Termen cautat
Specialitate

Nuca de la A la Z


Imagini

Toate preparatele la care folosim nuca, de la cozonaci si torturi la salate si sosuri, sunt delicioase si au un gust inconfundabil. Pe cat de savurosi sunt miejii aramii, pea tat de benefici se dovedesc pentru sanatate.

Asemenea celorlalte fructe oleaginoase, nuca este foarte bogata in calorii: 30 g iti ofera 194 kcal. Ce o deosebeste de celelalte fructe uscate este continutul mare de acizi grasi nesaturati, in special omega 3, despre care se stie ca reduc nivelul colesterolului total si al trigliceridelor, cresc colesterolul bun (HDL) si il scad pe cel rau (LDL). Gratie acestor efecte benefice, nuca te ajuta sa tii departe maladiile cardiovasculare si diabetul.

Bogatia de antioxidanti este o proprietate importanta a nucilor. Antioxidantii sunt substante care reduc considerabil efectele nocive ale radicalilor liberi implicati in aparitia bolilor cardiovasculare si a cancerelor, precum si in procesul de imbatranire a organismului.

Constipatia este una din neplacerile ce pot fi invinse cu ajutorul consumului de nuca. Deliciosii mieji sunt o sursa importanta de fibre alimentare care, pe langa faptul ca potolesc rapid foamea, participa la buna functionare a tranzitului intestinal si diminueaza riscul cancerului de colon.

Daca ai probleme cu somnul, rontaie cativa mieji de nuca seara, inainte de culcare. Contin melatonina, un hormone care induce somnul si care, in acelasi timp, ajuta la reglarea ciclului somn – veghe.

Exista in aceste fructe cativa compusi (vitamina E, melatonina, acizi omega 3, antioxidanti) care protejeaza neuronii. Studiile confirma ca un consum regulat de nuci mentine sanatatea creierului si imbunatateste functiile motorii si cognitive (in special memoria).

Femeile insarcinate care consuma acizi grasi precum cei prezenti in nuci reduc riscul ca bebelusul sa sufere de alergii alimentare.

Gratie biotinei (vitamina B7) pe care o contin, nucile sunt o hrana minunata pentru par. Intaresc firul, reducand caderea parului si chiar stimuleaza cresterea podoabei capilare.

Incluzand nucile in meniu, scapi de kilogramele in plus si iti mentii greutatea ideala. Iata explicatia: 30 g de nuca au 4 g de protein, 2 g de fibre si 2,5 g de grasimi omega 3, nutrienti care asigura satietatea pentru mai mult timp. Iar satietatea, dupa cum bine se stie, este un element – cheie in orice dieta pentru slabire.

L-arginina, care se regaseste din belsug in nuca, este o substanta ce mentine sanatatea arterelor, facandu-le mai flexibile. In plus, arginina reduce riscul formarii de cheaguri de sange (care ingreuneaza circulatia sangelui).

Mare parte a elementelor nutritive din nuca nu se pierd daca nu expui miejii la temperature mari. Cand ii prajesti, fixeaza temperature la maximum 75° C si lasa-i in cuptor 15 – 20 de minute.

Noi studii demonstreaza ca nuca, fiind bogata in antioxidanti si avand efecte antiinflamatoare, previne aparitia cancerului de san, prostata, pancreas si plamani.

Oasele tale vor fi mai puternice daca vei savura cat mai des mieji de nuca. Acidul alfaolenic pe care il contine nuca face parte din categoria grasimilor estentiale omega 3, care are propietatea de a mentine sanatatea oaselor.

Portia zilnica recomandata este de 30 g pe zi ( 6 – 7 nuci, in functie de marime), cantitate ce acopera 100% din necesarul de acizi grasi omega 3. Ar fi bine sa nu te limitezi doar la nuca, ci sa optezi pentru un amestec de fructe oleaginoase: alune, migdale, nuci pecan, fistic, caju, nuci de macadamia, etc.

Rontaind 25 g de nuca iti asiguri 25% din necesarul zilnic de vitamina E, care incetineste procesul de imbatranire. In plus, vitamina E, care se gaseste in nuci imbraca o forma mai putin obisnuita, dar foarte benefica: gamatocoferol, care s-a dovedit ca ne protejeaza de bolile de inima.

Sindromul metabolic este o tulburare ce afecteaza tot mai multi oameni (in unele tari, chiar 25% din populatie). Conform unor studii recente, consumul zilnic a 30 g de nuca timp de 2 – 3 luni a atenuat problemele legate de sindromul metabolic: hipertensiune, obezitate abdomniala, nivel crescut de triglyceride, HDL scazut.

Uleiul de nuca are excelente proprietati astringent. Aplicat local, iti protejeaza pielea de uscaciune si te ajuta sa atenuezi cearcanele.

Zilnic, consuma o mana de nuci, fiindca sunt bogate in vitamine din complexul B: B1 (stimuleaza activitatea sistemului nervos), B2 (catifeleaza pielea si scade valoarea glicemiei – zaharul din sange), B3 (imbunatateste circulatia sangelui), B5 (combate stresul), B6 (creste rezistenta la infectii), B9 (previne anemia).