Esti aici:Noutati / Stiri medicale / Vin, ceai, cacao: efectul protector al flavonoizilor
Vin, ceai, cacao: efectul protector al flavonoizilor
Vinul, ceaiul, ciocolata, în primul rând, precum şi alte alimente, conţin flavonoizi, substanţe cu acţiune antioxidantă şi anti-inflamatorie, cu efect protector la nivelul inimii şi al creierului. În ultimii cincisprezece ani, s-au intensificat cercetările privind aceste molecule conţinute în alimentaţie.
Academia Naţională de Farmacie a consacrat miercuri una din şedinţele sale dezbaterii efectelor asupra sănătăţii a acestor substanţe promiţătoare. Totuşi, deşi numeroase firme propun acum în parafarmacii capsule gelatinoase sau pastile pe bază de flavonoizi, academia consideră că datele actuale nu permit încă menţionarea în prospect a sintagmei 'supliment alimentar', scrie ziarul francez Le Figaro.
Istoria flavonoizilor a început în anii 1990, când s-a constatat o situaţie paradoxală: francezii, mai ales cei din sud-vest, au înregistrat un nivel de mortalitate cardiovasculară mai redus decât în altă parte, în pofida unui consum ridicat de grăsimi saturate (un factor de risc cardiovascular major). Această excepţie a fost atribuită consumului de vin roşu.
Flavonoizii (compuşi polifenolici) din vin au fost repede identificaţi ca fiind cei care produc acest efect benefic. Numeroase analize epidemiologice prospective sau retrospective au încercat să stabilească legătura dintre regimul bogat în flavonoizi şi bolile cardio-vasculare (atac cerebral, infarct) sau neurodegenerative (maladia Alzheimer, Parkinson).
'Informaţiile obţinute arată o tendinţă generală în favoarea asocierii consumului de vin roşu în cantitate moderată (unul sau două pahare pe zi), dincolo de care efectele nocive ale alcoolului inversează tendinţa, de ceai verde sau negru şi de cacao cu mortalitatea de origine cardiacă sau neurodegenerativă, explică profesorul Jean-Claude Stoclet, de la Facultatea din Strasbourg. Pare deci rezonabil să se imită ipoteza conform căreia consumul regulat de anumite fructe bogate în flavonoizi sau de preparate cu aceste fructe, de vinuri roşii, unele sucuri de struguri, ceai verde şi negru în mai mică măsură, de cacao, este asociat cu diminuarea mortalităţii'.
Dovada categorică nu va fi prezentată decât după testele clinice care compară un regim bogat în flavonoizi cu o alimentaţie săracă în aceste substanţe. Trebuie menţionat că cea mai mare parte a studiilor nu relevă vreo legătură între alimentaţia bogată în flavonoizi şi cancer.
Numeroase studii experimentale au pus în evidenţă un efect direct al flavonoizilor asupra peretelui intern al vaselor, înregistrându-se o creştere a factorilor vasodilatatori şi antiproliferativi. Aceste substanţe ar acţiona şi prin inhibarea unor gene, ca să producă un efect anti-inflamator.
Au fost identificate mai multe sute de flavonoizi diferiţi. În pofida mai multor incertitudini, se pare că flavonoizii care au un efect protector aparţin claselor de flavonoli (vinuri roşii, ceai, cacao) şi de antocianini (fructe roşii, cireşe, coacăze negre).
'Dat fiind recentele date privind efectele anumitor flavonoizi, s-ar putea recomanda o intensificare a regimului bogat în aceste substanţe, afirmă profesorul Stoplet. Dar trebuie să se reziste acestei tentaţii, deoarece, în afară de incertitudinile care există în ceea ce priveşte natura compuşilor utili, cantităţile recomandate, nu este exclus să se descopere şi efecte indezirabile.' Luând în considerare datele actuale, amplificarea eforturilor de cercetare pare justificată şi urgentă, conchide ziarul.
Categoria: Stiri externe; Data: 30 Ian 10 Sursa: Agerpres











Publică un comentariu nou