Termen cautat
Specialitate

Epuizarea – solutii pentru refacerea starii de bine a organismului


Autor: Elena P.
Specialitate
Imagini

Epuizarea poate avea atat simptome emotionale, cat si simptome fizice. Cel mai frecvent, aceste simptome evolueaza gradat, astfel ca de cele mai multe ori ele sunt greu de depistat. Debutul epuizarii este insidios, si prezinta ca si senzatii dominante faptul ca activitatile obligatorii nu se vor termina niciodata, relatiile cu celelalte persoane din jur nu sunt corespunzatoare, alaturi de faptul ca activitatile zilnice nu mai prezinta nimic placut. Este prezent de asemenea, sentimentul de responsabilitate excesiva si lipsa unui control al stapanirii de sine. Acestea toate contribuie la declansarea si mentinerea starii de epuizare, ducand pana la aparitia unor grave probleme medicale, cum ar fi: hipertensiunea, boala arteriala coronariana, tulburari de somn, dereglari gastrointestinale, si nu numai.

Simptomele care apar la inceputul afectiunii sunt cele emotionale: irascibilitate, capacitate scazuta de preocupare pentru problemele minore personale si de grup, instalarea starii de stress, pot incepe certurile, agresivitatea manifestata la volan, sau poate creste usor consumul de bauturi alcoolice. Unele persoane pot manifesta semne de depresie sau simptome de anxietate, cu stari de veghe peste noapte.

Ulterior, apar simptomele fizice, manifestate sub forma unor dureri de cap, dureri de stomac, dureri de spate, oboseala cronica, si stare generala proasta. Epuizarea prezinta multe riscuri.

Primele persoane care ajung in stare de epuizare sunt, in general, persoanele active care sunt motivate intr-un grad foarte inalt, sau care se dedica in totalitate muncii lor. De asemenea, sunt si persoanele care nu mai vad in jobul lor o provocare asa mare ca la inceput, si au parte de o deziluzie. Intotdeauna va exista un factor declansator. O alta categorie este reprezentata de persoanele care se supara foarte mult si foarte des, peste masura, sau care pun munca pe o pozitie prioritara fata de propria lor persoana sau fata de familia lor. Aceasta stare apare deoarece pesoanele nu sunt capabile sa-si gestioneze bine stressul, si nu au un plan bine stabilit pentru a-si echilibra viata si a se autocontrola.

Este cunoscut inca din vechime faptul ca echilibrarea stilului de viata este cea mai eficienta forma de gestionare a stressului. Aceasta este o metoda foarte buna si la indemana tuturor. Epuizarea este un proces reversibil. Actualmente, exista foarte multe solutii pozitive pentru reechilibrarea vietii in general. Urmatoarele paragrafe vor contine doar cateva idei si strategii recomandate de specialisti in acest sens.

  • Restructurarea gandurilor – nu se poate detine intotdeauna controlul asupra a ceea ce se intampla in jurul unei persoane, dar, se poate detine modul in care se raspunde la aceste situatii. Este necesara recapatarea increderii in fortele proprii.
  • Stabilirea unui tel – este necesar ca persoanele sa se gandeasca la ceea ce doresc sa realizeze in viata, si apoi sa isi construiasca un plan care sa le ajute sa ajunga acolo. De exemplu, daca o persoana nu este satisfacuta de o activitate pe care o desfasoara in prezent, ceea ce trebuie sa faca este sa priveasca acea activitate doar ca pe o treapta catre ceva mai bun pentru viitor, doar ca pe ceva temporar.
  • Focusarea pe perspectivele alese – este recomandata, si foarte utila folosirea disceramantului personal cu privire la modul in care este cel mai bine a fi realizate activitatile cotidiene.
  • Inceperea rapida a desfasurarii muncii – este necesara organizarea si stabilirea unor obiective concrete la inceputul fiecarei zile, cu rezolvarea prioritata a sarcinilor mai dificile, si taierea acestora de pe lista pe masuri ce trebuie rezolvate. Este indicata acordarea de mici recompense proprii pe masura ce sunt rezolvate sarcinile (de exemplu, delectarea cu o ceasca de cafea sau o prajiturica).
  • Indepartarea din minte a cliseelor referitoare la etica muncii – exista activitati care nu merita sa fie indeplinite decat pe jumatate. Se recomanda a se face deosebire intre ceea ce se merita bine facut si ceea ce se merita facut destul de bine. Unele sarcini nu merita un efort de 100%.
  • Rasul – rasul si buna dispozitie reduc tensiunea arteriala, relaxeaza organismul, si ajuta in cresterea imunitatii. Fiecare persoana are nevoie sa rada.
  • Utilizarea buna a timpului – se pot face cateva lucruri pentru a economisi timp si a combate epuizarea. Spre exemplu, se pot combina activitatile si se pot rezolva cel putin doua obligatii pacurgand acelasi traseu.
  • Invatarea de a refuza, de a spune „NU” – multe persoane ajung in starea de epuizare datorita suprasolicitarilor. Este recomandat a se renunta la toate acele activitati care au devenit corvoade, si a nu se asuma nici o sarcina de catre o persoana inainte ca aceasta sa se intrebe mai intai daca ii va placea acea sarcina sau nu.
  • Ingrijirea propriei sanatati – o stare de sanatate precara contribuie la aparitia senzatiei de epuizare. O vizita la medic si urmarea unui tratament corespunzator in momentul in care este prezenta o problema de sanatate fizica poate contibui favorabil pentru a scapa de senzatia de epuizare.
  • Practicarea exercitiilor fizice – exercitiile fizice practicate intr-un mod regulat ajuta la combaterea epuizarii prin scaderea nivelului de stress. Alte beneficii ale practicarii exercitiilor fizice sunt: cresterea rezistentei la boli, reducerea tensiunii arteriale, diminuarea nivelului de colesterol, mentinerea unei greutati corporale optime, si nu in ultimul rand, indepartarea depresiei.
  • Asigurarea unui somn odihnitor – pentru a putea avea parte de un somn bun, se recomanda a se urma cateva sfaturi: se vor lasa deoparte treburile neterminate de peste zi sau alte necazuri, iar deciziile privind diversele activitati se vor lua a doua zi, si nu in momentul in care de doreste a se adormi, se va rememora un loc placut si relaxant dintr-o vacanta sau un moment calm dintr-un film. Se va evita consumul de alcool si tutun si practicarea exercitiilor fizice cu minim o ora inainte de culcare. Pentru a beneficia de un somn de calitate, o mare importanta o are si salteaua solida si confortabila pe care se doarme.
  • Dezvoltarea intelegerii de sine – pentru a avea grija de propria persoana, se va reflecta calm in fiecare zi. Tehnicile de relaxare care cultiva intelegerea de sine, si vindecarea includ rugaciunea, meditatia, exercitiile de respiratie, exercitii fizice si mentale, si altele asemenea, bazate in principal pe disciplina mentala. Se vor incerca diferite abordari pana in momentul in care sa va gasi forma de relaxare care se va potrivi cel mai bine fiecarei persoane in parte. Pentru inceput, se vor asigura zilnic cateva momente de liniste si un loc fara factori perturbatori, se va respira profund, se vor relaxa muschii si se va reflecta la un mesaj foarte simplu de calm si relaxare. Precticarea unei tehnici de relaxare trebuie sa devina un moment de relaxare asteptat cu nerabdare intr-o viata zilnica asa de aglomerata, fara sa devina o corvoada sau o obligatie.
  • Comunicarea cu un prieten binevoitor – explicarea situatiei prin care trece o persoana in stare de epuizare unui prieten bun, impreuna cu gasirea unui sprijin sufletesc, ii pot fi de un real folos pentru atenuarea simptomelor persoanei afectate.
  • Aprofundarea relatiilor cu persoanele dragi – frecvent, unele persoane care se simt epuizate isi manifesta frustrarea fata de persoanele pe care le iubesc. Din contra, timpul in care se manifesta frustrarea poate fi folosit in mod pozitiv pentru imbunatatirea relatiilor cu acestea, ceea ce va fi un un adevarat folos in atenuarea senzatiei de epuizare.
  • Procurarea unei vieti noi si a unei comunitati – se va indrepta atentia spre persoane care au aceleasi gusturi, aceleasi pasiuni, pentru a imbogati viata prezenta si a gasi un loc de reculegere. Poate fi foarte utila si implicarea intr-o activitate voluntara. Este cunoscut beneficiul pe care il are legatura cu alti oameni, ce ofera o sursa de incurajare si sprijin.
  • Utilizarea curajului, asumarea riscurilor si continuarea „drumului” – acestea sunt cateva elemente care pot ajuta o persoana ce sufera de epuizare sa treaca peste aceste momente, si sa isi continue drumul catre obiectivele propuse pentru o viata si o sanatate mai bune.

Multe persoane in stare de epuizare urmeaza cateva etape de autoajutorare, urmand apoi curand sa poata face schimbari spre mai bine, sau sa dezvolte un nou sens al provocarilor si satisfactiilor, avand curajul sa mearga mai departe. In eventualitatea in care este necesar, poate fi cerut sfatul unui specialist in domeniu, astfel incat starea de epuizare sa dispara, si astfel sa se imbunatateasca viata persoanelor ce au fost afectate.

Bibliografie
Moskotz D. – Stressul si consecintele sale, 2001.