Termen cautat
Categorie

Luxatia gleznei


GENERALITATI:

Luxatiile de glezna sunt foarte comune, mai ales pentru cei care practica sport. Zilnic, aproximativ 25 000 de oameni isi luxeaza glezna. Uneori este vorba de un moment de neatentie cand va pierdeti echilibrul, dar durerea dispare usor si va continuati drumul. Alteori insa, o luxatie poate determina o fractura mai serioasa, dureroasa si care necesita interventie medicala.

Luxatiile de glezna pot duce la probleme pentru tot restul vietii. Unele persoane care isi luxeaza de mai multe ori glezna sau au accidente severe, pot dezvolta slabiciune in picior si dureri articulare pe termen lung. Tratarea adecvata a unei luxatii de glezna poate ajuta la prevenirea problemelor mai grave. Daca insa, glezna nu se vindeca bine, ea poate deveni instabila. De aceea este esential sa va ingrijiti cu atentie atunci cand va luxati glezna.

Ce reprezinta luxatia de glezna ?

Luxatia gleznei reprezinta o leziune care apare atunci cand glezna se intoarce sau se rasuceste. Acest lucru poate duce la intinderea sau ruperea ligamentelor care tin oasele gleznei.

Ligamentele contribuie la stabilizarea articulatiilor, impiedicand miscarile excesive. O luxatie a gleznei are loc atunci cand ligamentele sunt fortate sa se intinda mai mult decat normal. Majoritatea luxatiilor gleznei implica leziuni ale ligamentelor in partea exterioara a gleznei. Cand glezna se suceste in interior, durerile sunt mai mari si accidentarea este mai grava. Pot fi afectate tendoanele sau ligamentele care sustin arcul si in acest caz este nevoie de consultatie medicala.

Tratamentul depinde foarte mult de severitatea leziunii. Desi puteti crede ca pentru vindecare masurile de auto-ingrijire si medicamentele impotriva durerii disponibile in farmacii fara prescriptie medicala pot fi suficiente, recomandarea este sa mergeti la medic pentru a afla cat de rau v-ati luxat glezna si cum va puteti recupera.

Simptome

Semnele si simptomele luxatiei gleznei includ:

  • durere, mai ales cand stati pe piciorul afectat
  • umflare si uneri chiar vanatai
  • miscare limitata
  • unele persoane aud sau simt o "trosnitura" in momentul accidentului.

Cand trebuie sa mergeti la medic ?

Sunati-va medicul de familie daca aveti dureri mari, daca se umfla glezna si daca banuiti ca aveti o entorsa. Este posibil sa fie suficient sa va ingrijiti acasa pana va recuperati, dar discutati cu medicul si vedeti daca va recomanda sa mergeti la o consultatie de evaluare a leziunii. Daca simptomele sunt severe, este posibil sa se fi rupt un os de la nivelul gleznei sau gambei.

Consultati medicul daca:

  • piciorul se apleaca intr-un unghi anormal
  • durerea este severa
  • piciorul este rece, palid sau observati alte modificari semnificative
  • dupa accident simtiti amorteala sau furnicaturi in picior sau in degetele de la picioare
  • nu puteti misca glezna
  • ati auzit o trosnitura in momentul cand v-ati luxat glezna
  • nu puteti merge sau nu puteti sta pe piciorul afectat (glezna pare instabila)
  • observati roseata, umflaturi si aveti dureri la picior – poate fi un semn de cheag de sange
  • nu va recuperati dupa o saptamana de ingrijire acasa
  • glezna ramane umflata si vanata mai mult de doua saptamani

Cauze

Luxatia apare atunci cand fortati glezna sa se miste intr-o pozitie anormala, lucru care poate duce la intinderea ligamentelor si rupere partiala sau totala.

Printre cauzele luxatiei gleznei se numara:

  • o cadere care provoaca rasucirea gleznei
  • dupa ce sariti sau va intoarceti, piciorul aterizeaza intr-o pozitie dificila
  • va plimbati sau faceti exercitii fizice pe o suprafata abrupta sau denivelata

Factori de risc

Exista cativa factori care cresc riscul de luxatie a gleznei. Printre acestia se numara:

  1. sportul si exercitiile fizice. Luxatiile de glezna reprezinta leziuni comune in randul persoanelor care fac sport. In anumite sporturi ca bascket, fotbal, tenis, jogging, picioarele sunt foarte solicitate, se fac mai multe rasuciri, intoarceri si alte miscari rapide. Toate acestea reprezinta factori de risc pentru o luxatie de glezna. Daca sunteti supraponderali sau daca activitatea sportiva are loc pe o suprafata neuniforma, riscul creste si mai mult.
  2. o luxatie de glezna in trecut. Daca ati avut odata glezna luxata sau orice alta afectiuni la nivelul gleznei, exista mai multe sanse sa aveti o noua entorsa.

Riscul cel mai mare de a suferi o luxatie a gleznei este atunci cand degetele de la picioare sunt pe pamant, iar calcaiul este in sus (flexie plantara). Aceasta pozitie pune presiune asupra ligamentelor gleznei, lucru care o face sa fie mai vulnerabila. O aterizare brusca pe o suprafata neuniforma poate duce la o luxatie a gleznei spre interior (inversiune). Cand se intampla acest lucru, unul sau mai multe ligamente pot fi afectate.

Complicatii

O glezna luxata lasata netratata si antrenata prea curand in activitati fizice solicitante sau mai multe luxatii ale aceleiasi glezne pot duce la urmatoarele complicatii:

  • durere cronica
  • instabilitate a articulatiei gleznei
  • artrita cu debut precoce in zona afectata

Cum va pregatiti pentru vizita medicala ?

Pentru majoritatea luxatiilor usoare la glezna, multi oameni nu ajung sa discute cu medicul de familie. Cu toate acestea, daca luxatia este grava, medicul de familie va poate da o trimitere catre un medic specialist in ortopedie si interventii chirurgicale ortopedice.

Inainte sa mergeti la consultatie, este recomandat sa notati urmatoarele lucruri pe care le veti discuta cu medicul:

  • descrieri detaliate ale simptomelor pe care le aveti
  • informatii despre problemele medicale pe care le-ati avut in trecut (in special daca ati avut si alte luxatii ale gleznei)
  • medicamente si suplimente pe care le luati
  • intrebari pe care doriti sa le adresati medicului

Cel mai probabil medicul va adresa urmatoarele intrebari:

  • Cum a avut loc accidentul in urma caruia v-ati luxat glezna?
  • In ce directia s-a intors piciorul in momentul accidentului?
  • Puteti sa va mentineti greutatea pe piciorul afectat?

DIAGNOSTIC:

In timpul examentului fizic, medicul va verifica punctele de sensibilitate. Va misca piciorul in mai multe moduri pentru a verifica ce pozitie va provoaca durere.

Daca leziunea este severa, medicul va poate recomanda una sau mai multe radiografii pentru a exclude posibilitatea ruperii vreunui os (fractura) sau pentru a evalua mai corect ranile de la nivelul tesuturilor moi.

  1. Radiografie cu raze X. O cantitate mica de raze trece prin corpul dumneavoastra si arata imagini ale structurilor interne. Acest test este eficient pentru evaluarea osului.
  2. Radiografie prin rezonanta magnetica. Se utilizeaza unde radio si un camp magnetic puternic pentru a produce imagini detaliate ale structurilor interne din organism, inclusiv leziuni ale tesuturilor moi.
  3. Tomografie computerizata – poate dezvalui mai multe detalii despre oasele articulatiei. Se realizeaza imagini transversale ale structurilor interne ale corpului.   

TRATAMENT:

Tratamentul depinde in principal de severitatea gleznei luxate. Multi oameni, pur si simplu se trateaza acasa si se recupereaza foarte bine.

Medicamente

Pentru a gestiona durerea cauzata de luxatia gleznei sunt recomandate mai multe medicamente disponibile in farmacii fara prescriptie medicala: ibuprofen (Nurofen, Advil etc), naproxen (Aleve) sau acetaminofen (de exemplu paracetamol).

Nu luati aspirina pentru ca poate produce sangerare excesiva in zona afectata.

Echipamente medicale

Deoarece dupa ce v-ati luxat glezna poate fi foarte dureros sa va deplasati, puteti considera necesar utilizarea unor carje pana cand durerea dispare. Medicul va poate recomanda, de asemenea, sa purtati un dispozitiv detasabil din plastic (atela) pana cand va recuperati.

Terapie

Dupa ce durerea si umflarea se diminueaza, puteti merge la un terapeut fizic care va poate ajuta cu o serie de exercitii pentru a va reface glezna din toate punctele de vedere (miscare, putere, flexibilitate si echilibru).

Exercitiile terapeutice de echilibru si stabilitate sunt deosebit de importante pentru a determina muschii gleznei sa functioneze impreuna pentru a sustine articulatia. Aceste exercitii implica mai multe grade de solicitare a echilibrului, cum ar fi sa stati intr-un picior.

Daca v-ati luxat glezna in timp ce practicati un sport, discutati cu medicul despre momentul in care veti fi pregatit din puncy de vedere fizic sa va reluati activitatea. Ar putea fi necesar sa purtati o proteza la glezna sau sa o infasurati pentru a o proteja mai bine.

Interventie chirurgicala si alte proceduri

Daca in continuare glezna nu se reface, medicul va poate da trimitere la un specialist in probleme ale oaselor si muschilor pentru consultatie suplimentara. In situatii rare de ruperi de ligamente severe la nivelul gleznei, mai ales in cazul sportivilor de performanta, se poate ajunge la interventie chirurgicala.

Stil de viata si tratamente pentru acasa

Pentru ingrijire si recuperare dupa o luxatie a gleznei incercati urmatoarele lucruri:

  1. Odihniti-va. Evitati activitatile care va provoaca durere, umflarea zonei afectate sau disconfort.
  2. Gheata. Aplicati pe glezna un pachet de gheata imediat dupa accident pentru 15-20 de minute. Aplicati din nou la fiecare doua-trei ore, dar nu cand dormiti. Daca suferiti de o boala vasculara sau diabet discutati cu medicul de familie inainte de a pune gheata pe glezna.
  3. Compresie. Pentru a opri umflarea gleznei, folositi un bandaj elastic de compresie. Nu strangeti prea tare ca sa nu opriti circulatia normala a sangelui.
  4. Ridicare. Pentru a reduce umflarea gleznei, ridicati piciorul deasupra nivelul inimii (sprijiniti-l pe o perna de exemplu), mai ales in timpul noptii. Acest lucru ajuta la reducerea umflarii prin drenarea excesului de lichid.

Prevenire

Iata cateva lucruri pe care le puteti face pentru a preveni luxatia de glezna:

  • faceti incalzirea (cu exercitii fizice usoare) inainte de o activitate sportiva
  • fiti atenti cand mergeti pe jos, alergati sau lucrati pe o suprafata denivelata
  • purtati incaltaminte potrivita
  • evitati pantofii cu toc inalt
  • nu participati la activitati sportive pentru care nu sunteti pregatiti
  • mentineti flexibilitatea si forta musculara
  • efectuati exercitii de stabilitate si echilibru
Bibliografie
http://www.webmd.com/a-to-z-guides/ankle-sprain-when-to-call-a-doctor http://www.aofas.org/footcaremd/how-to/foot-injury/Pages/How%20to%20Care%20for%20a%20Sprained%20Ankle.aspx http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sprained-ankle/basics/definition/con-20032428 http://www.aofas.org/footcaremd/conditions/ailments-of-the-ankle/Pages/Ankle-Sprain-.aspx