Ovazul

Imagini

Alte denumiri ale ovazului

Avena Sativa

Ce este ovazul?

Ovazul este o planta din ale carei parti aeriene, inclusiv semintele, frunzele, coditele (paiele de ovaz) si taratele de ovaz (invelisul exterior al bobului de ovaz) sunt pregatite unele produse medicamentoase.

Exista posibilitatea ca ovazul sa fie eficient pentru:

  • reducerea riscului de atac cardiac, caz in care ovazul va fi inclus intr-o dieta cu putine grasimi si colesterol;
  • scaderea colesterolului. Consumul fainei de ovaz sau a taratelor de ovaz in cadrul unei diete cu putine grasimi si colesterol poate duce la scaderea semnificativa a nivelului de colesterol.

Ovazul este eficient pentru:

  • reducerea nivelului de zahar din sange in cazul persoanelor diagnosticate cu diabet. In acest caz ovazul va fi inclus in dieta zilnica.
  • prevenirea cancerului stomacal, caz in care ovazul si taratele de ovaz sunt incluse in dieta zilnica.

Ovazul este ineficient pentru:

  • prevenirea cancerului de colon, chiar daca ovazul va fi inclus in dieta zilnica;
  • scaderea nivelurilor crescute ale tensiunii arteriale;
  • reducerea riscului de cancer de colon.

Nu exista suficiente date care sa ateste eficienta ovazului in ceea ce priveste urmatoarele conditii medicale:

  • prevenirea absorbtiei grasimilor la nivelul intestinelor, redistribuirea grasimilor in cazul persoanelor diagnosticate cu HIV, prevenirea calculilor biliari (pietre la vezia biliara), sindrom de intestin iritabil (SII), diverticuloza, boala inflamatorie a intestinului, constipatie, anxietate, stres, tulburari nervoase, slabirea vezicii urinare, afectiuni la nivelul tendoanelor si articulatiilor, guta, afectiuni renale, sevraj de opiu si nicotina sau afectiuni cutanate.

Care este modul de actiune al ovazului?

Prin inducerea senzatiei de satietate si tinerea apetitului sub control, ovazul are capacitatea de a reduce nivelul de colesterol si zahar din organism. Totodata, taratele de ovaz blocheaza absorbtia, la nivelul intestinelor, a substantelor ce pot cauza afectiuni cardiace, cresterea colesterolului si diabetului.

Precautii in ceea ce priveste ovazul

Taratele de ovaz nu prezinta riscuri asupra organismului uman. Cu toate acestea exista situatii in care pot aparea balonarea si gazele intestinale ( flatulenta). In cazul persoanelor care intampina probleme de mestecare sau inghitire a hranei, a celor cu o dentitie defectuoasa precum si a celor care se confrunta cu boli si afectiuni care afecteaza functionarea corespunzatoare a tractului digestiv, ovazul poate sauza obstructie intestinala.Aplicat direct la nivelul pielii, ovazul nu prezinta riscuri majore.
Urmatoarele persoane trebuie sa evite ovazul:

  • persoanele care intampina dificultati de mestecare sau inghitire a hranei;
  • persoanele care manifesta tulburari ale tractului digestiv, inclusiv la nivelul esofagului, stomacului si intestinelor.

Doze recomandate

Administrarea ovazului se face pe cale orala, dupa cum urmeaza:

  • Pentru nivel crescut de colesterol: 56-150 mg de produse pe baza de ovaz integral, asa cum sunt taratele de ovaz sau faina de ovaz in fiecare zi. Aceste produse contin 3.6-10 g de beta-glucan (fribre solubile).
  • Pentru scaderea glucozei din sange in cazul persoanelor diagnosticate cu diabet de tip 2: introducerea in alimentatie a mancarurilor bogate in fibre, asa cum sunt produsele pe baza de ovaz integral care sa contina 25 mg de fibre solubile. Astfel, trebuie sa stiti ca 38 g de tarate de ovaz sau 75 g de faina de ovaz contin aproximativ 3 g de beta-glucan.

Comentarii

Taratele de ovaz se pot lua cu apa, lapte, ceai, consumate ca atare sau cu miere, ori ca adaos la alte alimente nefierte, presarate peste fulgii de cereale sau peste iaurt, inainte de masa sau dupa masa, in orice perioada a zilei. Multa sanatate!

Am îmceput acum aproape 3 săptămâni regimul Dukan, mai bine zis dieta Dukan.

În aceasta dietă, tărâţele de ovăz au un rol extrem de important (din câte se pare). Nu ştiu cât de mult este efect placebo sau câtă eficienţă reala au aceste tărâţe, însă este cert că îmbunătăţesc considerabil tranzitul intestinal, mai ales în zilele în care se consumă numai proteine pure (carne şi produse lactate). Ca să-mi demonstrez mie însumi acest fapt, am ales să nu consum porţia de tărâţe într-o zi, iar lipsa lor s-a făcut simţită. Cu vârf şi îndesat.

De slăbit, am slăbit aproape 7 kilograme in 3 săptămâni. Nu am cum să ştiu câtă masă activă am pierdut şi câtă masă pasivă, dar aştept să mai dau jos câteva kilograme, după care ma voi duce la Institutul Naţional de Medicină Sportivă şi îmi voi face măsurătorile necesare. Iar dacă se va dovedi că raportul intre grăsimea pierdută şi masa musculară este în favoarea grăsimii (deşi mă indoiesc, pentru ca fără sport se consumă mai degrabă glicogen decat grăsime...), înseamnă că dieta este ok. În caz contrar, şi în ciuda unor rezultate spectaculoase, se va dovedi că este o prostie!

Oricum ar fi, si pentru a reveni la oile noastre, tărâţele de ovăz sunt OK.

Da, se pot consuma seara. Multa sanatate!

Buna ziua! Daca dimineata nu pot consuma tarate de ovaz, din anumite motive, se poate seara?

Taratele de ovaz se administreaza cu apa sau se pot lua pur si simplu ?

Adaugă comentariu nou