Termen cautat

Ce este premenopauza ?

Categorii
Imagini

Premenopauza/ perimenopauza reprezinta anii dinaintea instalarii menopauzei in viata unei femei. In premenopauza corpul trece prin multe schimbari si apar unele simptome de menopauza. Totusi, fiecare femeie are o experienta diferita in ceea ce priveste premenopauza; unele pot resimti mai multe simptome, iar altele foarte putine sau chiar nici unul. De asemenea, intenstitatea simptomelor variaza de la o femeie la alta. Aceasta etapa are loc de obicei intre 45 si 50 de ani, dar unele femei pot incepe premenopauza mai devreme sau mai tarziu.

Simptome

Simptomele premenopauzei indica faptul ca organismul Dumneavoastra se pregateste pentru menopauza. Premenopauza reprezinta etapa din viata unei femei cand inca aceasta poate fi productiva. De obicei dureaza doar cativa ani, insa poate persista chiar si zece ani. Simptomele premenopauzei sunt primele indicii ale menopauzei si arata faptul ca organismul femeii se pregateste pentru trecerea la menopauza.

Schimbarile hormonale care apar in premenopauza pot declansa o serie de simptome. Este important sa cunoasteti aceste simptome pentru a putea gestiona mai bine starea Dumneavoastra din aceasta perioada.

Identificarea simptomelor

Cele mai comune simptome sunt:

  1. Bufeurile. Aproximativ jumatate din femeile aflate in premenopauza si 75-85% din toate femeile aflate la menopauza for experimenta aceste bufeuri. Acestea sunt senzatii de caldura extrema din partea superioara a corpului si sunt de obicei insotite de batai rapide ale inimii, inrosirea pieptului, gatului, fetei si uneori transpiratie excesiva. O idee foarte buna pentru a reduce aceste bufeuri este sa fiti atenta la factorii declansatori. Astfel, evitati bauturile calde, alimentele condimentate, incaperile calde, alcoolul, cofeina. Noaptea pastrati o temperatura mai scazuta in camera, puteti tine fereastra deschisa sau puteti monta un ventilator. Alegeti sa dormiti in pijamale subtiri, din bumbac, nu din materiale textile care pot declansa caldura. Pentru ca stresul poate de asemenea sa declanseze bufeurile, este o idee buna sa faceti excercitii de yoga. In multe cazuri, acestea s-au dovedit a fi eficiente.
  2. Transpiratii in timpul noptii. Sunt episoade de transpiratie care au loc in timpul noptii si de multe ori pot perturba somnul. Transpiratiile nocturne sunt de obicei asociate cu sentimente bruste si intense de caldura, inrosirea fetei, batai neregulate ale inimii, greata, dureri de cap si frisoane. Transpiratiile nocturne apar tot datorita scaderii nivelului de estrogen. Organismul devine astfel mai putin eficient in reglarea propriei temperaturi, lucru care duce la perioade de senzatii bruste de caldura, urmate apoi de transpiratie excesiva pentru ca organismul incearca sa se raceasca. Transpiratiile din timpul noptii pericliteaza somnul, ceea ce poate intensifica modificarile dispozitiei, aparitia oboselii si depresiei.
  3. Ciclu menstrual neregulat. Este unul din cele mai frecvente simptome. Toate femeile vor experimenta perioade neregulate inainte cu 3 - 10 ani de sfarsitul ciclului menstrual. Doar 10% din femei ajung la menopauza fara sa fi experimentat acest simptom. Ciclul menstrual devine neregulat pentru ca nivelul de estrogen, hormonul care controleaza ciclul de reproducere, incepe sa fluctueze. Sangerarile ar putea deveni mai abundente iar timpul dintre sangerari se poate scurta.
  4. Pierderea libidoului. Este un simptom frecvent care afecteaza intre 20 si 40% dintre femei. Pierderea libidoului poate fi un simptom dificil de acceptat si de inteles, la fel cum sunt si alte aspecte intime legate de premenopauza. Din pacate, lipsa incontrolabila de dorinta sexuala poate afecta unele relatii intre parteneri.
  5. Uscaciune vaginala. Peretii vaginului nu mai secreta atat de multa umezeala, fapt pentru care vaginul poate deveni uscat, pot aparea mancarimile iar contactul sexual poate fi dureros. Pentru a trata uscaciunea vaginala multe femei apeleaza la anumite lubrifiante.

In afara de acestea, premenopauza poate insemna si depresie, crestere in greutate, pierderea parului si oboseala, incontinenta, modificari ale dispozitiei. Debutul si intensitatea anumitor simptome pot fi afectate de schimbarile corporale, stilul de viata si genetica.

Din cauza acestor schimbari majore, este posibil sa fiti descurajata in legatura cu premenopauza si sa credeti ca nu puteti face nimic pentru a evita aceste probleme. Totusi, este bine sa stiti ca, urmand o dieta echilibrata si facand multe exercitii fizice, veti putea trece mai usor prin aceasta etapa a vietii numita premenopauza.

Teste in premenopauza

Femeile intra in faza de premenopauza cand corpul incepe sa produca mai putini hormoni. Dar uneori femeile nu-si dau seama daca au ajuns in aceasta faza. Exista un test pe care il puteti face acasa si exista cateva teste pe care le puteti face la clinica. Testul pe care il puteti face acasa personal este un test de saliva, care va evidentia nivelul Dumneavoastra de hormoni.Testele medicale, sunt mai ample si cel mai probabil vor include si analize de sange.

  1. Testul pentru acasa. Puteti cumpara un kit de testare care masoara hormonii de stimulare a foliculului. Hormonul foliculostimulant (FSH) este produs de glanda pituitara si nivelurile sale cresc in fiecare luna pentru a stimula ovarele sa elimina ovule. Cand o femeie ajunge la premenopauza ovarele sale nu mai functioneaza la nivelul lor maxim, iar nivelul FSH tinde sa creasca. Testul masoara acest nivel al hormonilor si are o rata de precizie de 90%.
  2. Teste medicale. Pentru a confirma diagnosticul de premenopauza, cel mai bine este sa faceti o vizita la medic, deoarece asa veti obtine raspunsurile corecte si optiunile de tratament corespunzatoare pentru simptomele pe care le aveti. Medicul va evalua istoricul Dumneavoastra medical si urmatoarele informatii: varsta, simptome si perioadele menstruale. Medicul va poate propune sa faceti urmatoarele teste:
  • FSH – confirmarea nivelului FSH
  • test de estrogen – masoara cat de mult a scazut productia de estrogen din organism
  • TSH (hormonul stimulator tiroidian)- se efectueaza pentru a exclude o problema de tiroida care poate fi cauza simptomelor pe care le aveti. Perioadele menstruale neregulate, bufeuri, oboseala sunt toate efecte secundare comune in cazul problemelor de tiroida.

Remedii naturale in premenopauza

Premenopauza poate declansa o serie de simptome de disconfort, fapt pentru care multe femei opteaza pentru remedii naturale pentru ameliorarea simptomelor, mai degraba decat pentru tratamente costisitoare si potential periculoase (de exemplu terapia de substitutie hormonala).

Multi medici recomanda tratarea simptomelor premenopauzei in mod natural pe doua nivele:

  1. Femeile pot tine o dieta echilibrata si isi pot schimba modul de viata astfel incat sa ajute la echilibrarea nivelului hormonilor. Aceste modificari includ exercitii fizice regulate, evitarea consumului de produse alimentare si bauturi care agraveaza simptomele cauzate de dezechilibrul hormonal.
  2. Echilibrarea nivelului de hormoni cu ajutorul plantelor naturale.

Va prezentam in continuare trei tratamente naturiste eficiente in premenoauza

  1. Soia. Ajuta la restabilirea echilibrului hormonal. Este bogata in proteine si izoflavoane, contine estrogeni pe baza de plante care imita efectele de estrogen din corpul femeii. Alimentele cu soia includ: tofu, lapte de soia, branza de soia si iaurtul de soia.
  2. Seminte de in. Inul este cea mai bogata sursa de fitoestrogeni, contine omega-3 acizi grasi, toate acestea ajutand la prevenirea colesterolului ridicat, bolilor de inima si chiar a unor forme de cancer.
  3. Ginko biloba. Reducere modificarile de dispozitie si depresia. Se comercializeaza sub forma de ceai, pulbere, extras sau ca produs de aplicat pe piele.

Fructe care ajuta la ameliorarea simptomelor din premenopauza

Cresterea aportului de fructe si legume este esentiala pentru mentinerea sanatatii Dumneavoastra in premenopauza si pentru vitalitate. Consumati fructe si legume variate pentru a face aceasta perioada mai usor de suportat. Iata cinci fructe recomandate in premenopauza.

  1. Avocado. Contine grasimi bune si este esential pentru o stare generala de bine. Cercetarile au demonstrat ca fibra solubila din avocado poate ajuta la cresterea nivelului de estrogen. Acest lucru inseamna ca dezechilibrele hormonale se reduc, adica vor fi mai putine schimbari de dispozitie si va scadea riscul de depresie. Avocado modereaza apetitul, fapt pentru care riscul de a avea probleme de greutatea scade (acumularea kilogramelor in exces este un simptom des intalnit la femeile care intra in faza de premenopauza).
  2. Citrice. Combat oboseala pentru ca sunt bogate in flavonoide si in vitamina C. Nutrientii prezenti in citrice sunt benefici si pentru alte simptome ale premenopauzei, de exemplu in caz de osteoporoza si de consum redus de energie fizica. Sucul de portocale contine mult calciu si acid folic (vitamina B9).
  3. Banane. Pentru ca in premenopauza nivelul de estrogen este scazut, se poate instala osteoporoza. Bananele contin magneziu si potasiu, ceea ce le face ideale pentru combaterea osteoporozei.
  4. Dovleac. Cresterea aportului de fitoestrogeni, care se gasesc in semintele de dovleac, reprezinta o modalitate eficienta de a reduce frecventa sau intensitatea bufeurilor atat de comune in premenopauza.
  5. Mere. Sunt o sursa buna de fitoestrogeni, sunt bogate in fibre si sunt eficiente pentru scaderea colesterolului si glucozei din sange. Asta inseamna ca este mai putin probabil sa simtiti foame frecvent si veti avea un risc scazut de a acumula kilograme in plus, asa cum se intampla de obicei in aceasta perioada. Merele contin cantitati mari de bor, un mineral important pentru oase, ceea ce inseamna ca persoanele care mananca mere vor avea un risc mai mic de a dezvolta osteoporoza.

Tratamente

Inainte de a lua masuri, femeile ar trebui sa evalueze cu atentie nevoie lor individuale cu ajutorul unui medic.Tratamentele pentru premenopauza pot fi de trei feluri:

  • schimbarea stilului de viata
  • remedii naturale
  • medicamente sau chirurgie

Aceste tratamente variaza de la simple si non riscante la tratamente complexe si riscante. Este imposibil de prezis cum va reactiona o anumita femeie la un anume tratament. De aceea, este important sa se faca o examinare prealabila inainte de a incepe un tratament.

Recomandarea este sa incepeti cu o abordare sigura in tratarea simptomelor de premenopauza, respectiv cu ajustarea stilului de viata. Chiar daca medicamentele si operatiile chirurgicale nu sunt necesare pentru a opri simptomele premenopauzei, unele femei pot dori sa ia in considerare administrarea medicamentelor daca au simptome severe. Recomandarea este ca in acest caz sa intelegeti si sa cantariti cu atentie riscurile asociate unui astfel de tratament medicamentos.

  • Ajustarea stilului de viata. Este cel mai natural mod de a face fata premenopauzei. Schimbarea stilului de viata poate include: somn suficient pentru a combate simptomele premenopauzei (cel putin 7 ore pe noapte), exercitii fizice regulate, renuntarea la fumat, reducerea sau eliminarea completa a consumului de alcool, hidratarea corecta etc. Aceste modificari ale stilului de viata pot face o diferenta mare in frecventa si severitatea simptomelor premenopauzei. Ele au un efect cumulativ care in cele din urma aduc schimbari pozitive corpului si mintii.

Dieta. Desi este mai greu de crezut, regimul alimentar reprezinta cheia pentru mentinerea simptomelor premenopauzei in frau. Consumati multe fructe, legume, cereale integrale, proteine slabe si alimente bogate in calciu (pentru a intari rezistenta la oboseala). O dieta echilibrata in premenopauza va contine suficiente substante nutritive si vitamine de care organismul are nevoie pentru a combate efectele fluctuatiilor hormonale.

Exercitiile fizice. Femeile aflate in premenopauza ar trebui sa faca sport in fiecare zi. Exercitiile fizice ajuta la reglarea starii de spirit, imbunatatesc activitatea cardiovasculara, intaresc musculatura si rezistenta. Ideal ar fi sa faceti exercitii 30 de minute de trei-cinci ori pe saptamana. Totusi este important ca exercitiile sa fie moderate, pentru ca activitatea prea intensa in premenopauza poate intensifica bufeurile si transpiratiile nocturne.

  • Medicina alternativa pentru premenopauza. Poate fi vorba despre plante fitoestrogenice care contin estrogen si care, daca sunt consumate, pot corecta nivelul hormonilor in organism. Din aceste plante fac parte soia si yam salbatic. Dezavantajul acestor plante este ca, in timp, organismul ajunge sa se obisnuiasca cu estrogenul inlocuit si scade mai mult productia proprie de estrogen, ceea ce face ca la final aceste plante sa nu mai fie atat de eficiente. In afara de plantele fitoestrogenice, exista o alta categorie de plante non-estrogenice, care stimuleaza sistemul endocrin ca sa produca hormoni naturali. Acestea nu sunt administrate intern.

Este indicat sa combinati oarecum cele doua abordari de tratamente, adica sa schimbati stilul de viata concomitent cu medicina alternativa. Cu toate acestea, vor exista femei care vor dori sa testeze si tratamentul medicamentos.

  • Medicamente si operatie. Cele mai frecvente medicamente utilizate in timpul premenopauzei sunt hormonii artificiali sau sintetici, cunoscuti in general sub denumirea de terapie de substitutie hormonala. Medicamentele sunt destul de riscante si este recomandat sa cereti sfatului unui medic inainte de a lua medicamente. Terapia de substitutie hormonala s-a dovedit a fi relativ eficienta insa este destul de costisitoare si are o serie de efecte adverse nedorite (cheaguri de sange, accident vascular cerebral, boli de inima, chiar anumite tipuri de cancer). Din acest motiv, femeile nu au mai apelat la aceasta terapie in ultimii ani. Oricum, toate femeile care sunt interesate sa ia medicamente in timpul premenopauzei ar trebui sa consulte prima data parerea unui medic si sa se asigure ca sunt pe deplin constiente de orice risc potential.

Sfaturi pentru a face fata mai bine perioadei din premenopauza

Cand femeile ajung in premenopauza simt de multe ori ca isi pierd o parte din viata si ca nu vor mai putea niciodata sa se intoarca la starea dinainte. Cititi sfaturile urmatoare pentru a putea depasi orice urma de depresie si pentru a va putea gasi echilibrul. Doar pentru ca sunteti aproape de menopauza nu inseamna ca trebuie sa fiti dezamagita – ganditi-va ca aveti in continuare o viata plina si ar trebui sa va bucurati de ea.

  • Ingrijiti-va sanatatea. Sanatatea va ajuta sa treceti prin faza de premenopauza mai bine decat v-ati imagina. Beti minim opt cani de apa zilnic si faceti exercitii fizice cate 30 de minute pe zi, de cinci ori pe saptamana. Va veti simti mai bine, hainele vi se vor potrivi in continuare, veti avea mai multa energie si va veti simti mai tanara decat erati acum 20 de ani.
  • Acordati-va timp pentru Dumneavoastra. Puteti citi dimineata sau sa stati tarziu sa va uitati la filme si sa faceti plimbari nocturne. Ce nu ati facut pana la varsta asta (din cauza greutatilor, a copiilor etc), puteti incerca sa faceti acum.
  • Vorbiti cu prietenele Dumneavoastra care experimenteaza aceleasi lucruri. Nu sunteti singura. Cand simtiti ca aveti spriijnul prietenilor, este usor sa treceti prin aceasta faza elegant si cu umor.
  • Discutati cu medicul Dumneavoastra, care va poate ajuta sa treceti mai usor prin premenopauza. Va poate indruma in directia corecta atunci cand este vorba despre simptomele pe care le aveti.

Cum sa ramaneti in forma in premenopauza

Este important sa ramaneti o persoana activa, iar exercitiile fizice sunt extrem de benefice in acest sens. Fluctuatiile hormonale pot determina cresterea in greutate, un rezultat foarte comun al acestor schimbari din premenopauza. Greutatea poate fi gestionata printr-o varietate de exercitii distractive.

Care sunt cauzele pentru care femeile aflate in premenopauza se ingrasa?

Nivelul scazut al hormonilor duce la castig in greutate. Organismul feminin incepe sa reduca productia de estrogen, progesteron si testosteron. Acesti hormoni influenteaza aproape fiecare celula, organ si functie din organism, inclusiv greutatea. Nivelul scazut al hormonilor poate creste pofta de mancare, acumularea grasimii si retentia de apa. Activitatea fizica scazuta, regim alimentar necorespunzator , ambele cumulate cu o depresie usoara pot fi factori care influenteaza cresterea in greutate in premenopauza.

Va prezentam doua modalitati prin care puteti scapa de kilogramele in exces din timpul premenopauzei:

  • Zumba. Combina miscari de hiphop, salsa, mambo, arte martiale si dans din buric intr-un singur antrenament.
  • Inot. Daca aveti bufeuri si transpiratie excesiva, incercati sa va racoriti la piscina sau facand aerobic in apa. Inotul ofera antrenament intregului corp, de la cap pana la picioare, creste rezistenta, puterea si flexibilitatea.
Bibliografie
http://www.34-menopause-symptoms.com/

Comentarii

Problema mea sta cam asa:in urma cu un an am avut o problema foarte mare in familie.De atunci am periodic stari de caldura insotite de transpiratie (in general nu transpir)care tin cam 4 saptamani si dupa aceea dispar ca sa revina dupa cateva luni.Acum sant in perioada aceea cand arunc bluzele pentru cateva minute si transpir,dar mai nou este ca nu pot dormii.Sant obosita ,nervii imi sant la pamant cu toate ca am energie sa-mi duc treburile zilnice la final.Nu stiu ce trebuie sa fac.Este premenopauza sau ma confrun cu ceva mai grav si trebuie sa consult medicul? Am 43 ani.

Este posibil sa fie vorba de premenopauza; oricum ar fi bine sa va adresati unui medic pentru stabilirea corecta a diagnosticului. Multa sanatate!

Este posibil sa fie vorba de premenopauza; oricum ar fi bine sa va adresati unui medic pentru stabilirea corecta a diagnosticului. Multa sanatate!

Buna ziua!

As dori sa-mi raspundeti, in masura posibilitatilor la problemele cu care ma confrunt in ultimele saptamani. Am facut o infectie urinara in urma cu circa 3 saptamani, am urmat un tratament cu antibiotice, si dupa aceea a recidivat, urmand in prezent un alt tratament cu alte antibiotice. Surpriza a constituit-o faptul ca am avut ciclu dupa 21 zile (de obicei acesta era la un interval de 25-26 zile), sangerarea producandu-se odata cu infectia urinara, fapt care m-a ingrijorat crezand ca este ceva grav legat de vezica. Ciclul a fost foarte abundent (as putea spune chiar cel mai abundent de pana acum). Mentionez faptul ca am 49 de ani si 5 luni, pana acum am avut cicluri lunare regulate. Totodata am si doua fibroane uterine care nu mi-au facut probleme, medicul ginecolog spunand ca nu este nevoie de tratament. As putea enumera si alte simptome, cum ar fi transpiratii nocturne, iritabilitate, sensibilitate. Nu ma aflu in Romania si m-am prezentat doar la un medic generalist pentru a-mi prescrie tratamentul pentru infectie urinara si nu am posibilitatea acum sa consult un medic de specialitate. Va multumesc!

Buna ziua.

Am si eu o problema .Am avut ciclu pe 22/11/2011 si dupa o pauza se 1 luna a revenit am 43 de ani am bufeuri sunt mai nervoasa ca deobicei si sunt balonata ,cu somnul o duc greu,energie am dar intervine starea de neliniste si ma obosit,am momente cand obosesc facand un lucru marunt. ce fac?

Problema mea sta cam asa:in urma cu un an am avut o problema foarte mare in familie.De atunci am periodic stari de caldura insotite de transpiratie (in general nu transpir)care tin cam 4 saptamani si dupa aceea dispar ca sa revina dupa cateva luni.Acum sant in perioada aceea cand arunc bluzele pentru cateva minute si transpir,dar mai nou este ca nu pot dormii.Sant obosita ,nervii imi sant la pamant cu toate ca am energie sa-mi duc treburile zilnice la final.Nu stiu ce trebuie sa fac.Este premenopauza sau ma confrun cu ceva mai grav si trebuie sa consult medicul? Am 43 ani.

Buna ziua!

As dori sa-mi raspundeti, in masura posibilitatilor la problemele cu care ma confrunt in ultimele saptamani. Am facut o infectie urinara in urma cu circa 3 saptamani, am urmat un tratament cu antibiotice, si dupa aceea a recidivat, urmand in prezent un alt tratament cu alte antibiotice. Surpriza a constituit-o faptul ca am avut ciclu dupa 21 zile (de obicei acesta era la un interval de 25-26 zile), sangerarea producandu-se odata cu infectia urinara, fapt care m-a ingrijorat crezand ca este ceva grav legat de vezica. Ciclul a fost foarte abundent (as putea spune chiar cel mai abundent de pana acum). Mentionez faptul ca am 49 de ani si 5 luni, pana acum am avut cicluri lunare regulate. Totodata am si doua fibroane uterine care nu mi-au facut probleme, medicul ginecolog spunand ca nu este nevoie de tratament. As putea enumera si alte simptome, cum ar fi transpiratii nocturne, iritabilitate, sensibilitate. Nu ma aflu in Romania si m-am prezentat doar la un medic generalist pentru a-mi prescrie tratamentul pentru infectie urinara si nu am posibilitatea acum sa consult un medic de specialitate. Va multumesc!

Buna ziua.

Am si eu o problema .Am avut ciclu pe 22/11/2011 si dupa o pauza se 1 luna a revenit am 43 de ani am bufeuri sunt mai nervoasa ca deobicei si sunt balonata ,cu somnul o duc greu,energie am dar intervine starea de neliniste si ma obosit,am momente cand obosesc facand un lucru marunt. ce fac?

Adaugă comentariu nou