Titlu

Cat de importante sunt notele de la scoala?


Performantele scolare ale elevilor au reprezentat intotdeauna un subiect controversat. Parerile celor care considera ca sistemul educational si implicit, celde notare este corect si bine organizat, se lovesc intotdeauna de parerile contrarii ale celor care considera ca notele acordate copiilor nu reflecta in totalitate capacitatea intelectuala si performantele elevilor. Notele obtinute la scoala vor avea intotdeauna importanta pentru acordarea burselor, obtinerea diplomelor si pentru altfel de oportunitati educationale de care ar putea beneficia copiii.

Importanta notelor

Notele primite de elevi sunt importante pentru intarirea respectului de sine, sporirea motivatiei si a rezistentei acestora. Performantele scolare ii ajuta pe copii sa isi dezvolte spiritul competitional si sa invete din greseli. Parintii sunt sfatuiti sa isi incurajezecopiii sa aprecieze invatatura indiferent de notele pe care le obtin. In general, elevii care au rezultate scolare bune, sunt cei care invata cu placere. In schimb, copiiicare nu sunt obisnuiti, sau nu stiu cum sa invete, vor incerca sa gaseasca intotdeauna o scuza pentru performantele lor, argumentul cel mai folosit fiind ca sunt de parere ca ar trebui sa fie lasati sa aleaga singuri ceea ce invata pentru a o face cu placere. Copiii care obtin rezultate mai putin satisfacatoare in ceea ce priveste invatatura, ajung adesea sa adopte temerea conform carora, oricat ar incerca, nu ar reusi sa aiba performante mai bune. In acest sens trebuie stabilit un echilibru, nefiind indicat sa se faca presiuni asupra celor mici in privinta notelor.

Relatia cu parintii

Parintii sunt cei care trebuie sa isi ajute copiii sa adopte o atitudine sanatoasa fata de procesul educationalsi fata de notele obtinute. Intre parinti si copii trebuie sa existe o legatura deschisa pentru a putea discuta despre notele obtinute, despre semnificatia si rolul pe care le au lucrurile pe care cel mic trebuie sa le invete si despre progresul inregistrat de acestia. Reactia parintilor vis a vis de notele bune sau mai putin bune ale copiilor nu trebuie sa fie exagerata. Adultii trebuie sa dezvolte strategii de identificare a problemelor si de rezolvare a lor, strategii usor diferite de cea arasplateisi pedepsei.

Abordarea unei atitudini diferite, nu presupune excluderea in totalitate a rasplatei. Astfel, daca stabiliti anumite asteptari pentru copiii dumneavoastra, trebuie in primul rand sa le observati si sa le apreciati eforturile. Daca cei mici sunt constiinciosi si sunt dedicati invataturii, este probabil ca si performantele lor sa fie deosebite.

Relatia cu profesorii

Nu doar copii trebuie sa formeze o relatie buna cu profesorii lor, ci si parintii trebuie sa pastreze legatura cu acestia. Daca cei mici nu intampina probleme in ceea ce priveste performanta scolara, atunci poate fi suficienta participarea parintilor la intalnirile organizate de profesori. Insa, daca copii obtin rezultate mai putin satisfacatoare la scoala, este de dorit ca parintii sa ceara profesorilor mai multe detalii apropo de progresele inregistrate de cei mici.

Tensiunea si anxietatea

Elevii cu rezultate mai bune se confrunta, de obicei, cu o stare de tensiune mai ridicata in cele mai multe situatii. Parintii nu pot opri aceasta stare de tensiune, insa isi pot aduce contributia pentru ameliorarea stresuluila care este supus copilul,prin incetarea de aexercitapresiuni inutile si a aveaasteptari imposibil de realizat de la cei mici. Parintilor le este dificil uneori sa nu creasca si mai mult asteptarile pe care le au de la cei mici atunci cand acestia au performante scolare bune. Acestia, trebuie sa nu uite ca rolul lor este sa reduca din stresul copilului si nu sa il accentueze. Copiii pot fi ajutati sa sa simta motivati si fara a fi supusi unei stari permanente de anxietate. Cei mici pot fi afectati si de tensiunea acumulata in urma neefectuarii temelor, nerespectarii termenelor impuse pentru diverse proiecte scolare sau folosirea timpului dedicat scolii, intr-un alt mod.

Prea mult studiu

Majoritatea parintilor incearca sa isi incurajeze cat mai mult copiii sa invete si sa le depaseasca asteptarile, insa in unele cazuri, aceasta dorinta de a performa poate deveni exagerata. In astfel de cazuri, copiii pot ajunge sa creada cu adevarat ca nu se pot simti bine alaturi de familia lor sau ca nu se pot distra cu prietenii decat daca invatamai mult. In loc sa fie incurajati din ce in ce mai mult de catre parinti, acestor copii ar trebui sa li se spuna sa faca treptat ceea ce fac, fara sa exagereze cu eforturile deja suplimentare.

Poate fi destul de dificil sa ajuti copiii care s-au obisnuit sa se supuna singuri la presiuni exagerate. Studiul exagerat si dorinta de perfectionism pot fi insuflate in continuare de catre profesorii sau parintii care au tendinta mereu sa isi compare copii cu ai altora si sa le spuna acestora replici care lauda performantele lor ca fiind cele mai bune de pana acum.

Perfectionismul

Parintii ai caror copii se dovedesc a fi perfectionisti,se considerafoarte norocosi, insa acestia trebuie sa fie constienti ca presiunea pe care acestia o simt in prezent va creste din ce in ce mai mult pe masura ce depasesc fiecare etapa de pregatire scolara. Pe masura ce timpul trece si asteptarile copiilor de la ei insisi cresc, esecurile infime vor capata proportii majore.

Reduceti presiunea

Copiii care simt mereu o presiune pentru a avea rezultatele cele mai bune, vor avea la un moment dat nevoia sa fie ajutati de catre parinti pentru a invata sa se relaxeze. Schimbarea trebuie sa se produca treptat. Copiii trebuie ajutati sa isi schimbe obiceiurile incetul cu incetul, pentru inceput, scazand putin din timpul acordat studiului. Acestia trebuie sa inteleaga ca pot exista consecinte negative in cazul in care timpul acordat invataturii devine exagerat de mult. O maniera prin care li se poate explica acest lucru celor mai mici, este folosirea de argumente precum faptul ca se pot imbolnavi si nu vor mai putea participa la orele de studiu de la scoala, la spectacole, cor sau alte activitati si evenimente importantecare se desfasoara in viata lor. Cei mici trebuie sa invete sa calculeze amploarea lucrurilor privind lucrurile dintr-o alta perspectiva. Astfel, acestia vor realiza ca avand in vedere amploarea situatiei ipotetice descrise mai sus, o nota mai putin buna nu mai are o importanta la fel de mare. Parintii trebuie sa puna accentul, in conversatiile despre acest subiect, pe faptul ca valoarea intelectuala si aptitudinile celui mic sunt elemente care nu au legatura cu notele primite la scoala si ca, in timp, acest lucru care ii sperie atat de mult acum, va capata o importanta infima. In cazul in care banuiti ca acest tip de comportament se datoareaza modelului pe care chiar parintii l-au oferit copillului, este momentul sa incercati si dumneavoastra sa acordati mai mult timp relaxarii si timpului petrecut alaturi de familie. Copiii trebuie sa invete sa stabileasca un echilibru intre munca depusa pentru a obtine note bune la scoala si relaxare.