6 greseli ale mamicilor in ce priveste somnul lor


Gata, ati nascut si ati ajuns acasa. Da, perioada de maternitate poate fi un pic diferita fata de ce va imaginati inainte. Desigur, va iubiti bebelusul mai mult decat v-ati fi putut imagina,dar, nu ati avut un somn bun de saptamani, poate chiar de luni de zile. Iar aceasta privare de somn pare ca nu se mai sfarseste.

Cui ii pasa ca lucrurile se vor schimba peste trei luni? Dumneavoastra va simtiti deja la limita puterilor. Multe mame aflate la prima nastere, tind sa devina epuizate pentru ca sunt luate oarecum prin surprindere, nu se asteptau la o asemenea situatie si nu s-au informat suficient in legatura cu lucrurile pe care le pot face in primele luni ale bebelusului pentru a putea sa treaca cu bine prin aceasta perioada. Somnul este extrem de important si ar fi cazul sa-i acordati atentia cuvenita.

Nu este usor sa ai grija de bebelus (si nu mai vorbim de restul familiei) in conditiile in care nu dormiti suficient si nu dormiti bine. Acest lucru poate fi si periculos. In America, un studiu a demonstrat ca mamele somnoroase care merg cu masina la medicul pediatru impreuna cu bebelusul sunt responsabile pentru aproximativ 100.000 de accidente in fiecare an. Iar lipsa de somn poate duce la aparitia si agravarea depresiei post natale a mamei.

Cel mai adesea, cei din jur va tot repeta sa dormiti atunci cand doarme si bebelusul. Da, suna bine in teorie, dar in realitate lucrul acesta poate fi plictisitor si dificil de realizat. Dar, iata cateva sugestii pentru a avea un somn mai bun si mai linistit.

  • Asezati-va pe pat/canapea chiar daca nu puteti dormi. Asezati-va, relaxati-va pe canapea si nu vorbiti la telefon. Daca nu puteti dormi, nu va stresati. Dar, ramaneti intinsa pentru minim o jumatate de ora. Acest lucru va ajuta foarte mult.
  • Cereti ajutor pentru hranirea bebelusului pe timpul noptii. Una din cele mai bune metode de a va putea odihni cu adevarat, este de a va delega sotul, mama, soacra sau o alta persoana sa va ajute noaptea cu bebelusul. Mamele care alapteaza pot oferi lapte matern in biberon, astfel incat si o alta persoana poate sa hraneasca bebelusul. Daca bebelusul adoarme la san, dupa ce a supt doar de la un san, puteti pompa laptele din celalalt san si-l puteti ruga pe sotul dumneavoastra sa-l ofere pe parcursul noptii sau dimineata bebelusului. In acest timp, dumneavoastra va puteti recupera fortele dormind cateva ore suplimentare.
  • Tineti bebelusul aproape de dumneavoastra. Aceasta este o idee foarte buna pentru mamele care alapteaza. Astfel, daca patutul bebelusului este langa dumneavoastra, imediat ce se trezeste noaptea, puteti sa-l asezati in pat langa dumneavoastra si sa-l alaptati in timp ce stati intinsa.
  • Cautati un lucru sau o activitate potrivita care va poate induce somnul. Proaspetelor mamici care au probleme de a adormi, chiar si dupa o zi extenuanta, li se pare tentant sa se relaxeze in fata calculatorului sau televizorului pana cand le vine somnul. Dar, lumina de la calculator sau de la televizor poate fi foarte stimulanta si va poate tine mai mult timp treaza. Radioul poate fi de mare ajutor si va poate induce usor somnul. Testati.
  • Fiti rezervata in ceea ce priveste vizitatorii. In cazul mamicilor cu nou-nascuti, exista vizitatori de ajutor (cum este de exemplu mama soacra, care gateste si schimba scutece) si exista vizitatori care pot deranja (de exemplu: colegi de birou care vor sa stea la o mica barfa). Un studiu realizat in 2003, arata, ironic faptul ca, mamele care au primit putin ajutor din afara au dormit mai mult, fata de cele care au primit mai mult sprijin de la alte persoane. Cand oaspetii vin in vizita sa vada bebelusul, mama se poate simti obligata sa le pregateasca de mancare, sa vorbeasca cu vizitatorii si sa se asigure ca sunt multumiti si au tot ce le trebuie. Vizitatorii care se asteapta sa aveti acelasi nivel de ospitalitate si sa depuneti acelasi efort cand interactionati cu ei ca atunci cand nu erati insarcinata si nu aveati un bebelus, pot doar sa va ia si mai multa energie. Totusi, unii oameni vor fi multumiti doar sa treaca pe la dumneavoastra sa vadace faceti, intr-o intalnire scurta. De asemenea, oricand aveti un oaspete care vrea sa va ajute, lasati-l sa faca acest lucru si nu va simtiti stanjenita.
  • Nu va bazati pe cafea. Chiar daca aveti impresia ca o cafea pe care o beti dimineata va poate ajuta sa va puneti pe picioare, aceasta poate de fapt sa mascheze nevoie reala de somn. Iar cand si daca reusiti sa va intindeti nu veti putea adormi. In plus, autoritatile de reglementare in pediatrie, recomanda mamelor care alapteaza sa nu consume mai mult de o ceasca de cafea pe zi. Cel mai bine este sa nu beti cafea deloc in aceasta perioada.
  • Ganditi-va ca noptile nedormite se vor termina in curand. Bebelusul va creste si nu va mai fie nevoie sa va treziti atat de des noaptea. Aproximativ de la 2-3 luni, bebelusul va incepe sa aiba perioade mai lungi de somn. Pana la varsta de 6 luni, aproape toti bebelusii ar trebui sa doarma toata noaptea. Din pacate, exista si exceptii.
  • In perioada aceasta nu acceptati sa preluati si alte raspunderi. Daca va simtiti vinovata ca nu mai petreceti destul timp cu copilul dumneavoastra mai mare, sugerati-i acestuia sa mearga intr-o excursie cu clasa. Puteti solicita ajutorul sotului, mamei sau socre.
  • Nu va faceti griji ca nu o sa auziti cum plange bebelusul. Bebelusul tinde sa fie un ceas cu alarma naturala. Puteti procura un monitor daca simtiti nevoia. Retineti ca, bebelusul este in siguranta iar daca va plange pentru cateva minute inainte sa-l auziti, el va fi bine oricum.
  • Nu neglijati posibilitatea agravarii depresiei post-natale. Lipsa de somn poate antrena instalarea si dezvoltarea acestei depresii. Dispozitia dumneavoastra generala se poate inrautati. Vorbiti cu medicul dumneavoastra, daca simtiti ca aveti nevoie de ajutor medical.

Lucruri care va pot ajuta:

  • delegati anumite sarcini vizitatorilor care doresc sa va ajute
  • pompati lapte matern, astfel incat altcineva sa poata hrani bebelusul in timp ce dormiti
  • cand bebelusul doarme in timpul zilei, odihniti-va sau faceti ceva relaxant
  • solicitati ajutorul sotului; daca nu se pricepe deloc, spuneti-i clar ce are de facut; dati-i sarcini specifice

Lucruri care NU va ajuta:

  • NU va uitati la calculator sau la televizor cu 30 de minute inainte de culcare sau in mijlocul noptii
  • NU consumati peste o cana de cafea pe zi
  • NU este cazul sa incercati sa fiti tocmai acum gazda perfecta
  • NU va stresati in legatura cu aspectul casei
  • NU va folositi de somnul bebelusului pentru a face treburi prin casa.