Termen cautat
Specialitate

Durerile cervicale


Autor: Elena P.
Imagini

Durerea cervicala reprezintao durere sau un disconfort aparut in regiunea gatului. Una sau mai multe dintre structurile de la nivelul gatului (coloana vertebrala cervicala, muschii, ligamentele, tendoanele, nervii si vasele sanguine de la acest nivel) se pot irita sau inflama ca urmare a unor situatii inadecvate pentru acestea.

Anchiloza gatului reprezinta limitarea partiala sau totala a mobilitatii unei sau mai multor articulatii din regiunea cervicala, si este o consecinta a lezarii articulatiilor regionale. Anchiloza nu trebuie confundata cu rigiditatea articulara.

Cauzele principale ale aparitiei anchilozei pot fi urmatoarele:

  • Anchiloza poate fi consecinta unui traumatism (exemplu: o fractura a articulatiei);
  • Anchiloza poate fi consecinta unei inflamatii (artrita, reumatism articular).

O anchiloza partiala poate fi ameliorata prin kineziterapie, dar aceasta metoda este eficace doar daca este intreprinsa timpuriu, la inceputul manifestarilor de anchilozare. Pentru anchilozele mai grave este necesar un consult la un medic de specialitate care va indica o cura terapeutica adecvata pentru fiecare caz in parte.

Durerile cervicale pot avea mai multe cauze de aparitie, cum ar fi:

  • Mentinerea capului intr-o pozitie incomoda un timp indelungat;
  • Greutatea relativ mare a capului (aproximativ 4-5 kg) ce apasa pe o structura mica reprezentata de vertebrele, muschii si organele din regiunea cervicala ce sustin capul;
  • Unele dureri de cap pot proveni de la durerile din zona gatului si a umerilor;
  • Unele profesii care necesita o pozitie aplecata spre inainte a zonei cervicale favorizeaza aparitia durerilor in segmentul respectiv al corpului.

Simptomele ce pot insoti durerile cervicale pot cuprinde: cefalee, ameteala, dureri si furnicaturi la nivelul umarului si/sau a bratului, tulburari de somn, febra, edeme.

Exista situatii in care durerile cervicale usoare si intepenirea gatului pot fi tratate acasa sau la locul unde aceastea au aparut (la serviciu, in vacante, etc.). In alte situatii insa, mai severe, este necesar un consult de specialitate la medic, intrucat durerile cervicale pot ascunde unele afectiuni destul de grave. Unele dintre situatiile in care este necesar un consult medical sunt:

  • Durerea cervicala severa aparuta in urma unui accident sau a unei lovituri la cap – poate fi posibila o leziune in zona gatului sau afectarea unei vertebre cervicale;
  • In cazul in care apar semne de slabiciune, amorteala sau furnicaturi in brate sau picioare – este posibila afectarea vertebrelor sau a discurilor intervertebrale, cu presiune exercitata asupra maduvei spinarii sau a nervilor ce corespund regiunii afectate;
  • Cand este prezenta febra iar gatul este anchilozat si dureros – durerea poate fi datorata ganglionilor cervicali tumefiati, si poate exista suspiciunea de meningita.
  • Cand exista o durere cervicala persistenta o perioada mai lunga de timp – poate indica prezenta unei tumori cervicale. Aceasta situatie este mai rar intalnita.

Pentru a inlatura durerile cervicale, sunt indicate urmatoarele remedii curative si profilactice simple:

  • Apasarea moderata cu varful degetelor de la maini a punctelor dureroase cervicale timp de 3 minute pentru a exercita o presiune ferma (a nu se apasa cu toata puterea).
  • Administrarea unui analgezic precum ibuprofenul sau aspirina reduce inflamatia si calmeaza durerea (doar daca pacientul nu este alergic la aceste substante).
  • Evitarea aplecarii capului spre inainte in momentele in care se lucreaza la masa sau birou. Aceasta miscare suprasolicita muschii din regiunea cefei contribuind la aparitia durerilor cervicale.
  • Indreptarea pozitiei corpului - pentru persoanele care sufera de probleme cervicale si dorsale cronice este recomandata participarea la cateva sedinte de tehnica de relaxare care le vor ajuta sa se miste, sa lucreze si sa mentina o pozitie naturala a corpului in raport cu gravitatia.
  • Pozitionarea corecta a monitorului de la computer, necesara persoanelor care lucreaza mult la computer. Pozitia corecta a monitorului este la nivelul ochilor. Daca acesta este pozitionat mai sus sau mai jos fata de nivelul ochilor, privirea indelungata in sus sau in jos va contracta puternic muschiii gatului cu aparitia durerilor cervicale.
  • Evitarea mentinerii telefonului mult timp in scobitura dintre umar si cap pentru a putea vorbi, intrucat este o pozitie vicioasa ce poate duce la durere si chiar anchiloza in regiune.
  • Folosirea pentru dormit a unei saltele tari care poate mentine coloana vertebrala intr-o pozitie corecta, impreuna cu evitarea pozitiilor vicioase de dormit (este contraindicat dormitul pe burta; in schimb, este recomandat dormitul in pozitia fetusului: dormitul pe o parte, cu genunchii adusi spre piept). Este indicata de asemenea si renuntarea la perna de dormit, intrucat sunt reduse durerile cervicale prin nesolicitarea musculaturii zonei.
  • In timpul perioadelor friguroase si umede este indicata acoperirea regiunii gatului, intrucat vremea rea agraveaza durerile cervicale si anchiloza.
  • Folosirea mijloacelor de relaxare pentru detensionarea muschilor gatului, care se contracta si declanseaza durerea in momentul suprasolicitarii lor.

O alta metoda eficienta pentru tratamentul durerilor cervicale consta in efectuarea de exercitii fizice care combat intepenirea si pot preveni alte probleme. Aceste exercitii fizice incep prin a fi lucrate usor si gradat. Pot fi executate cate 4 pana la 8 repetari ale fiecarui exercitiu, o data sau de doua ori pe zi.

Exercitiile fizice sunt urmatoarele:

  • Inclinarea capului incet spre inainte cat se poate de mult, apoi lasarea capului pe spate cat se poate de mult; se mentine timp de 6 – 8 secunde fiecare inclinare.
  • Inclinarea capului usoara spre umarul drept, tinand umarul nemiscat, apoi se revine in pozitia initiala urmata de inclinarea capului spre umarul stang; se mentine timp de 6 – 8 secunde fiecare inclinare.
  • Rasucirea lenta a capului dintr-o parte in alta cat se poate de mult.
  • Asezarea palmei pe partea laterala a capului si impingerea capului spre palma (se mentine impingerea timp de 5 secunde, urmata de relaxare). Exercitiul se repeta de 4 ori pentru partea dreapta si de 4 ori pentru partea stanga (cu asezarea palmei in partea laterala stanga a capului).
  • Asezarea palmei pe frunte si impingerea capului spre inainte, cu opunerea unei usoare rezistente in timp ce se impinge capul spre inainte; apoi se opune o usoara rezistenta cefei in timp ce se impinge capul spre inapoi. Exercitiul se repeta de 4 ori pentru fiecare parte.

Aceste cateva metode simple si la indemana tuturor, alaturi de cateva exercitii fizice de intensitate usoara enumerate mai sus vor aduce un aport semnificativ si benefic in rezolvarea problemelor legate de durerile cervicale si anchiloza gatului.

Bibliografie
Dictionar de medicina, Bucuresti, 2006; Kunkel Robert – Headache Foundation - Neurology, Ohio, 2003