Titlu

Vorbirea, un joc in 2: Introducere in Metoda Hanen


Programul "Vorbirea in doi"

"It Takes Two to Talk" sau "vorbirea in doi" reprezinta un program licentiat Hanen pentru parintii care au copii cu intarzieri de vorbire.

Acest program este special conceput pentru parintii cu copii mici (de la nastere pana la 5 ani), care au fost diagnosticati cu intarziere in limbaj. Intr-un cadru restrans, parintii pot invata diverse strategii practice cu ajutorul carora isi pot ajuta copiii sa-si insuseasca limba in mod natural atunci cand petrec ziua impreuna.

Ce reprezinta metoda Hanen ?

Metoda Hanen a reprezentat un punct de plecare important in ceea ce priveste interventia timpurie in limbajul copilului. In anii 1960 si 1970, parintii se implicau foarte putin sau chiar deloc in problemele de logopedie ale copiilor. In 1970, cercetarile au inceput sa demonstreze ca implicarea timpurie a parintilor in abilitatile de comunicare si limbaj ale copiilor, este esentiala, critica si ca parintii care s-au implicat devreme in dezvoltarea limbajului copiilor, au avut rezultate mult mai bune in comparatie cu cei care nu s-au implicat activ in stimularea limbajului copilului.

Acest lucru a necesitat o schimbare semnificativa in modul in care patologia/ terapia se oferea copiilor mai mici. In 1975, Ayala Hanen Manolson, un patolog specialist in limbaj din Montreal, Canada, a dezvoltat un program inovator pentru grupurile de parinti ai caror copii se confruntau cu intarzieri in limbaj. Acest program oferea parintilor un training intensiv profesionist cu privire la modul in care parintii isi pot ajuta copiii sa-si dezvolte abilitatile de comunicare. Succesul acestui program (Vorbirea in doi) a dus la crearea Centrului Hanen.

Rolul cheie al parintilor

Ideea de baza a programului Hanen este destul de simpla: parintii sunt primii si cei mai importanti profesori pentru copii. La urma urmei, parintii sunt cei care au cea mai puternica legatura cu copiii lor si cei care ii pot invata pe copii cum sa se descurce in situatiile din viata reala. Frumusetea abordarii Hanen consta in faptul ca ii ajuta pe parinti sa profite de situatii tipice, de zi cu zi, cum ar fi mersul in parc sau o baita, pentru a ajuta copilul sa invete sa comunice. Odata ce parintii stiu cum sa faca acest lucru, "terapia" are loc de-a lungul zilei asupra copilului – si nu doar la o sedinta de logopedie cu un patolog. Abordarea Hanen pune in centru parintii sau ingrijitorii copilului ca facilitatori lingvistici.

Obiectivele metodei Hanen

"Vorbirea in doi" ii invata pe parinti, pas cu pas, cum sa devina cei mai importanti profesori de limba si comunicare pentru copiii lor. Metoda va arata cum:

  • Sa recunoasteti stadiul la care se afla copilul dumneavoastra si stilul sau de comunicare, astfel incat sa stiti ce pasi trebuie sa urmati.
  • Sa identificati ce il motiveaza pe copilul dumneavoastra pentru a interactiona cu dumneavoastra, astfel incat sa stiti cum sa incepeti conversatii placute si stimulative cu el.
  • Sa ajustati rutina zilnica pentru a va ajuta copilul si sa pastrati o interactiune continua.
  • Sa intariti increderea copilului si sa-l incurajati sa comunice.
  • Sa adaugati cuvinte si elemente de comunicare in interactiunile cu copilul dumneavoastra cu scopul de a-l ajuta sa-si insuseasca limba.
  • Sa ajustati modul in care va jucati si-i cititi carti cu scopul de a-l ajuta sa invete sa vorbeasca
  • Sa schimbati modul in care vorbiti cu copilul dumneavoastra, astfel incat el va intelege si va invata cuvinte noi.

Strategii practice pe care le puteti utiliza in diverse situatii in fiecare zi

Metoda vorbirii in doi va arata cum sa va folositi de viata naturala, fireasca de fiecare zi ca sa va ajutati copilul sa-si dezvolte anumite competente lingvistice. Descoperiti lucruri simple pe care le puteti face in timpul activitatilor de zi cu zi, cum ar fi de exemplu in timpul mesei, cand cititi o poveste, cand ii faceti baie etc. Totul pentru a crea oportunitati de invatare placute pentru copilul dumneavoastra.

Vorbirea in doi pune accent pe interventia timpurie asupra limbajului prin strategii concrete, care sunt usor de inteles de parinti si de pus in practica. Iata un exemplu de strategie "Vorbirea in doi":

OWL (Bufnita) – Permiteti copilului sa ia initiativa

O = Observa

W (wait) = Asteapta

L (listen) = Asculta

Studiile arata ca micutii invata cel mai bine sa vorbeasca atunci cand li se permite sa conduca o conversatie si sa comunice despre ceea ce ii intereseaza. Strategia OWL va ajuta sa urmati exemplul copilului dumneavoastra, astfel incat, cel mai probabil, el va ramane in interactiune cu dumneavoastra mai mult. In acest timp el va exersa si va obtine feedback-ul de care are nevoie pentru construirea abilitatilor de comunicare.

"Vorbirea in doi" pleaca de la rezultalul si dovezile unor cercetari ample si complexe realizate de experti in limba si comunicare. Acest program s-a dovedit a avea multe efecte pozitive asupra dezvoltarii limbajului copiilor mici chiar si in clinicile medicale specializate.

"Vorbirea in doi" necesita un angajament semnificativ de timp din partea parintilor, cu scopul de a obtine cele mai bune rezultate si experiente de invatare. Aceste strategii ar trebui sa devina parte naturala a modului in care interactionati cu copilul dumneavoastra.

Principii de baza ale programului "vorbirea in doi"

Vorbirea in doi se bazeaza pe niste principii clare de cercetare si interventie:

  1. Asezarea familiei in fata si in centrul atentiei. Programul se centreaza pe familie. Parinti sunt implicati in activitati care stimuleaza si consolideaza capacitatea copiilor de a vorbi. Parintii afla ce trebuie sa faca pentru a-si ajuta copiii sa invete si sa se dezvolte armonios.
  2. Terapia face parte din viata de zi cu zi a familiei. Vorbirea in doi pune accent pe activitatile de zi cu zi si modul de interactiune in interiorul familiei. Cand copiii invata sa comunice in mediul lor natural, in situatii din viata reala alaturi de cei care au grija de ei, sunt mai motivati de a comunica si mai in masura sa aplice abilitatile dobandite in situatii noi.
  3. Vorbirea in doi are loc in cadrul interactiunilor parinte-copil. Programul se bazeaza pe ideea ca interactiunea dintre copil si adult reprezinta catalizatorul principal pentru invatarea limbii de catre copil. Aceasta teorie se bazeaza pe convingerea ca invatarea limbii este stimulata atunci cand parintele:
  • este foarte receptiv la eforturile de comunicare ale copilului si
  • simplifica si ajusteaza ceea ce-i transmite copilului, astfel incat copilul poate intelege si invata din acea situatie.

4. Cheia este ca adultul sa fie receptiv la nevoia de comunicare a copilului. Programul ii invata pe parinti ca este esential sa fie receptivi la ceea ce le transmite copilul. A fi receptiv inseamna:

  • a raspunde prompt (de obicei in 1-2 secunde de cand copilul a spus sau a facut un lucru anume)
  • a raspunde pozitiv (a raspunde intr-un mod in care asigura copilul ca parintele este cu adevarat interesat de ceea ce spune sau ceea ce face el)
  • a fi atent la ce transmite copilul, despre ce vorbeste si a incerca sa-l stimulati sa fie interesat de altceva (de exemplu: daca copilul ii arata parintelui cum conduce masinuta de jucarie in bucatarie, parintele incepe sa vorbeasca despre ceea ce face el cu masina, nu ce culoare are masina sau despre trenuletul jucarie)

Studiile arata ca, atunci cand parintii raspund activ copiilor, acestia arata:

  • o intelegere mai buna a limbajului intr-un an
  • o intelegere si dezvoltare mai mare a limbii si vocabularului (la 2- 3 ani)
  • vocabular imbogatit (intelegerea sensului cuvintelor) la varsta de 12 luni

Deci, programul "Vorbirea in doi" se bazeaza pe dovezi coplesitoare care arata ca interactiunea parinte-copil, ofera cadrul ideal pentru insusirea limbajului de catre copil si ca aceste abilitati de dezvoltare a comunicarii sunt accelerate cand parintii sunt mai receptivi si mai atenti cum vorbesc cu cei mici.

Studii pe care se bazeaza abordarea Hanen

Exista trei studii care stau la baza programului "Vorbirea in doi". In toate studiile au fost implicati copii prescolari (cu varsta sub 4 ani) alaturi de mamele lor care au participat la acest program. Comportamentul mamelor si al copiilor a fost comparat cu grupuri de mame si copii care nu participasera inca la acest program.

Studiile 1 si 2

(Girolametto, 1988, Tannock, Girolametto, & Siegel 1992)

Concluziile studiului in ceea ce priveste comportamentul mamelor si copiilor care au participat la studiu in comparatie cu cei care nu au participat, au fost urmatoarele:

  • Mamele au devenit mai receptive
  • Copiii au devenit mai asertivi si capabili de mai multe initiative (verbal, dar si non verbal)
  • Interactiunile mama-copil au fost mai echilibrate, frecvente si au durat o perioada mai lunga de timp
  • parintii au raportat imbunatatirea relatiilor de familie

Deci, mamele si copiii au interactionat si au comunicat mai bine, oferind copiilor mai multe oportunitati de invatare in cadrul acestor interactiuni zilnice.

Studiul 3

(Girolametto, Pearce, & Weitzman, 1996)

Acest studiu s-a concentrat pe copii cu varsta intre 23-33 luni, care aveau intarzieri in limbaj. Ei rosteau doar cateva cuvinte si cei mai multi nu legau propozitii din doua cuvinte. Li s-a oferit parintilor o lista cu 10 cuvinte pe care era necesar sa le utilizeze des. Aceste cuvinte au fost selectionate de catre patologi in limbaj si cercetatori si se bazau pe interesele copiilor, stadiul de dezvoltare si includeau cuvinte cu aceleasi sunete pe care ei le rosteau deja.

De exemplu, daca micutul rostea des "ba", atunci se puteau selecta cuvinte ca: baie, bate, bani, bal etc care se considera ca il vor stimula sa vorbeasca. Mamele au invatat sa foloseasca toate aceste cuvinte tinta in mod repetat in timpul interactiunilor de zi cu zi si sa creeze rutine in care cuvintele pot fi utilizate iar si iar. Copiii nu au fost rugati sa spuna cuvantul.

Rezultatele asupra mamelor si copiilor care au urmat programul "Vorbirea in doi" au aratat urmatoarele:

  • s-a dezvoltat semnificativ limbajul copiilor
  • acestia au inceput sa invete cuvintele tinta
  • au inceput sa lege cuvintele in propozitii
  • copiii au inceput sa foloseasca mai multe sunete , cuvinte si au devenit mai usor intelesi

Programul de vorbire in doi s-a dovedit a fi eficient in modul in care parintii interactionau cu copiii, iar abilitatile de comunicare si lingvistice s-au imbunatatit semnificativ.

Concluzie

In concluzie, retineti ca rolul dumneavoastra este cel mai important in interactiunea cu copilul dumneavoastra, ca este esential sa-l stimulati si sa-l provocati la discutii cat mai des si cat mai devreme cu putinta, sa fiti receptiv la toate semnalele pe care micutul vi le transmite si sa profitati de orice ocazie banala din rutina zilnica pentru a inventa noi si noi oportunitati de relationare cu cel mic.

Bibliografie
http://www.hanen.org/Helpful-Info/Research/It-Takes-Two-to-Talk-Parent-Research.aspx http://www.hanen.org/Programs/For-Parents/It-Takes-Two-to-Talk.aspx http://iessi.com/web/communication.html

Comentarii

Buna.Am un copil de 5 ani jumate .Nu am avut probleme cu el mic , deoarece se comporta normal , dar  folosea rare cuvinte . La 2 ani jumate doar numara pana la 10 si folosea doar cateva cuvinte. Am mers cu el la 4 ani jumate la  psihiatru unde i-a pus diagnosticul tulburare de  dezvoltare cu note  autiste si ne-a recomandat sa mergem la psiholog sa poata invata sa  comunice. El a invatat multe lucruri , dar mult repeta  dupa  mine ce ii spun si stiu ca nu e bine . Merge la gradi de la 2 ani jumate , deoarece  nu vorbea bine , am hotarat  sa il dau ca sa stea cu copiii , sa poate comunica cu ei. Mergem de 1 an la psiholog o data pe saptamana , deoarece nu avem la noi in localitate  psiholog.Nu ii dau nici un fel de tratament , deoarece el este o fire un pic agitata si nu am vrut sa fie mai rau , pentru ca i-am dat o luna Encefabol de nu m-am mai inteles cu el deloc . Am incercat ceva natural , pe baza de vitamine si polen cu miere .In rest nu i-am dat nimic. Pe mine ma asculta, nu se comporta anormal varstei lui , doar un pic agitat , imi spune ce vrea , foloseste propozitii  scurte ( de ex. :vreau ...., afara ploua , mergem la copii ) e un bine , pentru ca nu folosea porpozitii .Doar zicea ce vrea prin cuvinte inainte . Spuneti-mi parerea d-voastra , ce mai trebuie sa fac , ce sa ii dau , cum sa mai procedez.Va multumesc si astept sa-mi raspundeti pe adresa mea de mail .    

Buna.Am un copil de 5 ani jumate .Nu am avut probleme cu el mic , deoarece se comporta normal , dar  folosea rare cuvinte . La 2 ani jumate doar numara pana la 10 si folosea doar cateva cuvinte. Am mers cu el la 4 ani jumate la  psihiatru unde i-a pus diagnosticul tulburare de  dezvoltare cu note  autiste si ne-a recomandat sa mergem la psiholog sa poata invata sa  comunice. El a invatat multe lucruri , dar mult repeta  dupa  mine ce ii spun si stiu ca nu e bine . Merge la gradi de la 2 ani jumate , deoarece  nu vorbea bine , am hotarat  sa il dau ca sa stea cu copiii , sa poate comunica cu ei. Mergem de 1 an la psiholog o data pe saptamana , deoarece nu avem la noi in localitate  psiholog.Nu ii dau nici un fel de tratament , deoarece el este o fire un pic agitata si nu am vrut sa fie mai rau , pentru ca i-am dat o luna Encefabol de nu m-am mai inteles cu el deloc . Am incercat ceva natural , pe baza de vitamine si polen cu miere .In rest nu i-am dat nimic. Pe mine ma asculta, nu se comporta anormal varstei lui , doar un pic agitat , imi spune ce vrea , foloseste propozitii  scurte ( de ex. :vreau ...., afara ploua , mergem la copii ) e un bine , pentru ca nu folosea porpozitii .Doar zicea ce vrea prin cuvinte inainte . Spuneti-mi parerea d-voastra , ce mai trebuie sa fac , ce sa ii dau , cum sa mai procedez.Va multumesc si astept sa-mi raspundeti pe adresa mea de mail .