Termen cautat

Remedii naturiste pentru tulburari de somn

Tulburarile de somn sunt clasificate in 3 tipuri, dupa cum urmeaza: lipsa somnului, somn excesiv sau somn parasomnie (comportament anormal in timpul somnului). Conform studiilor statistice, dintre toate tipurile de tulburari de somn, insomnia detine incidenta cea mai mare, fiind adesea un simptom al unei conditii medicale severe. Femeile si persoanele in varsta sunt mult mai predispuse riscului de a se confrunta cu aceasta manifestare.

Somnul este caracterizat de 5 stadii. Primele 4 faze nu sunt insotite de miscari oculare (non-REM sau NREM), in vreme ce ultimul stadiu este caractarizat de miscari oculare rapide (REM). De asemenea primele 2 stadii sunt insotite de somn usor, in vreme ce ultimele 2 stadii sunt caracterizate de somn profund. In cel de-al cincilea stadiu se formeaza visele, caz in care vor fi prezente miscari oculare rapide, fara ca in organism sa se miste nici un alt muschi.

Tulburarile de somn insotite de comportamente anormale precum mers in somn sau terori nocturne, se produc de cele mai multe ori incepand cu cel de-al 3-lea sau al 4-lea stadiu.

Tulburarile de somn pot fi temporare sau de natura cronica. Indiferent de natura tulburarilor de somn, de cantitatea si calitatea somnului, acestea pot afecta calitatea vietii pacientului. Alte tulburari de somn sunt apneea de somn, narcolepsia, sindromul picioarelor nelinistite, sau tulburarile ritmului cicardian de somn.

Somnul, starea de veghe si stadiile somnului sunt influentate in mod decisiv de nivelul unui hormon, ce poarta denumirea de melatonina.

Cauzele tulburarilor de somn

Cauzele tulburarilor de somn variaza in mod considerabil in functie de natura si tipul acestor manifestari.

Cauzele insomniei pe termen scurt sunt:

  • tensiune mentala;
  • nervozitate.

Cauzele insomniei cronice sunt:

  • tulburari psihologice;
  • diabet;
  • afectiuni cardiace;
  • astm;
  • ulcere;
  • artrita;
  • sinuzita cronica;
  • epilepsie;
  • depresei;
  • anxietate.

Cauzele narcolepsiei insotita de cataplexie sunt:

  • lipsa unei substante chimice de la nivelul creierului, ce poarta denumirea de hipocretine;
  • factori de ereditate;
  • leziuni craniene.

Cauzele sindromului picioarelor nelinistite sunt:

  • boala Parkinson;
  • fibromialgei;
  • hipotiroidism;
  • hipertiroidism;
  • amiloidoza;
  • boala Lyme;
  • varicoza venoasa.

Alte cauzele ale tulburarilor de somn sunt:

  • jet lag (dereglarea de ritm cicardian);
  • modificari hormonale din timpul menstruatiei si sarcinei;
  • consumul mancarurilor picante si a produselor care contin cafeina (cafea, ceai, ciocolata);
  • anumite tratamente medicamentoase precum antidepresive, betablocante si anticonvulsive.

Simptomele tulburarilor de somn

Numarul orelor de somn necesare functionarii normale a organismului variaza in functie de stadiile vietii, asfel:

  • sugarii au nevoie de aproximativ 16 ore de somn;
  • adolestecentii de 9-10 ore de somn;
  • o persoana adulta 7-8 ore de somn.

Simptomele tulburarilor de somn sunt:

  • dificultati de a adormi;
  • stare excesiva de somnolenta in timpul zilei;
  • sforait;
  • conportament neobisnuit precum mers sau vorbit in somn, urinari in timpul somnului, cosmaruri;
  • dificulatati de concetrare;
  • pierderi de memorie;
  • obstructia cailor respiratorii si senzatie de sufocare (apnee de somn);
  • senzatie de mancarime la nivelul picioarelor, cauzata de nevoia urgenta a pacientului de a se misca (sindromul picioarelor nelinistite);
  • cataplexie, manifestata prin pierderea brusca a tonusului muscular ca urmare a unei emotii puternice, paralizie temporara in somn, halucinatii hipnagogice si hipnopompice (narcolepsie).

Halucinatiile hipnagogice apar in timpul somnului in vreme ce halucinatiile hipnopompice se manifesta inainte de trezire.

Remedii pregatite acasa pentru tulburari de somn

  1. Beti un pahar cu lapte cald si miere de albine. De asemenea puteti folosi si nucsoara pisata.
  2. Beti in fiecare zi o combinatie de lapte batut, scortisoara si miere de albine.
  3. Eliminati laptele din alimentatia dumneavoastra pentru o vreme, apoi reintroduceti-l acest aliment in dieta zilnica.
  4. Luati seara inainte de culcare 30ml de lapte extras din semintele de mac si zahar.
  5. Beti suc de laptuci. De asemenea puteti adauga si cateva picaturi de zeama de lamaie.
  6. Beti ceaiuri de floarea pasiunii, musetel, sunatoare, hrean, roinita, seminte de chimen dulce sau menta. Aceste ceaiuri actioneaza sub forma de sedative naturale.
  7. Faceti o baie fierbinte cu 2 ore inainte de culcare.
  8. Evitati sa dormiti pe spate.
  9. Periati parul inainte de culcare.
  10. Apelati la forme alternative de tratament precum meditatie, yoga, aromaterapia, acupunctura, acupresura si terapia prin muzica.

Dieta pentru tulburari de somn

  1. Consumati legume cu frunze verzi, crude sau inabusite.
  2. Consumati cereale integrale si fructe precum lamai si agude.
  3. Introduceti in alimentatia dumneavoastra smochinele, curmalele, bananele, grapefruitul.
  4. Evitati branza, cartofii, rosiile, vinetele si spanacul, seara la cina. Aceste alimente desi sunt sanatoase, actioneaza ca factori stimulanti pentru creier.
  5. Optati pentru o alimentatie echilibrata, bogata in vitamine si minerale.
  6. Efectuati exercitii fizice in mod regulat, precum si exercitii de meditatie.
  7. Evitati seara inainte de culcare activitatile care va stimuleaza prea mult din punct de vedere mental.