Termen cautat
Specialitate

Riscuri pentru sanatate


Riscuri pentru sănătate Dieta corectă, exercițiul fizic regulat si reducerea stresului constituie esența oricărui program de prevenire a bolilor. Dar si alte aspecte ale vieții, pe care le puteți controla, vă influiențează sănătatea. De exemplu, este important să nu fumați --- sau să reduceți numarul țigarilor zilnice --- și să consumați doar cantitați moderate de alcool.Să aveți grija a vă proteja împotriva radiațiilor ultraviolete solare atunci când este necesar, expunându-vă totodată suficient la lumina naturală. În plus, eliminați sau diminuați prezența toxinelor, alergenilor și contaminanților în locuință. ȚIGĂRILE ȘI ALCOOLUL Fumatul și/sau consumul de alcool pot să vă afecteze sănătatea și cu cât vă lăsați mai mult în voia acestor obișnuințe, cu atât cresc riscurile. Fumatul : Capacitatea nicotinei de a crea dependență favorizează expunerea continuă la gudroanele și gazele prezente în fumul de țigară . Și inspirarea fumului de la țigarile și trabucurile altora --- fumul pasiv --- implică riscuri, deși mai mici. Câteva probleme de sănătate legate de fumat sunt : - Distrugerea a 25 mg de vitamină C cu fiecare țigară fumată. - Vindecarea lentă a rănilor și îmbătrânirea prematură a pielii. - Astmul, Bronșita și emfizemul. - Cancere de gură, plămăni și altele. - Artrită reumatoidă. - Anxietate și depresie. - Surzenia. - Colită ulcerativă. - Boala arterială. - Osteoporoza. În plus, fumatul sau fumatul pasiv la o femeie gravidă poate duce la nașterea unui copil sub greutatea normală. Fumatul practicat de părinți înainte și după nașterea copilului crește riscul morții subite a sugarului. Alcoolul : Consumul de alcool, rar și cu moderație,are un efect mic sau nici unul, ori poate face chiar bine la inimă,posibil datorită faptului că duce la creșterea nivelurilor de HDL --- colesterolul bun. Totuși : - Conducerea unui vehicul sau efectuarea unor operații potențial riscante după consumul de alcool crește pericolul de accidente. - Excesul de alcool poate provoca mahmureală. - Prea multă bautură dă pe moment o stare de euforie, dar efectul final este depresia. - Consumul de alcool perturbă somnul. - Dependența poate duce la probleme sociale (inclusiv violență), malnutriție, hipertensiune, gastrită, tulburări hepatice, cancer de gură și altele. - Consumul de alcool in timpul sarcinii dăunează fătului. După absorbție, alcoolul este preluat de fluxul sangvin. Ficatul scindează treptat alcoolul,transformându-l în alte substanțe,și astfel, în final, este indepărtat complet din sânge ; cu condiția ca între timp să nnu fi consumat iarăși alcool.Cu cât beți mai mult alcool, cu atât mai mult timp îi este necesar ficatului pentru a-l îndeparta din fluxul sangvin. Bând o porție de alcool ( un pahar de vin, un pahar cu bere de tărie medie sau un păhărel de alcool concentrat), nivelul de alcool în sânge crește 15 mg la 100 ml de sânge.Organismul unei persoane de talie medie îi este necesar o oră pentru a metaboliza această cantitate de alcool. Femeile sunt mult mai expuse decât bărbații la efectele dăunatoare ale alcoolului, deoarece ele îl absorb mai repede, și nivelul de alcool ajunge mai mare în sângele lor. Renunțarea la obicei sau temperarea lui : Dacă doriți să fumați sau să beți mai puțin ori chiar să renunțați complet : - Identificați argumentele pro si contra menținerii sau renunțării la aceste obiceiuri. - Căutați activități alternative, nedăunatoare, care să vă facă plăcere și să vă ajute să reduceți stresul. - Dacă simțiți nevoia de ajutor, nu ezitați sa-l cereți. EXPUNEREA LA LUMINĂ Tot mai multe dovezi științifice arată că o sănătate bună depinde in mare parte de expunerea adecvată la diferite lungimi de undă ale radiației electromagnetice din lumina naturală.Expunerea zilnnica la lumină intensă afectează activitatea glandei pineale și a hipotalamusului și modifică nivelurile diferiților hormoni si neurotransmițatori. O expunere insuficientă poate duce la tulburări afective sezoniere și la simptomele care apar în urma schimbării fusului orar. Proporțiile diferitelor lungimi de undă în lumină formează ,,spectru,, ei. Spectrul solar se modifică in funcție de oră, anotimp, starea vremii și distanța față de ecuator, precum și de nivelul de poluare a aerului ; diferitele tipuri de lumină produsă electric au spectre diferite, iar acestea pot afecta sănătatea fizică și mentală.Există becuri care emit spectrul total, imitând soarele de după-amiază. Ele pot fi utile celor care suferă de tulburare afectivă sezonieră. O expunere de 15 sau 20 de minute la lumina solară directă stimulează producerea de vitamină D și de substanțe chimice care vă fac (să vă simțiți bine), cum ar fi endorfinele. Totuși nu exagerați. Prea multă lumină ultravioletă solară poate deveni cauza unui cancer de piele, inclusiv melanom malign, și crește riscurile de cataractă oculară. Transformați-vă locuința într-un loc sănătos Cum vă puteți face locuința mai lipsită de pericole : - Aerisiți toate camerele cât mai mult. - Evitați extremele de temperatură și umiditate. - Țineți câteva plante de apartament pentru a împrospăta aerul.Plantele absorb anumite chimicale posibil toxice. Printre cele mai eficiente sunt plantele-păianjen (Chlorophitumsp), crizantemele, cocotieri, ficușii, gerberele și dracenele - Nu folosiți pentru curațenie detergenți și alte produse chimice sub formă de spray, căci favorizează astmul. - Pe cât posibil, înlocuiți-le cu bicarbonat de sodiu și oțet - Asigurați-vă o iluminare adecvată. - Mențineți nivelurile sonore în limite rezonabile. - Nu stați vreme îndelungată aproape de lateralele sau de spatele televizorului ori computerului. - Urmați cu atenție instrucțiunile de folosire a chimicalelor potențial otrăvitoare ( solvenți, adezivi, produse de desfundare a scurgerilor și pesticide). - Cereți sfatul unui specialist când curățați o vopsea veche, cu plumb in ea. - Atenție la unele riscuri de accidente, precum un covor prost fixat pe scări sau cabluri electrice neancorate.