Titlu

Carbohidratii si alimentatia copiilor


Autor: george

Carbohidratii reprezinta sursa de energie cea mai importanta si mai usor de obtinut pentru organismul uman. Astfel, in ceea ce priveste alimentatia de zi cu zi, carbohidratii pot fi regasiti in 2 forme:

  • carbohidrati simpli (zaharuri simple), precum fructoza, glucoza, si lactoza regasite in fructe;
  • carbohidrati complecsi, regasiti in alimente precum legume, cereale, orez si paine.

Modul de actiune al carbohidratilor asupra organismului

Toti carbohidratii, indiferent de natura acestora sunt descompusi in in zaharuri simple, care la randul lor ajung in fluxul sanguin, de unde sunt purtate in intregul organism. In momentul in care nivelul acestor zaharuri creste pancreasul elibereaza un hormon numit insulina, care are rolul de a stabili carbohidratii descompusi la nivel celular, de unde vor fi folositi drept sursa de energie.Ceea ce trebuie sa stiti este faptul ca unele alimente precum faina alba sau orezul alb contin carbohidrati simpli ce pot fi cu usurinta procesati de organism, ceea ce va face ca nivelul de zahar din sange sa cresac treptat. Pe de alta parte alimentele precum cerealele integrale contin carbohidrati complecsi care sunt procesati de organism intr-un interval de timp mai mare, fapt ce face ca nivelul de zahar din sange sa cresca treptat. In aceasta privinta specialistii avertizeaza asupra faptului ca crestere brusca a nivelului de zahar din sange poate duce la dezvoltarea unor conditii medicale precum diabet sau afectiuni ale inimii.

Carbohidrati "buni" si carbohidrati "rai"

Desi in ultimii ani carbohidratii au reprezentat cauza activa a dezvoltarii afectiunilor cardiace, ceea ce trebuie sa intelegem cu totii este faptul ca nu toti carbohidrati simpli sunt "rai" pentru organismul nostru. In acest fel, fructele si legumele proaspete, desi contin carbohidrati simpli ce pot fi procesati cu usurinta la nivelul organismului, acestea cuprind si vitamine sau fibre. Mai mult decat atat, in anul 2005 dieticienii americani au relevat faptul ca pentru dezvoltarea corespunzatoare a copiilor este indicat ca alimentatia acestora sa cuprinda cu precadere produse care sa contina carbohidrati neprocesati (precum fructele si legumele proaspete), insa cei mai impotanti in aceasta privinta sunt orezul brun, faina de ovaz, painea din cereale integrale, sau cerealele, deoarece:

  • descompunerea acestora la nivelul organismului se face gradual, explicatia constand in faptul ca acestea contin toate cele trei parti ale unui bob intreg (tarata sau invelisul, germenele si endospermul);

  • sunt mai bogati in fibre, element extrem de important in alimentatia fiecarui om, oferind o senzatie de saturatie si energie. Mai mult decat atat, in combinatie cu bauturile sanatoase, acestea nu numai ca au capacitatea de a preveni diabetul si afectiunile inimii, ci si de a ajuta tranzitul intestinal;
  • contin un surplus de vitamine si minerale, precum complexul vitaminic B, magneziusi fier.

Doza optima de carbohidrati necesara copiilor

Studiile de specialitate au relevat faptul ca doza zilnica de carbohidrati pe care o primeste copilul dumneavoastra nu trebuie sa depaseasca 50%-60% din cantitatea totala de calorii. De asemenea, ceea ce trebuie sa stiti este faptul ca aceasta doza de carbohidrati trebuie adaptata limitei de varsta corespunzatoare copilului dumneavoastra, tinand cont totodata de sexul acestuia precum si de cat de activ este.Un alt factor important de care trebuie sa tineti cont este reducerea pe cat posibil a zaharurilor provenite din alimente precum sucuri (cu precadere cele acidulate sau cu aroma), prajituri, bomboane, sau deseturi semicongelate. Cea mai buna si mai fiabila solutie in acest sens este moderatia, si asta cu atat mai mult ca cat de cele mai multe ori aceste produse pot fi inlocuite cu fructe sau legume proaspete. In plus, statisticile arata faptul ca aproximativ 12 uncii (355 mL) de bautura racoritoare pe baza de zaharuri procesate sunt echivalentul a 10 lingurite de zahar si 150 de calorii. Prin urmare, este recomandat sa inlocuiti aceste bauturi cu sucuri naturale, apa sau lapte cu un continut scazut de grasimi.

Cum sa alegem alimentele potrivite

De cele mai multe ori, decizia de a cumpara produsul potrivit nu este usoara, si nici nu poate fi luata prin simpla analiza a etichetei. Astfel, pentru a fi siguri ca ati cumparat produsul ideal pentru familia dumneavoastra este indicat sa consultati mai intai detaliile nutritionale ale fiecarui produs pentru a descoperi numarul exact al carbohidratilor totali, fibrelor si zaharurilor.

1. Carbohidratii totali
De cele mai multe ori numarul carbohidratilor totali este exprimat in grame, cuprinzand cantitatea totala de fibre, zahar si alti carbohidrati.

2. Fibrele
Fibrele nu regasesc nici un fel de continut caloric insa sunt absolut necesare ca parte a unei diete sanatoase, ajutand tranzitul intestinal si reducand totodata nivelul de colesterol din organism.

3. Zaharurile
Din pacate informatiile de pe etichetele produselor nu fac distinctia intre zaharurile naturale si cele adaugate, insa acestea din urma pot fi adesea regasite in produse precum dulciuri, snacks-uri, sucuri acidulate, sau bomboane.

Bibliografie

http://kidshealth.org/parent/nutrition_fit/nutrition/sugar.html