Titlu

Joaca. De ce este importanta pentru copii ?


Ce reprezinta joaca ?

Aproape orice adult are o amintire speciala din copilarie legata de o anume experienta de joc. De multe ori imaginea este descrisa in detalii bogate si vii. Cand ne amintim cum ne jucam in copilarie, vorbim despre sentimente – de libertate, de putere, de control si de intimitate cu prietenii. Multi dintre noi isi amintesc cu placere momentele minunate petrecute in locuri secrete – ca si cum timpul si locul ar fi inca palpabile. Ne amintim suflul vantului, atingerea ierbii, scartaitul unor scari, mirosul unui pod prafuit.

Joaca reprezinta o experienta semnificativa si unica. Ofera satisfactie si placere copiilor, o evadare pe care ei o cauta cu nerabdare si una pe care o gasesc captivanta la nesfarsit. Oricine i-a observat pe copii in timp ce se joaca a vazut cat de profund sunt acestia antrenati in joc si cum iau totul in serios.

Desi joaca este o experienta comuna (universala) este dificil de definit exact in termeni de cercetare stiintifica multidisciplinara. Joaca este paradoxala (uneori serioasa, alteori nu), reala sau nu, aparent fara scop si totusi este esentiala pentru dezvoltarea si cresterea copilului. Joaca este un act flexibil (copiii continua sa se joace chiar si in cele mai dificile situatii) si totusi fragila (exista tot mai multe dovezi care arata ca privarea unui copil de la joaca are un impact negativ asupra dezvoltarii sale).

Caracteristici ale jocului

  • motivat din punct de vedere intrinsec
  • controlat de cei care se joaca
  • preocupare mai degraba spre proces decat pe produs
  • non – literala
  • libera, fara norme impuse din exterior
  • angajament activ al celor implicati.

Beneficiile jocului

Cercetarile arata ca jocul are multe beneficii pentru copii, familie si comunitate. Imbunatateste sanatatea si calitatea vietii. Cercetarile recente sugereaza ca accesul copiilor la joc poate:

  • sa creasca stima de sine, respectul de sine si autoconstientizarea
  • sa imbunatateasca si sa mentina sanatatea fizica si mentala
  • sa le ofere posibilitatea de a intra in legatura cu alti copii
  • sa le creasca increderea prin dezvoltarea de competente noi
  • sa le dezvolte imaginatia, independenta si creativitatea
  • sa ofere oportunitati copiilor, indiferent de abilitatile pe care le au, sa se joaca impreuna
  • sa ofere oportunitati pentru dezvoltarea abilitatilor sociale si de invatare
  • sa consolideze capacitatea de adaptare prin asumarea de riscuri si provocari, rezolvarea de probleme
  • sa ofere oportunitati de a invata despre mediul lin care evolueaza si comunitatea in care traiesc.

Studiile arata care sunt beneficiile jocului si pentru familie si comunitate:

  • parintii se simt mai in siguranta stiind ca micutii lor sunt mai fericiti si ca se bucura de ceea ce fac
  • familiile au copii mai fericiti si mai sanatosi
  • jocul ofera oportunitati de interactiune sociala pentru comunitate si sprijina dezvoltarea unui sentiment de promovare a coeziunii sociale
  • spatiile publice exterioare au un rol important in viata de zi cu zi a copiilor si tinerilor, in special ca locuri unde se intalnesc prietenii

Jocul este mai mult decat distractiv pentru copii si sugari. Este modul in care acestia invata, isi dau seama cine sunt, cum functioneaza lumea in care traiesc si care este locul lor in ea.

Jocul este cel mai important lucru pe care puteti sa-l faceti impreuna cu micutul dumneavoastra. Timpul petrecut jucandu-va impreuna cu el, ofera copilului o multime de moduri si momente diferite de a invata.

Jocul il ajuta pe copil:

  • sa aiba incredere in el
  • sa se simta iubit, fericit si in siguranta
  • sa dezvolte abilitati sociale, de limbaj si comunicare
  • sa aiba grija de ceilalti si de mediu
  • sa-si dezvolte abilitati fizice
  • sa-si dezvolte creierul

Copilului ii va placea sa se joace cu dumneavoastra, dar uneori va prefera sa se joace si singur. Uneori va fi suficient doar sa-i oferiti niste idei, iar el va continua sa descopere jocul singur mai departe.

Dreptul copiilor la joaca

Dreptul la joaca si la recreere informala, pentru toti copiii si tinerii de pana in 18 ani, este reglementat in articolul 31 din Conventia ONU cu privire la Drepturile Copilului. Guvernul are datoria de a proteja si de a promova oportunitati de joaca pentru toti copiii si tinerii.

Importanta jocului – dezvoltare sociala, emotionala, fizica si creativa

1. Dezvoltarea sociala si emotionala. In timpul jocului, se dezvolta competentele sociale si maturitatea emotionala. Expertii Smilansky și Shefatya sustin ca succesul scolar depinde in mare masura de capacitatea copiilor de a interactiona pozitiv cu ceilalti copii si adulti. Joaca este vitala pentru dezvoltarea sociala a copiilor. Aceasta permite:

  • practicarea ambelor abilitati de comunicare verbala si non-verbala prin roluri, aprecierea sentimentelor celorlalti etc
  • raspuns la sentimentele colegilor
  • impartirea resurselor si experientelor
  • experimentarea si aprecierea altor puncte de vedere – rezolvarea conflictelor legate de spatiu, materiale si reguli
  • joaca sprijina dezvoltarea emotionala prin furnizarea unei modalitati de exprimare si de intelegere a sentimentelor.

2. Dezvoltarea fizica. Joaca permite copiilor sa-si foloseasca tot corpul. Chiar si prin utilizarea unui instrument de scris/ desenat, copilul isi cultiva si isi dezvolta o capacitate motorie de finete. Evolutia naturala in dezvoltarea motorie fina este de la mazgaleli, la forme si la imagini de reprezentare. Jocurile cu instrumente de scris ii ajuta pe copii sa-si perfectioneze abilitatile motorii fine. Intr-o maniera similara se dezvolta si capacitatile motorii de miscari mai ample (sarituri, alergare, ridicare). Recomandarea specialistilor este ca micutii sa faca exercitii fizice timp de cel putin o ora in fiecare zi (de preferat in etape de cate 15 minute, dar fara un program bine structurat, ci mai degraba liber). Toti copiii au nevoie de joc activ pentru a se dezvolta din punct de vedere fizic si pentru a fi sanatosi. Dar beneficiile fizice sunt deosebit de valoroase si pentru copiii cu boli musculare sau de articulatii (de exemplu artrita reumatoida juvenila sau scleroza multipla). Acesti copii nu pot efectua exercitii repetate intense. Dar, ei se pot angaja in jocuri active. Jocul activ ii ajuta sa-si construiasca si sa-si mentina energia, flexibilitatea articulatiilor, precum si forta musculara. Alte beneficii secundare ale jocului activ pentru acesti copii includ dezvoltarea abilitatilor sociale si o capacitate mai mare de a face fata situatiilor stresante.

3. Dezvoltarea creativa. Acum aproape 50 de ani, Sigmund Freud (1958) a sugerat ca fiecare copil care se joaca "se comporta ca un scriitor creativ, prin faptul ca el isi creeaza o lume proprie, sau mai degraba, rearanjeaza lucrurile din lumea sa intr-o maniera noua care ii face placere...Scriitorul creativ face acelasi lucru ca si un copil care se joaca. El creeaza o lume a fanteziei pe care o ia foarte in serios si in care investeste foarte multa emotie." Contextul jocului este ideal pentru sprijinirea gandirii creative si imaginara pentru copii, deoarece el reprezinta un mediu fara risc. Cercetarile sustin ideea ca jocul si gandirea creativa sunt legate de comportamente, pentru ca se bazeaza pe capacitatea copiilor de folosi simboluri. Gandirea creativa poata fi vazuta si ca o modalitatea de rezolvare a problemelor. Cand copiii mici isi folosesc imaginatia in joc, ei devin mai creativi, au performante scolare mai bune si dezvolta o abordare mai usoara de rezolvare a problemelor de invatare.

Joaca este parte integranta a dobandirii si dezvoltarii abilitatilor de comunicare in randul copiilor. In timpul jocului se intampla multe lucruri interesante. Cei mici ridica,imping, trag, cauta, toarna, rastoarna, se ascund, se leagana, construiesc, darama si multe, multe altele. Ei iau contact cu o serie de concepte stiintifice cheie (cum ar fi un lucru care se scufunda si pluteste), matematice (cum sa echilibreze cuburile pentru a construi un turn), abilitati literare (cum ar fi sa invete lucruri noi sau sa creeze povesti, sa tina un discurs). Chiar si atunci cand se joaca cu dumneavoastra, copiii invata: ca sunt iubiti si apreciati. Toate aceste abilitati sociale si emotionale sunt esentiale pentru ca le construiesc stima de sine si increderea de sine de care au nevoie pentru a continua sa creeze relatii de iubire si sustinere pe tot parcursul vietii lor.

  1. Joaca pune bazele alfabetizarii. Prin joaca, micutii invata sa rosteasca si sa repete sunete si cuvinte noi. Ei incep sa-si construiasca vocabularul personal, pe cont propriu sau cu prietenii si fac exercitii de imaginatie prin intermediul povestilor.
  2. Joaca inseamna "invatare". Jocul dezvolta si satisface nevoia inascuta a copilului de a invata. Jocul are multe forme. Copilul se poate juca singur, cu un adult sau impreuna cu mai multi copii.
  3. Joaca incurajeaza adultii sa comunice mai mult cu copiii in fiecare zi. Adultii sustin jocul copilului prin oferirea posibilitatilor legate de joc, prin a sti cand sa intervina si cand sa stea deoparte.
  4. Joaca le ofera copiilor sansa de a fi spontani.
  5. Joaca le da copiilor posibilitatea de a face alegeri. Daca au mai multe jocuri si jucarii la dispozitie, copiii vor putea sa aleaga cu ce sa se joace conform dorintelor si personalitatii lor.
  6. Joaca ofera copiilor spatiu pentru a exersa miscari fizice, de echilibru si pentru a-si testa propriile limite.
  7. Joaca ofera adultilor sansa de a invata cum sa se joace din nou.
  8. Joaca le permite adultilor sa invete limbajul corpului copiilor lor.
  9. Joaca implica rabdare si intelegere. Daca alegeti sa va jucati cu copilul nu incercati sa-l fortati sa actioneze intr-un anume fel. Activitatile structurate si conduse de dumneavoastra au rolul lor, dar retineti ca este important sa permiteti copilului sa controleze si sa decida cu privire la propriul sau joc.
  10. Jocul este distractiv. Copiii sunt multumiti si sociabili atunci cand se joaca.

Riscuri si amenintari

In mod ironic, jocul este persistent subevaluat. Mediile sociale si fizice ale copiilor din lumea moderna s-au schimbat dramatic in ultimele decenii. Copiii petrec mult timp in grupuri formale inca de la o varsta frageda (cresa, gradinita). Majoritatea acestor structuri se concentreaza pe activitati educative si recreative structurate, lasand putin timp pentru jocul deschis, liber, pornit din proprie initiativa.

Multi experti care militeaza pentru importanta jocului pentru dezvoltarea copiilor, sunt ingrijorati ca acestia nu mai au acces la oportunitati de joaca in aer liber, in mediu natural. Tehnologia, traficul si mediul urban de utilizare a terenurilor au schimbat mediul natural de joaca pentru copii. Parintii sunt tot mai preocupati de siguranta copiilor, iar acestia trebuie sa se joace doar in spatii de joaca atent amenajate care le limiteaza posibilitatile si provocarile din cauza sigurantei.

O alta amenintare asupra jocului este prioritatea acordata in prezent dobandirii si achizitionarii timpurii de competente academice. Acest lucru constrange si limiteaza scopul invatarii care intervine in mod natural in joc. In multe tari din Vest exista dezbateri aprinse in ceea ce priveste problema legata de cum si ce ar trebui sa invete copiii inainte de a incepe scoala. Asta pentru ca foarte multi prescolari de azi merg la gradinita de la o varsta foarte mica. In timpurile noastre se promoveaza programele axate pe experientele de alfabet si numeratie de la cea mai mica varsta.

In ultimii ani, exista o tendinta de a introduce tot mai mult continut in programa prescolarilor. Si asta prin joc structurat si planificat, limitand de fapt jocul liber si initiat de copil. Cercetarile demonstreaza ca aceasta abordare, chiar daca pare promitatoare pe termen scurt, nu aduce beneficii pe termen lung, ba mai mult, are un impact negativ asupra copiilor. Timpul petrecut de copil pentru joc – initiat de el insusi, cu prietenii, in interior sau in exterior – este din ce in ce mai putin.

Literatura de dezvoltare promoveaza clar: jocul stimuleaza dezvoltarea fizica, sociala, emotionala, cognitiva in primii ani de viata. Copiii au nevoie de timp, spatiu, materiale si sprijinul parintilor informati si grijulii sau a educatorilor calificati si competenti pentru a deveni "jucatori premium". Ei au nevoie de timp pentru a se juca de dragul jocului.

Recomandari

Din cele mai vechi timpuri, copiii au petrecut nenumarate ore jucandu-se cu parintii, fratii si prietenii. Joaca este atat de importanta pentru dezvoltarea copilului incat aceasta a fost recunoscuta de catre Inalta Comisie a Natiunilor Unite pentru Drepturile Omului ca fiind un drept al fiecarui copil.

Cu toate acestea, conform studiilor si sondajelor efectuate, timpul petrecut de copii in compania jocului a scazut considerabil in ultimele doua decenii.

Intr-un raport recent, Academia Americana de Pediatrie explica de ce copiii se joaca mai putin si care este impactul general al acestui lucru. In ultimele decenii, timpul dedicat jocului atat acasa, cat si la scoala s-a redus considerabil. Multe programe scolare au raspuns presiunii crescute a autoritatilor guvernamentale cu privire la mediul academic, prin reducerea timpului alocat jocului liber si concentrarea activitatilor mai mult pe citire si matematica. Chiar si joaca desfasurata acasa de copil a fost afectata negativ din cauza stilului de viata agitat al parintilor si importantei pe care acestia o dau educatiei academice pentru copilul lor.

Joaca permite copiilor sa-si foloseasca creativitatea in timp ce-si dezvolta imaginatia, dexteritatea, puterea fizica, cognitiva si emotionala. Le permite copiilor sa exploreze lumea, sa joace roluri de adulti si sa castige incredere in fortele proprii. Joaca imbunatateste abilitatile sociale ale copiilor, ii ajuta sa invete cum sa lucreze in echipa, sa imparta, sa rezolve conflictele si sa gaseasca argumente.

Daca joaca este atat de importanta in dezvoltarea copilului, atunci care este impactul acestei diminuari a timpului dedicat jocului? Copiilor li se insufla permanent ideea ca trebuie sa fie "cei mai buni", in orice moment. Dar, adevarul este ca ei incep sa aiba un nivel crescut de stres, anxietate si depresie. Potrivit sondajelor, ei ajung sa copieze mai mult la scoala.

Cheia pentru a va ajuta copilul sa-si atinga potentialul maxim – fara cresterea anxietatii – este de a gasi echilibrul corect intre munca (invatatura) si joaca. Iata cateva recomandari ale Academiei Americane de Pediatrie:

  • Acordati suficient timp (neplanificat) copilului de a se exprima din punct de vedere creativ si de a reflecta
  • Incurajati copilul sa se implice intr-un joc activ (de exemplu: alergare) decat intr-o distractie pasiva (jocuri video, TV)
  • Cumparati copilului jucarii "adevarate", cum ar fi cuburi sau papusi, care incurajeaza imaginatia si creativitatea
  • Petreceti mai mult timp liber (nestructurat) impreuna cu copilul dumneavoastra
  • Intrebati copilul periodic daca se simte obosit, extenuat sau depasit de informatii si teme
  • Permiteti copilului sa aiba un cuvant de spus in ceea ce priveste activitatile extrascolare in care este implicat
  • Retineti ca jocul reprezinta o parte minunata a copilariei. Prin identificarea unui echilibru optim intre munca (invatatura) si joaca, copilul dumneavoastra va creste mai fericit si mai pregatit pentru a cureri lumea.
Bibliografie
http://www.raisesmartkid.com/pre-natal-to-1-year-old/2-articles/48-infant-stimulation-how-playing-with-your-baby-makes-her-smart http://raisingchildren.net.au/articles/why_play_is_important.html http://www.literacytrust.org.uk/talk_to_your_baby/news/2332_10_reasons_why_play_is_important http://www.ccl-cca.ca/pdfs/ECLKC/lessons/Originalversion_LessonsinLearning.pdf http://www.parents.com/fun/sports/exercise/the-importance-of-play/ http://www.playengland.org.uk/about-us/why-is-play-important.aspx http://www.education.com/reference/article/importance-play--social-emotional/?page=2