Termen cautat
Reteta

Regim alimentar pentru prevenirea accidentului vascular cerebral

Accidentul vascular celebral apare atunci cand fluxul sangvin in artere din creier este blocat de un cheag de sange sau cand o artera se sparge. Nu aveti cum sa modificati factorii de risc precum varsta dumneavoastra sau materialul genetic. Sunt unii factori de risc pe care ii puteti schimba insa. Acestia sunt:

  • Tensiune arteriala ridicata – se estimeaza ca aproximativ 40% din accidentele vasculare cerebrale sunt cauzate de tensiune arteriala ridicata (hipertensiune).
  • Fumatul – fumatorii au cu 50% mai multe sanse sa sufere un accident vascular cerebral.
  • Boli cardiace – un atac de cord pe care l-ati suferit in trecut.
  • Diabet
  • Obezitate
  • Droguri – consumul de droguri precum cocaina sau amfetamine.
  • Nivel ridicat de colesterol in sange.
  • Femeile care sufera de migrene, fumeaza si iau contraceptive orale prezinta un risc ridicat sa sufere un accident vascular cerebral.

Controlul factorilor de risc prezentati mai sus este primul pas in prevenirea accidentului vascular cerebral. In controlul acestor factori, luati urmatoarele masuri de precautie:

  • Urmati o dieta sanatoasa, saraca in sare, grasimi si colesterol.
  • Nu fumati
  • Tineti-va greutatea sub control.
  • Faceti exercitii fizice in mod regulat.
  • Monitorizati-va tensiunea arteriala si colesterolul, faceti analize in mod regulat.
  • Aveti grija din alimentatia dumneavoastra sa obtineti nutrienti ce previn accidentele vascular cerebrale: potasiu, magneziu, vitamina E, acizi grasi esentiali, seleniu.
  • Nu luati contraceptive orale daca prezentati risc de accident vascular cerebral.
  • Daca ati suferit un atac de cord in trecut, nu consumati mai mult de 1 bautura alcoolica pe zi.
  • Daca suferiti de diabet, tineti sub control strict consumul de zahar.
  • O doza zilnica, mica de aspirina poate preveni accidentul vascular cerebral.

In ceea ce priveste regimul alimentar, trebuie sa respectati urmatoarele in prevenirea accidentului vascular cerebral:

  • Consumati mai putine grasimi pana la 40-70g pe zi. Expertii sunt de parerea ca din consumul total de calorii zilnic, doar 20% trebuie sa provina din grasimi.
  • Este de preferat consumul de grasimi ce provine din ulei de floarea soarelui, ulei de rapita, ulei de masline, si ulei de soia, migdale, alune.
  • Tineti minte ca pestele, carnea si carnea de pasare sunt surse bune de proteine, dar contin si grasimi. Ar trebui sa cosumati carne macra, portii nu mai mari de 90-120g pe zi. Consumati carnea de pasare fara piele si consumati peste de cel putin 2 ori pe saptamana.
  • Consumati linte, mazare si fasole de orice fel.
  • Consumati maxim 3 galbenusuri de ou pe saptamana. Iar atunci cand consumati galbenus de ou, reduceti consumul altor alimente bogate in colesterol.
  • Consumati lapte si lactate cu putine grasimi.
  • Este de preferat consumul de paine neagra si paine din cereale integrale, paste din cereale integrale si orez brun.
  • A trebui sa consumati cel putin 5 portii de fructe si legume pe zi. Consumati avocado si masline in moderatie.
  • In ceea ce priveste bauturile, este de preferat consumul de apa si de lichide cu putin sau fara zahar. Consumul de alcool trebuie limitat la 2 bauturi pe zi (1 bautura insemnand 340ml bere, sau 120ml vin, sau 25ml spirtoase). Evitati consumul de alcool daca sunteti supraponderali sau daca aveti hipertensiune.
  • La desert, incercati sa consumati un fruct proaspat, jeleu, crema din lapte degresat, iaurt de fructe.

Pe grupe alimentare, evitati consumul de:
Grasimi si uleiuri: unt, margarina, prajeli, nuca de cocos, maioneza.
Carne: carne grasa de vaca, porc sau miel, semipreparate, organe interne, carne la conserva, fast food, prajeli.
Lactate: lapte integral, lapte condensat, smantana, inghetata, branza.
Paine si cereale: paine alba, chifle, cereale pentru micul dejun cu mult zahar, produse de patiserie.

Comentarii