptomele acesteia.

  1. Pastrati-va calmul. Rezistati tentatiei de a pregati atat de multe lucruri necesare inainte de nasterea copilului. Nu trebuie sa faceti dintr-o data curatenie in toata casa si sa munciti intens inainte de a va incepe concediul de maternitate. Puneti-va pe Dumneavoastra pe primul plan. O data ce se va naste copilul, nu veti mai avea atat de mult pentru Dumneavoastra. Cititi o carte, luati micul dejun in pat, faceti o plimbare in apropiere. Alegeti sa faceti ceva care va bucura. Avand grija de Dumneavoastra este o parte esentiala din grija pentru copilul Dumneavoastra.
  2. Asigurati-va ca petreceti suficient timp cu partenerul Dumneavoastrasi ca va intariti relatia. Mergeti intr-o vacanta daca puteti. Faceti tot ce puteti pentru a va consolida relatia.
  3. Vorbiti despre ce simtiti, despre temerile si grijile pe care le aveti cu partenerul Dumneavoastra, cu familia si cu prietenii.
  4. Atentie la stres. Nu-l lasati sa va acapareze viata. Gasiti modalitati prin care sa aveti grija de Dumneavoastra. Luati pauza, dormiti, faceti exercitii fizice si mancati bine. Puteti face yoga sau sa practicati meditatia.

Tratamentul depresiei in timpul sarcinii

Pentru tratarea depresiei in timpul sarcinii se pot folosi medicamente sau psihoterapie. Daca suferiti de depresie intensa, nu incercati sa va tratati singura cu ceaiuri sau alte plante (acestea pot fi utile in caz de depresie usoara sau cel mult moderata). Siguranta acestor remedii in timpul sarcinii este necunoscuta, iar acestea nu sunt un substitut eficient pentru un ajutor profesionist.

In timpul sarcinii, medicii evita sa prescrie antidepresive femeilor, cu exceptia cazului in care aceastea sufera de o forma de depresie severa sau daca au o istorie medicala care arata ca au mai luat antidepresive si in trecut. Se folosesc alte metode, cum ar fi psihoterapia, pentru a reduce nevoia de antidepresive.

Dar, daca depresia este atat de intensa incat o femeie insarcinata nu mananca sau ia foarte mult in greutate, de exemplu, atunci ea trebuie tratata prin orice mijloc. Femeile care au un risc ridicat de depresie in timpul sarcinii (au luptat cu depresie majora in trecut sau au prezentat depresie in timpul sarcinii anterioare) trebuie sa stie ca riscul asociat cu utilizarea de antidepresie in timpul sarcinii este mic, dar, atentie antidepresivele nu sunt 100% sigure. Pentru femeile gravide cu depresie usoara sau moderata, se prefera psihoterapia sau terapia de grup in locul antidepresivelor, dar pentru cele care au depresie majora, medicii pot alege sa le prescrie antidepresive, evitand in acest fel situatii grave cand mama are sentimente amplificate de suicid sau alte situatii cu impact negativ asupra sarcinii. Unele studii arata ca femeile care au luat medicamente antidepresieve in sarcina (Prozac sau Zoloft) au avut copii care s-au dezvoltat normal. Pe de alta parte, femeile gravide foarte deprimate, netratate si cele care sufera de depresie pe termen lung sau au mai multe episoade de depresie pot avea copii cu probleme de comportament si intarzieri cognitive si de limbaj.

Depresia in timpul sarcinii – Cum se poate trata natural?

Deoarece exista multe controverse legate de utilzarea antidepresivelor in timpul sarcinii, multe femei sunt interesate ce alte moduri naturale exista pentru a trata depresia. Alternative pentru utilizarea medicamentelor in caz de depresie usoara pana la moderata in sarcina sunt grupurile de suport, psihoterapia si terapia usoara.

Iata si alte cateva modalitati naturale prin care puteti trece peste depresia care se instaleaza in timpul sarcinii:

  • Exercitii fizice – cresc natural nivelul serotoninei si scad nivelul de cortizol.
  • Dormiti suficient timp. Lipsa de somn afecteaza foarte mult organismul si capacitatea mintii de a gestiona stresul si provocarile de zi cu zi. Stabiliti un program de rutina de somn, astfel incat sa mergeti la culcare si sa va treziti la o anumita ora.
  • Relaxati-va! In loc sa stati ore in sir pe internet cititi despre riscuri si boli in sarcina, mai bine va informati direct de la medicul Dumneavoastra si va destindeti cu ceva ce va ajuta sa ramaneti calma.
  • Gasiti spirjin in partener, prieteni, familie
  • Dieta si nutritie. Exista foarte multe alimentente care sunt legate de schimbarile de dispozitie, de capacitatea de a gestiona stresul si mintea. Dietele bogate in cofeina, zahar, carbohidrati prelucrati, aditivi artificiali si proteine scazute pot duce la probleme legate de sanatatea Dumneavoastra mentala si fizica. Stabiliti in mod constient ce alimente ii oferiti corpului astfel incat sa va simtiti bine.
  • Acupunctura. Cercetarile noi arata ca acupunctura poate fi o varianta importanta in tratarea depresiei in sarcina.
  • Acizii grasi Omega-3. Noile cercetari demonstreaza ca uleiurile omega-3/de peste luate ca supliment zilnic in sarcina, pot reduce simptomele depresiei. Este important sa verificati ca uleiul de peste sa nu contina mercur.
  • Remedii pe baza de plante. Exita o serie de suplimente pe baza de plante si vitamine cunoscute care pot imbunatati starea de spirit si hormonul serotonina. Multe din aceste produse nu pot fi luate in combinatie cu antidepresive si este necesar sa se calculeze o doza anume pentru femeile insarcinate. Adresati-va medicului sau nutritionistului pentru a vedea ce produs natural vi se potriveste cel mai bine.
  • Luati supliment de vitamina B. Exista studii care arata ca depresia in timpul sarcinii poate fi cauzata de deficiente de vitamine. Vitamina B-complex, mai ales, este esentiala pentru bunastarea mentala si emotionala.Mancati bine si consumati alimente bogate in vitamine, dar mai ales in vitamina B.
  • Iesiti la soare. Soarele va poate oferi un sentiment de pace si va ajuta sa puneti lucrurile in ordine. Expunerea moderata la soare va ajuta sa ii oferiti corpului Vitamina D. Atentie: nu stati prea mult in soare si cereti sfatul medicului inainte de a va expune cat de putin la soare.
  • Cereti ajutor profesionist. Daca simptomele incep sa interfereze cu viata Dumneavoastra si va afecteaza apetitul, somnul sau capacitatea de concentrare, s-ar putea sa aveti o afectiune. Este important să discutati cu un terapeut care v-ar putea sugera terapie cognitiv comportamentala sau terapia interpersonala, doua modalitati profesionale eficiente de lupta impotriva depresiei.

Daca nu va simtit confortabil sa discutati cu medicul Dumneavoastra despre depresia care va incearca in timpul sarcinii, gasiti o alta persoana cu care puteti vorbi. Nu incercati niciodata sa va confruntati singura cu depresia. Bebelusul are nevoie de Dumneavoastra si este important sa cautati ajutor pentru a trata depresia.

Ce pot face membrii familiei pentru o femeie insarcinata care se lupta cu depresia?

Daca sunteti prieten sau membru al familiei unei femei insarcinate despre care banuiti ca sufera de depresie, ar trebui sa va oferiti sprijinul si sa o incurajati sa solicite ajutor. Nu ignorati expresiile de tristete si disperare pe care le are. Ascultati-o, incercati sa o intelegeti si aveti rabdare cu ea. Incurajati-o sa solicite ajutor profesionist. Este imperativ ca o femeie insarcinata sa-si dea seama ca sufera de depresie si ca aceasta poate sa-i afecteze starea de sanatate proprie precum si pe cea a copilului sau.

Cercetatorii incearca sa identifice si sa dezvolte noi modalitati de tratare a depresiei in timpul sarcinii. Dar, cel mai important lucru este ca o femeie gravida sa recunoasca atunci cand este deprimata si sa fie incurajata sa ceara ajutor, sa caute tratament cat mai repede posibil. In acest fel, ea va avea grija de ea si de bebelusul in curs de dezvoltare.

Bibliografie
http://www.babycenter.com/0_depression-during-pregnancy_9179.bc http://www.webmd.com/baby/features/facing-depression-during-pregnancy?page=3 http://www.foxnews.com/health/2013/12/22/depression-and-anxiety-during-pregnancy-8-ways-to-cope/ http://www.keeperofthehome.org/2011/10/treating-depression-during-pregnancy-naturally.html http://www.beyondblue.org.au/resources/for-me/pregnancy-and-early-parenthood/mental-health-conditions/symptoms-of-depression