Titlu

5 sfaturi pentru a pastra alimentatia sanatoasa a copilului


Autor: george

In primii ani de viata copilul dumneavoastra invata imitand gesturile si obiceiurile celor marisi astfel, la fel ca in cazul altor obiceiuri si gesturi, deprinderea de a manca sanatos este dobandita. Cu toate acestea specialistii sustin ca unul dintre principalele impedimente ale unui trai echilibrat si a unei alimentatii sanatoase este constituit de programul de munca foarte incarcat. Tocmai de aceea este foarte important sa invatati sa valorificati fiecare moment liber pentru a-l petrece impreuna cu familia.

1. Pastrati traditia meselor in familie

Mesele in familie nu numai ca reprezinta un factor de confort psihic atat pentru parinti, cat si pentru copii, dar le ofera acestora sansa de a pertrece timpul impreuna pastrand in acest fel legatura formata intre cele 2 generatii. Cu toate acestea, pe masura ce copiii dumneavoastra cresc devin din ce in ce mai putin entuziasmati de aceste intalniri spatamanale, si asta cu atat mai mult cu cat in timpul adolescentei manifestarile de independenta devin din ce in ce mai intense. Prin urmare, specialistii recomanda parintilor sa actioneze cu mult tact si diplomatie, permitandu-le copiilor sa isi invite si prietenii la masa. In plus, orele la care se mananca este bine sa fie adaptate programului membrilor familei. Mai mult decat atat, pentru a face aceste mese in familie si mai intersante pentru copiii dumneavoastra este bine ca de fiecare data cand pregatiti pranzul sau cina sa incercati sa va implicati copilul activ in aceste activitati, precum si sa avitati discutiile tensionate in timpul mesei, precum activitatea scolara sau permisiunea de a sta pana tarziu in weekend sau de a merge undeva cu prietenii (amintiti-va ca mesele in familie sunt un moment de relaxare si nu un pretext de a va impune autoritatea). De asemenea, un studiu statistic a demonstrat faptul ca tinerii care au fost educati sa priveasca mesele de peste zi ca pe o activitate ce implica toti membrii familiei prezinta sanse mari ca si pe viitor sa manance sanatos (fructe, legume si alimente proaspete preparate in casa), precum si sa nu fumeze, sa consume alcool sau droguri.

2. Serviti intotdeauna mancare proaspata si sanatoasa

Copii, cu precadere cei care se afla la varste fragede, manifesta tendinta de a manca aproape orice este disponibil in frigider. Tocmai de aceea este important sa aveti grija ca alimentele sa fie mereu proaspete si preponderent fructe, legume. Astfel, daca urmati cativa pasi simpli, nu numai ca nu va trebui sa investiti mult timp sau o suma mare de bani, ci copilul dumneavoastra va primi cantitatea de vitamine, proteine si nutrienti necesara unei dezvoltari sanatoase fara sa se simta constrans in vreun fel. Pasii pentru acest demers sunt extrem de simpli:

  • introduceti fructele si legumele in dieta zilnica, servindu-le la fiecare masa;
  • tine-ti cont de faptul ca la aceasta varsta copii consuma multa energie, si prin urmare, va avea nevoie de cateva gustari pe zi, in afara de mesele principale. Pentru aceasta este bine sa aveti intotdeauna o rezerva de fructe si legume proaspete, precum si iaurt cu un continut redus de grasimi, unt de arahide, telina, paine din cereale sau branza, care sa fie la indemana celor mici;
  • serviti alimente usoare precum peste, oua, mazare sau nuci, precum si paine din cereale sau chiar cereale pentru micul dejun, astfel incat cei mici sa aiba totodata posibilitatea de a asimila si necesarul de fibre;
  • controlati cantitatea de grasimi asimilata de membrii familiei. In acest fel puteti alege sa fierbeti alimentele in loc sa le prajiti, precum si sa faceti carnea grill sau gratar;
  • evitati sa cumparati bauturi racoritoare cu un continut ridicat de zahar, precum sucurile acidulate sau cu arome de fructe.

3. Fiti dumneavoastra un exemplu

Cel mai bun mod de a va incuraja copilul sa manance sau sa traiasca sanatos este sa faceti dumneavoastra acest lucru, si asta cu atat mai mult ca cat indiferent daca acestia constientizeaza sau nu, dumneavoastra sunteti primul, si poate cel mai important exemplu pe care il vor urma in viata. Ceea ce trebuie sa intelegeti este faptul ca alimentia sanatoasa si echilibrata nu face referire numai la alimentele pe care le consumati, ci si la cantitatile acestora.

4. Nu faceti din mesele de peste zi motive de conflict

Este foarte usor ca alimentatia copilului dumneavoastra sa devina motiv de conflict, si tocmai de aceea este indicat sa nu folositi un ton sau o atitudine autoritara in momentul in care acesta declara ca nu va manca tot sau ca nu ii place ce ati gatit. Incercati sa le oferiti libertatea de a manca ce le place din ceea ce este servit la masa, precum si cantitatea de care au nevoie. De asemenea, acest lucru poate fi extrem de usor atata vreme cat urmati cativa pasi simpli:

  • stabiliti un program al meselor care sa fie stiu de toata lumea;
  • nu va obligati copiii (cel putin cand sunt mici) sa isi curete farfuria;
  • nu folositi mancarea ca premiu pentru copii (de ex., nu folosit desertul ca premiu pentru ca a mancat tot);
  • nu folositi mancarea ca modalitate de a va arata afectiunea.

5. Incercati sa va implicati direct si activ copilul in organizarea mesei

Cei mai multi dintre copii experimenteaza o senzatie intensa de satisfactie in momentul in care sunt lasati sa horatasca ce se va servi la cina. Tocmai de aceea este indicat sa discutati cu acestia in legatura cu alegerea pe care o veti face. Mai mult decat atat, multi dintre copii vor fi extrem de entuziasmati in privinta rolului care li se atribuie in prepararea cinei incat vor dori chiar sa va insoteasca la cumparaturi, ocazie excelenta de a-l invata sa consulte eticheta fiecarui produs pentru a face alegerea cea mai buna.
In ceea ce priveste prepararea propriu-zisa a cinei, este bine sa adaptati atributiile pe care copilul dumneavoastra le va avea limitei de varsta a acestuia. De asemenea, este bine sa aplicati aceeasi metoda si in ceea ce priveste pregatirea pachetului pentru la scoala. Acest lucru are efecte pozitive nu numai de scurta durata, ci si pe termen lung, fiind un factor major de responsabilizare.

Bibliografie

http://kidshealth.org/parent/nutrition_fit/nutrition/habits.html