Termen cautat
Specialitate

Durerile musculare – cateva modalitati pentru ameliorarea acestora


Autor: Elena P.
Specialitate
Imagini

Corpul uman are in alcatuirea sa un numar mare de muschi. Durerea musculara poate afecta unul dintre acesti muschi, sau o intreaga grupa musculara. Durerea se poate manifesta ca o puternica contractura, ca o sensibilitate excesiva, sau ca o crampa. In toate aceste cazuri, factorul care declanseaza durerea este reprezentat de suprasolicitarea excesiva a muschilor care au devenit durerosi. Solicitarea se datoreaza unui efort prea mare, a unui efort executat prea des, sau a unui efort efectuat prea devreme.

Punerea in aplicare a urmatoarelor sugestii vor contribui intr-o masura semnificativa la ameliorarea durerilor musculare.

  • Folosirea unui medicament antiinflamator – rolul antiinflamatoarelor nesteroidiene este de a reduce durerea si inflamatia. Insa trebuie tinut cont de faptul ca medicamentele antiinflamatoare sunt interzise pentru persoanele care sufera de ulcer gastrointestinal sau manifesta indigestii frecvente, dar si acelor parsoane care sunt sub un alt tratament medicamentos, intrucat pot aparea reactii adverse neplacute.
  • Intinderea regiunii dureroase – cand sunt prezente spasme sau crampe musculare este recomandata intinderea lenta a muschiului incordat, si acesta se va relaxa. Beneficiile exercitiilor de intindere sunt de doua feluri: ajuta atat in momentul in care este prezenta durerea intr-un muschi, cat au si rolul de a preveni durerea sa apara intr-un muschi daca sunt efectuate inainte ca acel muschi sa fie supus vreunui efort. In momentul in care apare durerea intr-un muschi, aceasta se datoreaza faptului ca acel muschi a fost in acel moment scurtat, adica a prezentat o stare de contractura in timpul efortului. Daca acel muschi contractat si dureros nu este supus din nou unui proces de lungire (adica daca nu se efectueaza exercitii de intindere musculara), muschiul va ramane in stare de contractura, si va fi mai predispus la rupturi musculare.
  • Masajul muschilor – este recomandata masarea zonei afectate, cu miscari blande, cu oprirea efectuarii acestora in momentul in care incepe sa doara. Pentru un efect mai intens este bine ca zona ce urmeaza sa fie masata sa fie incalzita in prealabil.
  • Purtarea de imbracaminte calduroasa – se recomanda ca in momentul in care se fac exercitii fizice pe o vreme rece sa se foloseasca un rand suplimentar de haine pentru a asigura incalzirea corporala. Aceasta incalzire va limita la minim aparitia durerilor musculare sau chiar o va opri inainte ca aceasta sa se declanseze.
  • Inlaturarea elementelor de imbracaminte prea stramte – nu se vor purta piese de imbracaminte prea stramte deoarece muschii nu vor mai avea suficient spatiu pentru a-si desfasura miscarile specifice.
  • Schimbarea incaltamintei – durerile de picioare sau chiar de spate care se resimt in timpul in care se efectueaza exercitiile fizice pot fi de la pantofii care nu sunt potriviti pentru activitatea respectiva. Se vor inlocui pantofii necorespunzatori cu unii care sunt special creati pentru acel tip de activitate.
  • Schimbarea pozitiei – in momentul in care se sta mult timp intr-o pozitie (de exemplu aplecat deasupra tastaturii de la calculator sau aplecat pe o bicicleta in timpul deplasarii), muschii care sunt solicitati peste masura incep sa doara. Pentru inlaturarea durerii se va schimba frecvent pozitia in care se sta, sau se vor ajusta obiectele folosite, astfel incat sa nu existe o solicitare prea mare pe nici o grupa musculara.
  • Reducerea greutatii corporale – excesul de greutate corporala influenteaza in mod pozitiv aparitia durerilor musculare cronice. Scaderea in greutate poate diminua intensitatea durerii musculare.
  • Repetarea actiunii care a produs durerea – dupa zicala „cui pe cui se scoate”, tot asa repetarea in ziua urmatoare a aceleiasi activitati care a produs durerea in muschi, dar cu o intensitate mult mai mica, va fi benefica pentru diminuarea durerii.
  • Consumul adecvat de lichide – insuficienta lichidelor din organism duce la instalarea starii de deshidratare, care contribuie favorabil la declansarea spasmelor musculare. Se recomanda consumul adecvat de lichide atat inainte de efortul fizic, in timpul efortului, cat si dupa finalizarea activitatii fizice.
  • Rabdare – in momentul in care s-a produs o leziune mai grava, de exemplu o intindere a unui ligament, rabdarea este necesara pentru ca vindecarea sa se realizeze cat mai bine posibil.
  • Constientizarea realista a efortului – din diversitatea de activitati fizice ce pot fi practicate in timpul liber, alergatul reprezinta una din activitatile care prezinta un risc foarte mare. Daca in timpul alergatului se declanseaza dureri intr-un mod constant, este recomandat ca acest tip de activitate sportiva sa fie inlocuita cu o alta care sa nu declanseze astfel de dureri.
  • Includerea varietatii – daca o persoana este activa, dar efectueaza doar acelasi tip de activitate fizica in care solicita doar anumite grupe musculare, durerea se va instala in acei muschi solicitati. Pentru a evita ca aceste dureri sa se instaleze, este necesara alternarea mai multor tipuri de exercitii fizice, astfel incat sa fie solicitate si alte grupe musculare. Aceasta alternare este necesara sa fie efectuata deoarece muschii isi revin dupa finalizarea exercitiilor fizice la 48 de ore. In acest interval de timp trebuiesc folosite alte grupe de muschi pentru ca durerea sa nu se instaleze.
  • Infasurarea zonei dureroase – dar nu foarte strans, astfel incat sangele sa circule in zona, si muschiul sa aiba loc sa isi efectueze miscarile necesare. Se va efectua infasurarea cu ajutorul unui bandaj elastic, dar de asa maniera incat sa nu apara umflaturi de nici o parte a bandajului.
  • Folosirea unei pungi de gheata alternata cu caldura – se va aplica gheata infasurata intr-un prosop timp de 15-20 de minute, de cateva ori pe parcursul zilei. Gheata produce in zona constrictia vaselor de sange. Nu se va tine aplicata gheata mai mult de cele cateva minute deoarece ar putea duce la inghetarea tesutului viu din zona, si moartea lui. Persoanele care au afectiuni cardio-vasculare, diabet sau probleme circulatorii vor trebui sa aplice gheata doar la recomandarea medicului, si cu prudenta. Dupa ce este indepartata gheata, in durerile acute musculare sau in contracturi, se va aplica caldura. Caldura are efect relaxant asupra musculaturii, si dilatator al vaselor sanguine. Aceste procedee ajuta la o vindecare mai precoce. Se va retine faptul ca trecerea de la rece la cald nu se va face brusc, astfel incat zona afectata sa nu se tumefieze (sa se umfle).

In cele mai multe dintre cazuri, durerea din crampele musculare bruste, din contracturi sau din intinderile musculare este mult mai grava decat leziunea in sine. Spasmele musculare pot aparea ca urmare a lovirii unui nerv, sau in cazul tromboflebitei (inflamatia venelor).

Durerile musculare pot fi prezente si in situatii precum: gripa, tulburari reumatice, polimialgia, lupus, pierdere de electroliti precum calciul sau potasiul, administrarea unor medicamente, etc.

Daca durerile musculare persista sau sunt asociate cu alte simptome, este necesar consultul la un medic de specialitate care va efectua investigatiile necesare pentru a stabili cauza durerii impreuna cu tratamentul ce trebuie urmat pentru o vindecare corespunzatoare.

Bibliografie
Rees M. – Phisiology, New York, 1998. Teodorescu E. – Anatomia si fiziologia omului, Bucuresti, 1970.