Titlu

Televizorul si copilul mai mic de trei ani


Studiile realizate in America, de Centerwall au demonstrat ca privitul la televizor pe o perioada lunga de timp cauzeaza aproape jumatate de crime in SUA. Aproape 10.000 de crime ar putea fi prevenite in fiecare an daca la televizor s-ar transmite mai putina violenta.

Academia Americana de Pediatrie recomanda ca,bebelusilor mai mici de doi ani sa nu le fie permis sa se uite la televizor, iar dupa aceasta varsta, pana se termina perioada scolara, sa li se limiteze timpul alocat privitului la televizor. Exista alti autori care sugereaza ca micutii de pana in 5-6 ani sa fie tinuti cat mai departe de televizor. Asta pentru ca la 5-6 ani se incheie prima perioada esentiala de dezvoltare a creierului uman.

Cercetarile efectuate in ultimii ani au aratat faptul ca privitul la televizor dauneaza dezvoltarii si functionarii normale a creierului uman. Acest lucru se intampla pentru ca activitatea corticala se schimba in momentul in care ne asezam in fata televizorului. Chiar daca un copil mai mic de trei ani petrece doar cateva ore in fata televizorului, acest lucru isi va pune amprenta asupra modului in care creierul sau va raspunde la provocarile din lumea reala. Mintea copiilor ajunge sa fie dependenta de starea de pasivitate, de neconcentrare.

Cand privim la televizor, emisfera stanga a creierului este inhibata. Prin urmare, daca un copil mai mic de trei ani se va uita la televizor la o varsta atat de frageda poate avea probleme in ceea ce priveste gandirea logica si analitica, in vorbire, in construirea propozitiilor logice, in scris si in citit. Toate acestea se desfasoara in emisfera stanga a creierului. Mai mult, privitul la televizor ii afecteaza copilului si cortexul prefrontal. Astfel, motivatia scade si apar comportamentele instinctive cum sunt bulimia, agresivitatea si impulsurile sexuale.

Cum se comporta creierul uman in fata televizorului?

Cercetarile efectuate de specialistii Emery de la Universitatea din Canberra, Australia au aratat ca imediat ce se aprinde televizorul, undele creierului incetinesc pana cand undele alfa si teta devin preponderente. Daca televizorul sta mai mult timp aprins, undele cerebrale devin si mai lente.

Cand au urmarit activitatea orticala in timpul privitului la televizor, cercetatorii au constatat aparitia unor anomalii neurologice: emisfera stanga a creierului se inhiba si isi reduce extrem de mult activitatea. Emisfera stanga a creierului este responsabila cu organizarea, analiza si judecarea datelor primite. Emisfera dreapta ofera raspunsuri mai degraba emotionale decat rationale. De aceea, rareori oamenii inteleg de fapt ce vad la televizor. Un studiu condus de Jacoby in 2001 a demonstrat ca din 2700 de oameni testati, 90% au inteles gresit ce privisera la TV in urma cu doar cateva minute.

In timpul privitului la TV, comunicarea dintre cele doua emisfere cerebrale realizata prin puntea corpul calos se intrerupe aproape de tot. Specialistii Emery spuneau ca privitul la TV se situeaza la nivelul constient al somnambulismului.

Cercetarile realizate de neuropsihologi in ultimii 25 de ani arata clar ca cea mai grava consecinta a vizionarii TV estre reprezentata de afectarea dezvoltarii si functionarii cortexului prefrontal.

Caracteristici ale copiilor care se uita la televizor:

  • nu au experienta in contact emotional direct cu cei din jur
  • le lipseste stimularea prin dialog pentru a-si dezvolta limbajul si gandirea (doar interactiunea directa cu cei din jurul lor ii ajuta in acest sens)
  • sunt privati de experientele senzoriale; ei privesc, nu ating, nu simt, nu manevreaza fizic suficient obiectele, ci mai degraba le privesc
  • nu-si dezvolta limbajul interior care ii poate ajuta in dezvoltarea intelectului
  • sunt pasivi, lipsiti de initiativa si vor sa primeasca totul de-a gata.
  • conexiunile lor neuronale isi pierd din valoare.

Capacitatile mentale pe care nu le folosesc atunci cand se uita la TV intra intr-un proces de deteriorare si duc la o involutie a personalitatii. Copilul nu se mai poate dezvolta normal.

Ce impact are televizorul asupra copiilor:

  • creierul copiilor tinde sa se obisnuiasca cu starea pasiva mentala
  • imaginatia creativa a copiilor se reduce drastic
  • copilul va tinde sa se refugieze in lumea imaginara decat sa fie prezent in cea reala
  • emisfera stanga a creierului nu se dezvolta corespunzator ceea ce inseamna ca: micutii vor avea probleme in gandirea logica si analitica, probleme in scris si citit, probleme legate de rationamente matematice. Randamentul scolar va scadea la fel ca si dorinta lor pentru invatura.
  • Copiilor le va fi greu sa-si concentreze usor atentia si vor fi distrasi de orice stimul din mediul extern.
  • Nu vor reusi sa-si controleze suficient comportamentul.
  • Se vor organiza greu, vor fi neglijenti si nepasatori.
  • Tind sa vorbeasca inainte sa gandeasca.
  • Vor avea probleme grave in exprimare, in organizarea ideilor, vocabular redus.
  • Nu vor fi suficient de motivati in activitatile pe care le vor desfasura.
  • Vor avea probleme in a-si controla raspunsurile emotionale. Se vor emotiona usor sau vor ramane indiferenti. Pot aparea si alte blocaje emotionale.
  • Tind sa nu aiba initiativa, creativitate, curiozitate, capacitate in luarea deciziilor, discernamant propriu.
  • Televizorul dezvolta comportamante instinctive negative ca: agresivitate, erotism si bulimie.
  • Reduce performantele intelectuale ale copiilor
  • Determina rezultate scolare slabe la copii.

Viata mentala este deteriorata in urma vizionarii indelungate la TV. Mai exact:

  • apar deficientele de invatare
  • apar multe probleme in ceea ce priveste atentia copilului; copilul tinde sa devina hiperactiv (ADHD)
  • apar tulburari ale limbajului in scriere, vorbire si citire
  • lipsa de interes pentru lectura
  • capacitatea de memorare, imaginatie, vointa si motivatie se reduce
  • creste gradul de agresivitate; copilul devine irascibil, impulsiv, indiferent la suferintele celor din jur
  • se dezvolta anxietatea
  • copiii nu pot dormi bine, se trezesc noaptea, plang, tipa
  • copiii tind sa se izoleze din lumea reala si sa se retraga in lumea virtuala
  • se dezvolta dependenta de televizor

In urma cercetarilor efectuate, s-a dovedit ca violenta de la televizor are urmatoarele efecte:

  • copiii tind sa devina agresivi
  • se formeaza un comportament anti-social
  • copiii nu mai sunt sensibili la violenta sau la victimele sale
  • copiii cred din ce in ce mai mult ca traiesc intr-o lume nesigura in care ei pot cadea oricand victime. Astfel, ei devin mai stresati, irascibili si se pregatesc sa raspunda cu violenta la orice eventual atac.

Cum influenteaza televizorul limbajul copiilor

Parintii sunt cei mai buni profesori pentru copiii lor. Copiii invata cel mai bine limba de la parinti si nu de la televizor. Parintii isi regleaza comportamentul verbal in functie de copil, de capacitatea lui de intelegere la un moment dat, de exprimare. Televizorul insa, utilizeaza un ritm prea rapid pentru copii, un limbaj diferit fata de cel pe care il are copilul la un moment dat. Copilul care se uita frecvent la televizor tinde sa se obisnuiasca sa nu mai faca nici un efort pentru a intelege o limba care nici macar nu I se adreseaza personal. Copilul nu participa la un dialog. Prin dialog, prin vorbirea cu ceilalti ne putem dezvolta vocabularul si limbajul, capacitatea de atentie, de ascultare, de intelegere, de raspuns. Copiilor trebuie sa li se spuna povesti in loc sa li se ofere tot timpul filme de desene animante la care sa priveasca pasiv.

Copiii care se uita la televizor tind sa aiba mari probleme de comunicare. Cercetarile efectuate arata ca televizorul influenteaza limbajul copiilor:

  • capacitatea de a asculta scade
  • scade capacitatea de intelegere si redare a unui material prezentat oral
  • copiii nu se pot organiza suficient in organizarea ideilor
  • tendinta de comunicare prin gesturi in acelasi timp cu cuvintele sau in locul cuvintelor
  • scad cunostintele de vocabular
  • cresc ticurile verbale
  • poate aparea dificultatea de a pronunta cuvinte mai lungi
  • scade capacitatea de intelegere a unui material scris/ lectura
  • scade capacitatea de intelegere a frazelor mai lungi

Cum este posibil ca televizorul sa traumatizeze copiii

Copiii pot percepe lumea reala ca fiind rea si infricosatoare cand privec violenta si alte subiecte traumatizante la televizor.

Daca micutii se sperie si se deprima atunci cand privesc anumite emisiuni TV pot dezvolta o serie de simptome ingrijoratoare pentru parinti: viseaza urat, au sentimente de anxietate, le e teama sa fie singuri, se retrag din cercul de prieteni si mai tarziu vor lipsi de la scoala. Intr-adevar temerile induse de televizor pot cauza grave probleme de somn copiilor. Copiii cu varsta intre 2-7 ani se sperie de lucruri care arata infricosator, cum sunt de exemplu monstrii. Chiar daca le spuneti ca imaginile nu sunt reale, nu puteti sa-i ajutati, pentru ca micutii cu varsta pana in 8 ani nu pot face diferenta intotdeauna intre realitate si fantezie.

Multi copii expusi la scene de groaza regreta ca au privit aceste lucruri pentru ca li se intensifica temerile si frica.

Multi copiii care se uita la scene de violenta sunt de multe ori speriati ca pot fi victime ale violentei sau ale unui dezastru natural.

Sfaturi pentru parinti in legatura cu privitul copiilor la televizor:

  1. Stingeti televizorul cand mancati cu copiii. Mancatul in fata televizorului reprezinta un obicei prost care duce la dependenta copiilor de TV. S-a dovedit ca privitul la TV in timpul meselor are un efect si mai rau de acaparare a copiilor.
  2. Conversati cu copiii. Interactionati mai mult cu copiii Dumneavoastra pentru dezvoltarea abilitatilor de limbaj si comunicare. Acest lucru va imbunatati relatia pe care o aveti cu copiii si veti pastra canalele de comunicare deschise.
  3. Cititi copiilor. Incepeti sa le cititi copiilor inca din primul an de viata. Incurajati-i sa rasfoiasca tot timpul carti. Copiii trebuie sa va vada ca va bucurati atunci cand cititi. E indicat sa va vada ca cititi decat ca va uitati la televizor cand vreti sa va relaxati.
  4. Nu folositi niciodata televizorul ca recompensa sau ca pedeapsa. Acest lucru da o valoare prea mare televizorului.
  5. Incurajati recrearea activa. Incurajati copiii sa faca sport, sa se joace, sa asculte muzica si sa-si dezvolte capacitatile fizice si intelectuale. Asa de exemplu, recomandat este sa opriti televizorul uneori si sa mergeti sa faceti o plimbare impreuna cu copiii sau realizati orice alta activitate impreuna in casa. Ganditi-va sa stabiliti niste seri anume pentru activitati speciale in familie. De exemplu, puteti merge sa va plimbati cu bicicleta sau puteti avea o noapte de jocuri.
  6. Nu folositi televizorul pentru a distrage atentia copiilor (mai ales celor mici). Puteti sa va desfasurati activitatile in casa fara sa lasati bebelusul in fata televizorului. Implicati-i si pe copii in activitatile pe care le faceti. De exemplu, daca trebuie sa platiti niste facturi, oferiti copilului facturi, documente, autocolante, culori ca sa “plateasca si el facturile”. Daca gatiti o ciorba, dati-i si lui o razatoare sa se ocupe de morcov. Daca faceti o placinta, lasati-l si pe el sa puna mana pe aluat. Daca maturati rugati-l pe el sa va aduca farasul. Etc. Exista o sumedenie de alternative la televizor: puzzle, modelarea aluatului, jocuri, creioanele colorate, reviste, decupare, lectura, tunele improvizate si cearceafuri.
  7. Scoateti televizorul din camera copiilor. O treime din copiii cu varsta intre 2-7 ani si doua treimi dintre copiii de 8 ani au televizor in dormitor. Daca plasati un televizor in camera copilului nu veti putea monitoriza emisiunile pe care le urmareste si timpul petrecut in fata calculatorului. Copiii care au televizor in camera dezvolta mai multe tulburari de somn. Daca micutul se plange ca ceilalti prieteni ai lui au televizor in camerele lor, amintiti-i copilului ca Dumneavoastra faceti ce este mai bine pentru el pentru ca va pasa de el.

Cum putem gestiona timpul petrecut de copii in fata televizorului?

  • Stabiliti reguli exacte in legatura cu momentele in care copiii nu au voie la televizor. De exemplu, nu permiteti copiilor sa se uite la televizor atunci cand mananca sau atunci cand nu sunteti Dumneavoastra prezenti.
  • Fiti foarte atenti la ce programe priveste copilul la televizor.
  • Incurajati emisiunile educative, cu alti copii, concerte, piese de teatru, evenimente sportive, documentare.
  • Evitati sa-i lasati pe copii sa se uite la televizor mai ales seara, inainte de a dormi.
  • Cum va puteti implica mai mult atunci cand copilul priveste la televizor.
  • Uitati-va la emisiuni impreuna cu copilul si vorbiti apoi despre ce ati vazut.
  • Discutati cu copilul Dumneavoastra despre consecintele violentei daca se intampla sa urmareasca un asemenea moment si cum se pot rezolva conflictele.
  • Discutati despre reclame daca se intampla sa priviti vreuna. Ajutati copilul sa evalueze daca mesajele din reclame sunt realiste,
  • Discutati despre diferentele dintre realitate si imaginatie. Copiii nu pot diferentia bine realitatea de fictiune. Explicati-i diferentele dintre stiri si divertisment, intre realitate si imaginar.

Cum puteti fi un bun exemplu pentru copil atunci cand folositi televizorul:

  • Nu lasati televizorul sa fie deschis doar pentru zgomotul de fond, sa se auda ceva in casa.
  • Nu va asteptati ca micutul sa aiba propria disciplina cand se uita la televizor daca nu o stabiliti Dumneavostra.
  • Nu vizionati programe pentru adulti atunci cand copilul este prezent.
  • Petreceti timpul liber citind, jucandu-va cu copilul sau realizati diverse activitati impreuna.
Bibliografie
Efectele micului ecran asupra mintii copilului; Asociatia pentru Apararea Familiei si Copilului.; http://www.med.umich.edu/