Titlu

Cand copilul nu vorbeste


Daca bebelusul dumneavoastra de 18 luni nu vorbeste, veti gasi multiple discutii cu privire la copiii care vorbesc mai taziu. Probabil ati auzit deja ca “baietii vorbesc mai tarziu” si ca sunt multi copii care “nu vorbesc pana la 3 ani” (mai ales daca in familie a mai existat un caz asemanator). De asemenea, o serie de parinti vor fi sfatuiti de catre medicul pediatru sa mai astepte cel putin pana cand copilul implineste doi ani. De foarte multe ori, instinctul parintilor le spune sa caute ajutor, chiar daca cei din jur incearca sa-i determine sa mai astepte si sa vada daca nu intervine vreo schimbare. Pana la urma, chiar si Einstein a fost un copil care a vorbit tarziu. In concluzie, aceasta situatie poate fi foarte confuza pentru parintii care doresc tot ce este mai bun pentru copiii lor.

Multi specialisti considera ca este gresit sa asteptati si sa vedeti ce urmeaza. Cand se cauta o explicatie pentru dezvoltarea intarziata a limbajului pentru copii lor, multe persoane spun ca toti copiii au propriul ritm de dezvoltare. Da, acest lucru este adevarat, dar trebuie sa stiti ca exista anumite repere corespunzatoare fiecarei etape de dezvoltare. Atunci cand acestea nu sunt atinse, acest lucru devine un motiv de ingrijorare. In timp ce unii copii vor recupera din urma ce au pierdut, altii nu vor face acest lucru.

Copiii care vorbesc tarziu

Acesti copii nu au intarzieri fizice sau de dezvoltare, cum ar fi paralizie cerebrala, autism, sindrom Down sau alte dificultati specifice de intelegere.

Copiii care vorbesc tarziu au in general intre 18 si 30 de luni care inteleg foarte bine limbajul, au abilitati bune de joaca, abilitati motorii, aptitudini de gandire si interactioneaza cu cei din jur, dar au un vocabular limitat pentru varsta lor. Situatia acestor copii poate fi un pic confuza, pentru ca ei au toate posibilitatile de a vorbi, dar cu toate acestea ei se exprima prin cuvinte foarte putin.

Cercetatorii nu au reusit inca sa confirme clar care sunt motivele pentru care exista aceste intarzieri de limbaj la unii copii, dar, cu toate acestea ei au aratat in studiile efectuate ca micutii care vorbesc mai tarziu tind sa fie baieti, sa aiba un istoric familial de intarziere in vorbire, sa fi fost nascuti cu o greutate prea mica sau sa se fi nascut inainte de 37 de saptamani de sarcina. Studiile arata, de asemenea, ca aproape 13% din copiii in varsta de doi ani vorbesc mai tarziu.

Repere importante

Exista cateva repere care va pot ajuta sa determinati daca vocabularul copilului dumneavoastra este adecvat pentru varsta sa. Daca micutul dumneavoastra nu a atins inca aceste praguri, este recomandat sa va adresati medicului.

  • La 18 luni: copilul ar trebui sa utilizeze cel putin 20 de cuvinte, inclusiv substantive (bebe, apa), verde (du-te, papam), prepozitii (sus, jos), adjective (mare, mic) si cuvinte sociale (pa).
  • La 24 de luni: copilul ar trebui sa utilizeze cel putin 100 de cuvinte si poate deja sa combine cate doua cuvinte impreuna. Aceste combinatii de cuvinte trebuie generate de copil (exemplu: maini murdare, bea lapte, catel cazut, tata culcat).

Alte repere:

  • Inainte de 12 luni. Este important sa urmariti copilul pentru a vedea daca exista semne ca isi foloseste vocea pentru a se raporta la mediul din jurul sau. Ganguritul reprezinta un stadiu incipient de dezvoltare a limbajului. Pe masura ce copilul creste (in general in jurul varstei de 9 luni), el incepe sa lege sunete, sa foloseasca diferite tonuri si sa pronunte cuvinte ca “mama” si “tata” (fara a intelege cu adevarat ce inseamna acele cuvinte). Inainte de a atinge varsta de 1 an, copilul ar trebui sa fie atent la sunete si sa inceapa sa recunoasta anumite obiecte comune (de exemplu: biberonul)
  • Intre 12 si 15 luni. Copiii care se afla in acest interval de varsta trebuie sa pronunte mai multe consoane (de exemplu p, b, m, d sau nu). De asemenea, ei incep sa imite sunetele mai mult. In general, ei vor folosi mai multe substantive (minge, joc, pat etc). La aceasta varsta, copiii ar trebui sa inteleaga bine cateva instructiuni simple (de exemplu: “Adu-mi te rog ursuletul.” Sau “Da-mi te rog mingea”)
  • Intre 18 si 24 de luni. In general, copiii aflati in acest interval de varsta vor putea pronunta intre 20 de cuvinte (18 luni) pana la 50 de cuvinte si chiar mai mult pe masura ce se apropie de varsta de doi ani. Pana ajung la varsta de doi ani, copiii incep sa combine cate doua cuvinte si sa formeze propozitii simple (bebe plange sau tata mare). Un copil de doi ani ar trebui sa poata identifica obiectele comune (din mediul sau sau in imagini). Astfel, el ar trebui sa poata arata ochii, urechile, nasul, gura si sa actioneze in urma unor comenzi simple (“Ridica-te”, “Hai sa ne imbracam”, “Vino aici te rog” etc)
  • Intre 2 si 3 ani. Dupa doi ani parintii vor observa o dezvoltare rapida in limbajul copilului. Vocabularul sau ar trebui sa se imbogateasca si ar trebui sa poata combina in mod curent trei sau chiar mai multe cuvinte pentru a lega propozitii. Gradul de intelegere al copilului creste de asemenea la aceasta varsta. Copiii de trei ani ar trebui sa inteleaga ce inseamna sa puna un obiect pe masa sau sub pat. Incepe sa identifice culorile si intelege conceptele descriptive comparative (mare, mic, frumos, urat, scurt, lung etc).

Multi copii care vorbesc tarziu progreseaza foarte bine in alte domenii, fapt pentru care parintii si cei din jur vor presupune ca ei vor recupera din urma pe cont propriu. Lucrul acesta poate fi adevarat pentru unii copii, dar nu pentru toti. Prin urmare, este recomandat sa va adresati unui specialist si sa incercati sa stimulati limbajul copilului daca acesta inregistreaza intarzieri in vorbire.

Factori de risc

Exista cativa factori de risc care sugereaza ca, cel mai probabil, un copil care vorbeste tarziu va continua sa aiba dificultati lingvistice si in viitor. Acesti factori includ:

  • vorbeste extrem de putin; mai degraba murmura
  • antecedente de infectii ale urechii
  • foloseste un numar limitat de consoane (de exemplu: p, b, m, t, d, n, g)
  • nu face legaturi intre idei si actiuni atunci cand se joaca
  • nu imita/ copiaza cuvintele pe care le aude
  • foloseste in general substantive (nume de oameni, locuri, lucruri) si doar cateva verbe
  • are dificultati in a se juca cu ceilalti copii (relatii sociale)
  • o mica intarziere in intelegere pentru varsta sa
  • foloseste cateva gesturi pentru a comunica.

Copiii care prezinta ultimele trei riscuri (relationare sociala, probleme de intelegere si folosirea gesturilor) au cel mai mare risc de a avea o intarziere continua a limbajului. In acest caz, specialistii recomanda sa cautati ajutor cat mai curand pentru a corecta aceste intarzieri eficient si in timp util. Este important ca auzul copilului sa fie evaluat. Chiar daca dumneavoastra credeti ca aude bine, trebuie sa va asigurati ca poate auzi o varietate de volume de sunete si pe diverse frecvente.

Semne de ingrijorare in ceea ce priveste vorbirea copiilor

Exista cateva semne pe care parintii trebuie sa le aiba in vedere in cazul in care observa ca micutul lor are probleme de limbaj. Un copil care nu raspunde la sunete sau care nu pronunta vocale reprezinta o ingrijorare serioasa. Va prezentam in continuare cateva din aceste simptome.

1. Intre 12 si 24 de luni, motivele de ingrijorare includ:

  • pana la 12 luni copilul nu foloseste gesturi, nu arata cu degetul si nu faca din mana in semn de “la revedere”
  • prefera sa foloseasca gesturi cand pronunta vocale pentru a comunica pana la 18 luni
  • pana la 18 luni are probleme in a imita sunete
  • are dificultati in a intelege comenzile vocale simple

2. Mergeti la medic daca un copil in varsta de peste 2 ani:

  • poate doar sa imite cuvintele sau actiunile si nu pronunta cuvinte sau propozitii in mod spontan
  • foloseste doar anumite sunete sau cuvinte in mod repetat si nu vorbeste pentru a comunica mai mult decat sa-si exprime nevoile curente
  • nu intelege comenzi verbale simple
  • are un ton neobisnuit al vocii (ca si cum ar fi ragusit sau ca si cum ar vorbi pe nas)
  • nu se poate face inteles suficient de catre cei din jur. Mai exact, parintii sau persoanele din apropierea celui mic ar trebui sa inteleaga aproape jumatate din ceea ce exprima un copil de 2 ani si aproximativ trei sferturi din ceea ce exprima un copil de 3 ani. La 4 ani, un copil ar trebui sa se poate exprima astfel incat sa fie bine inteles, chiar si de catre persoanele straine.

Cauze ale vorbirii intarziate

Exista mai multe cauze care stau in calea dezvoltarii normale a limbajului unui copil.

Intarzierile de vorbire in cazul unui copil care se dezvolta normal in alte domenii pot fi cauzate de probleme ale limbii sau cu cerul gurii. Un fren sublingual scurt poate limita limba pentru a se misca corespunzator in timpul vorbirii.

Multi copii cu intarzieri de vorbire au probleme oral-motorii, adica exista comunicare insuficienta in zonele din creier responsabile cu functia limbajului. Astfel, copilul are dificultati in utilizarea si coordonarea buzelor, limbii, precum si a maxilarului, lucru care il impiedica sa pronunte sunetele.

Problemele de auz pot fi o alta cauza pentru vorbirea intarziata. De aceea, este extrem e important ca micutului sa ii fie testat auzul la un medic specialist in ORL atunci cand are dificultati in limbaj. Un copil care are probleme cu auzul poate avea dificultati de intelegere, imitare si de folosire a limbii.

Infectii ale urechii. De obicei, infectiile cronice pot afecta auzul copilului. Infectiile simple ale urechilor care au fost tratate nu ar trebui sa influenteze o borbire intarziata la un copil. De asemenea, daca in cel putin una din urechi exista auz normal, limbajul ar trebui sa se dezvolte in parametri normali.

In caz de suspiciune legata de vorbire intarziata, un medic specialist va incerca sa evalueze urmatoarele aspecte:

  • ce intelege copilul (limbaj receptiv)
  • ce poate pronunta copilul (limbaj expresiv)
  • daca el incearca sa comunice prin alte moduri, aratand cu degetul, facand gesturi si dand din cap
  • modul de exprimare
  • starea organelor necesare pentru a putea vorbi si manca (limba, gura, cerul gurii etc)

Daca medicul constata in urma testelor ca micutul are nevoie de tratament/ terapie, implicarea parintilor este foarte importanta. Parintii vor putea observa cum se desfasoara sedintele de terapie si vor putea participa la acest proces. Logopedul poate oferi cateva indicatii astfel incat parintii sa poata lucra acasa cu copilul cu scopul de a-i corecta si imbunatati limbajul.

In alta ordine de idei, evaluarea medicului poate arata daca nu cumva asteptarile parintilor sunt prea mari. Uneori parintii au impresia ca exista o problema in limbajul copilului lor, dar de fapt acesta atinge pragurile normale de dezvoltare a limbajului pentru varsta sa. Materialele edicationale care contureaza etapele de dezvoltare si aceste praguri ii pot ajuta pe parinti sa fie mai realisti atunci cand au in vedere dezvoltarea limbajului copilului.

Sfaturi utile pentru parinti in ceea ce priveste vorbirea copilului

  1. Petreceti mult timp comunicand cu copilul inca de la nastere. Vorbiti cu el, cantati-i si incurajati-l sa imite gesturile si sunetele.
  2. Cititi copilului chiar si inainte ca acesta sa implineasca 6 luni. Nu trebuie sa-i cititi toata cartea, dar cautati carti adecvate pentru copii, cu ilustratii. Incurajati copilul sa se uite la imaginea pe care i-o aratati in carte. Folositi si carti cu diferite texturi pe care copiii le pot atinge. Copilul poate incepe deja sa memoreze povestea preferata.
  3. Folositi situatiile de zi cu zi pentru a consolida vorbirea copilului. Altfel spus, vorbiti cu el in timpul zile cat mai des. De exemplu, cand mergeti la cumparaturi spuneti-i ce fructe sau ce legume sunt prezentate acolo, explicati tot ce faceti atunci cand pregatiti masa sau cand faceti curat prin camera, vorbiti despre sunetele pe care le auziti si despre obiectele din jurul casei. Puneti intrebari si raspundeti ca si cum copilul ar intelege, chiar daca pare prea mic pentru a intelege ce spuneti. Vorbiti simplu, dar normal, nu va schimbati si nu pitigaiati vocea. Nu vorbiti incomplet si gresit (de exemplu sa folositi l in loc de r sau t in loc de ci sau sa omiteti litere – exemplu: “Tine e tel mai fumos bebe?”
  4. Folositi persoana intai. Spuneti “te iubesc” in loc de “mami il iubeste pe bebe”.

6 idei utile pentru a stimula copilul sa vorbeasca:

  1. Pentru un copil mic fiecare zi este o aventura. Cumpararea unei banane, spalarea rufelor, o plimbare in parc pot fi oportunitati foarte bune de a deschide discutia. In fiecare noapte, inainte de culcare, vorbiti cu copilul despre evenimentele care au avut loc in timpul zilei. Puteti sa-i puneti intrebari specifice: “Cine a venit azi la noi in vizita?”, “Si ce jucarie ti-a adus?”, “Ce-am mancat cu totii pe terasa?” etc. Incercati sa formulati intrebarile astfel incat copilul sa spuna mai mult decat “da” sau “nu”.
  2. Faceti pauze in timp ce cititi povesti. Dupa ce veti citi de mai multe ori o poveste copilului, veti descoperi ca acesta a invatat povestea. Iata un moment foarte bun de a-l antrena in vorbire. Incepeti sa cititi povestea si apoi faceti pauze din cand in cand pentru ca el sa poate completa. Ajutati-l daca este nevoie si stimulati-l sa repede dupa dumneavoastra. De fiecare data cand cititi povestea, faceti pauza in alt loc pentru ca el sa poata pronunta cuvinte noi.
  3. Folositi jocuri de cuvinte. Este mai placut sa vorbesti atunci cand te joci. Jucati “Ce este acesta?”. Cand va aflati intr-un loc nou (piata, parc, magazin) aratati un obiect si intrebati “Ce este acesta?”. Stimulati copilul sa raspunda. Incepeti cu doua-trei nume usoare pe care copilul le cunoaste (haina, caine etc) si strecurati apoi cate un cuvant nou. Daca micutul nu stie sa raspunda, soptiti-i raspunsul si lasati-l pe el sa-l spuna cu voce tare. Spuneti-i apoi ce este acel obiect si la ce foloseste (de exemplu: “Aceasta este o umbrela. Folosim umbrela pentru a ne proteja de ploaie.”)
  4. Lasati-l sa vorbeasca la telefon. Multi copii sunt atrasi de telefon inainte de a putea vorbi. Cand prietenii si rudele va suna, lasati si copilul sa vorbeasca un pic la telefon. Fara alte repere vizuale copilul va fi obligat sa-si imbunatateasca pronuntia.
  5. Antrenati copilul in discutii. El intelege uneori mai mult decat banuiti. Daca incercati sa vorbiti cu partenerul despre vacanta pe care o planuiti adresati si copilului intrebari: “Ce anotimp este? Vrei sa mergem la mare sau la munte? Daca mergem la mare de ce lucruri avem nevoie? In ce vom impacheta hainele?”Copilul va aprecia faptul ca ii cereti o opinie.
  6. Inregistrati-l pe camera video. Daca stie o strofa sau un cantecel rugati-l sa-l spuna. Puteti sa-i adresati intrebari in timp ce il filmati ca si cum ar lua parte la un interviu. El va fi incantat.

Indiferent de varsta copilului, este recomandat sa identificati si sa tratati de timpuriu orice eventuale probleme sau intarzieri de vorbire. Cu o terapie adecvata, cel mai probabil copilul va fi in masura sa comunice cu dumneavoastra si cu restul lumii in curand.  

Bibliografie
http://www.hanen.org/Helpful-Info/Articles/How-to-Tell-if-Your-Child-is-a-Late-Talker-%E2%80%93-and-W.aspx http://www.babycenter.com/404_my-18-month-old-doesnt-talk-yet-what-should-i-do_6893.bc

Comentarii

Este destul de dificil sa va pot recomanda ce sa faceti, dar cred ca cel mai bine ar fi sa respectati indicatiile medicului pediatru. Multa sanatate!

Buna ziua,

Am citit articolul dvs si mi s-a parut foarte interesant. Am o problema cu baietelul meu care acum are 26 luni. Pana la 24 de luni spunea: pa, bye, mamama, tatata, apa, piu, bau,tutu (cam in jurul a 10 cuvinte). Dupa 24 de luni a incetat sa mai spuna oricare din aceste cuvinte. Rar il mai aud spunaind iiiii, aaaa, sau in loc de apa acum se chinuie sa pronunte ap, sau in loc de mama se chinuie sa pronunte mmm. Mentionez ca s-a jucat cu multe jucarii electronice in limba engleza . Noi traim in Cipru iar limba de comunicare cu baietelul este romana. L-am dus la doctorul pediatru a fost ca sa incercam sa il dam la gradinita si sa mai asteptam vreo 2-3 luni. Dar cum gradinitele de aici sunt numai in limba greaca am ezitat sa fac asta (momentan sta acasa cu mine). Am fost la ORL si doctorul a spus ca nu prezinta momentan nici un semn de probleme la nivelul auzului. As dori sa il duc la logoped dar fiind in Cipru nu am gasit nici unul vorbitor de limba romana. Ce ma sfatuiti sa fac?

Va multumesc anticipat,

Elena

Este destul de dificil sa va pot recomanda ce sa faceti, dar cred ca cel mai bine ar fi sa respectati indicatiile medicului pediatru. Multa sanatate!

Buna ziua,

Am citit articolul dvs si mi s-a parut foarte interesant. Am o problema cu baietelul meu care acum are 26 luni. Pana la 24 de luni spunea: pa, bye, mamama, tatata, apa, piu, bau,tutu (cam in jurul a 10 cuvinte). Dupa 24 de luni a incetat sa mai spuna oricare din aceste cuvinte. Rar il mai aud spunaind iiiii, aaaa, sau in loc de apa acum se chinuie sa pronunte ap, sau in loc de mama se chinuie sa pronunte mmm. Mentionez ca s-a jucat cu multe jucarii electronice in limba engleza . Noi traim in Cipru iar limba de comunicare cu baietelul este romana. L-am dus la doctorul pediatru a fost ca sa incercam sa il dam la gradinita si sa mai asteptam vreo 2-3 luni. Dar cum gradinitele de aici sunt numai in limba greaca am ezitat sa fac asta (momentan sta acasa cu mine). Am fost la ORL si doctorul a spus ca nu prezinta momentan nici un semn de probleme la nivelul auzului. As dori sa il duc la logoped dar fiind in Cipru nu am gasit nici unul vorbitor de limba romana. Ce ma sfatuiti sa fac?

Va multumesc anticipat,

Elena