Termen cautat
Specialitate

Imunitatea si anotimpul rece


Imagini

Odata cu racirea vremii apar si problemele de sanatate. Sistemul nostrum imunitar, sistem datorita caruia organismul se apara impotriva agentilor patogeni din mediu (toxine, bacteria, virusuri, paraziti, fungi), are de suferit. Imunitatea are la baza doua componente:

  • Sistemul imunitar natural, nespecific, innascut – urmareste sa impiedice patrunderea germenilor patogeni in organism sau contribuie la eliminarea lor cand acestia depasesc barierele externe de aparare. Barierele mecanice si fiziologice sunt compuse din piele, mucoase, saliva, sucul gastric si enzimele intestinale. Cand germenii depasesc aceasta bariera intervine bariera celulara din sange si tesuturi care distruge agentul pathogen. In aceste conditii apar simptomele specific unei inflamatii: febra, roseata, durere, dintre care cea mai importanta este febra. Ea nu trebuie privita neaparat ca un aspect pozitiv deoarece reprezinta un mecanism de aparare al organismului, present in primele faze ale infectiei. Rolul febrei este de a accelera reactiile imunitare, deoarece la o temperatura mai ridicata decat de obicei, celulele reactioneaza rapid, iar germenii se reproduc mai greu.
  • Sistemul imunitar adaptiv, specific, dobandit – intervine atunci cand sistemul imunitar natural nu face fata infectiei. Celulele acestui sistem cuprind Limfocitele T si B si substantele pe care acestea din urma le elaboreaza: anticorpii. Spre deosebire de sistemul imunitar natural, cel adaptiv se modifica la fiecare infectie pentru a reactiona mai eficient fata de microbii pe care deja i-a intalnit.

De ce avem imunitatea scazuta?

Motivele sunt cat se poate de variate, insa toate se leaga de nerespectarea unui stil de viata sanatos si echilibrat, despre care toti medicii si nutritionistii vorbesc atat de mult. Principalele cauze ale unei imunitati scazute sunt legate si de stilul de viata aglomerat si agitat intalnit tot mai des in zilele noastre. Stresul, lipsa somnului, emotiile negative pe o perioada lunga de timp, alimentatia nesanatoasa (consumul excesiv de zahar si consumul crescut de grasimi animale), malnutritia, sedentarismul, obezitatea, fumatul, alcoolul, administrarea repetata a unor medicamente (antibiotice, antiinflamatoare, chimioterapia, radioterapia), expunerea indelungata la substante toxice, deficitul de vitamina D, oscilatiile mari de temperatura, cat si temperaturile scazute, dar si spatiile neaerisite, toate pot duce in timp la scaderea imunitatii. De asemenea, orice boala de durata, dar mai ales cancerul, diabetul sau bolile de rinichi, pot slabi apararea imuna a organismului. Cei cu defecte innascute ale sistemului imunitar, cum ar fi un numar scazut de limfocite sufera de imunodeficiente grave, care ii fac deosebit de vulnerabili la infectii. Indepartarea chirurgicala a splinei sau administrarea de medicamente imunosupresoare dupa o interventie de transplant chirurgical de organ sunt alte motive de scadere a imunitatii.

Cum ne dam seama de scaderea imunitatii?

Sistemul imunitar si care sunt riscurile unei imunitati scazute, putem recunoaste cu usurinta simptomele unor disfunctionalitati ale imunitatii. Virozele respiratorii repetate, infectiile urinare deste, tulburarile de transit intestinal, bronsitele suprainfectate, infectiile pielii, micozele vaginale sau bucale, aparitia herpesului bucal sau genital, acutizarea unor boli cronice existente, cresterea in volum a ganglionilor limfatici, scaderea sau cresterea brusca si inexplicabila in greutate, oboseala constanta si letargia, lipsa de concentrare, insomnia, depresia, aparitia reactiilor alergice, toate sunt semne clare ale unui sistem imunitar deficitar.

Cum tratam imunitatea scazuta?

Solutiile pentru intarirea sistemului imunitar se afla ascunse in obiceiurile noastre zilnice. Principala solutie ce vine mereu in ajutorul oricarei afectiuni, este un stil de viata sanatos si echilibrat. Alimentatia sanatoasa (dieta bogata in fructe si legume proaspete, cereal integrale, orez nedecorticat, produse lactate degresate, peste si carne de pasare), eliminarea din dieta a produselor cu continut scazut de glucide rafinate, faina alba, junk foods, carnea rosie si grasimi saturate, evitarea exceselor de alcool, grasimi, evitarea fumatului, pastreaza organismul sanatos si un sistem imunitar puternic.

Vitaminele si mineralele care cresc imunitatea sunt vitaminele A, B6, C, D3, E, zincul, seleniul, magneziul si calciul. Alaturi de o alimentatie adecvata, la intarirea sistemului imunitar mai contribuie si odihna suficienta si aerisirea camerelor. Perioada optima de somn este de sapte – opt ore de somn pe noapte, cu evitarea culcarii la ore tarzii. Temperatura ambientala nu trebuie sa depaseasca 20 grade Celsius decat in cazul persoanelor izolate la domiciliu din cauza racelii, gripei sau a diferitelor afectiuni respiratorii (in acest caz temperature optima poate sa urce la 22 – 24 grade Celsius). Insa si la aceasta situatie camera trebuie sa fie aerisita foarte bine.

Exercitiile fizice usoare, dar si orele de relaxare in vederea eliminarii stresului contribuie la intarirea imunitatii. Plimbarile in aer liber sunt foarte recomandate, deoarece oxigenul, asociat cu ionii negativi ce se gasesc in natura favorizeaza oxigenarea tesuturilor si lupta impotriva stresului.

Pe cat este posibil, trebuie evitata expunerea la radiatii, substante chimice nocive si utilizarea prelungita de medicamente imunosupresoare pot afecta imunitatea. Un tratament eficient pentru o imunitate scazuta poate consta in vaccinare, care este importanta pentru prevenirea anumitor boli si reprezinta o metoda de imunizare activa. Ceaiurile sunt foarte importante atat pentru prevenirea unei imunitati scazute, cat si pentru cresterea imunitatii. Ele pot fi alegerea perfecta atat in anotimpul rece, cat si in cel cald, reprezentand unul dintre acele obiceiuri sanatoase, ce ajuta la relaxare.

Ceaiul negru si ceaiul verde contin polifenoli si flavonoide ce ajuta in combaterea bolilor. Insa, intotdeauna cand apare o problema de sanatate, nu uita sa te prezinti la medic.

Nu este recomandata asaltarea infectiilor cu antibiotice, deoarece sistemul imunitar se intareste cu fiecare batalie castigata, astfel incat antibioticele luate in exces slabesc sistemul imunitar.

Terapii alternative

Se pot lua in considerare acupunctura, fitoterapia, masajul sau homeopatia. Un ajutor in cresterea imunitatii il constituie arnica, echinaceea, aloe vera, scortisoara, catina, afinele, lavanda, mladitele de maces, mugurii de carpen, soc, musetel, iasomie, tei, cimbrisor, mugurii de pin, mugurii de plop, ceapa si usturoiul, mierea de albine, tinctura de propolis, uleiul de peste, cartilajul de rechin, siropurile naturale (din capsuni, zmeura, afine, maces).

Terapia cu uleiuri estentiale poate aduce beneficii prin efectul antibacterian, antiviral, antiinflamator, antispasmotic, antistres, antioxidant si in special imunostimulator al acestora. Stimulente ale imunitatii sunt si uleiul esential de anason si uleiul esential de coriandru. Si condimentele sunt recomandate, datorita uleiului volatil (cimbru, busuioc, eucalipt, fenicul, menta, rozmarin, ghimbir). Tot pentru prevenirea unei imunitati scazute este recomandat consumul de 10 – 12 pahare de apa pe zi pentru a curata toxinele din organism.