Baby blues, tristetea nasterii


Ce inseamna “baby blues” sau tristetea mamei dupa nastere?

Nasterea bebelusului aduce schimbari majore in corpul si in viata proaspetei mamici. Emotiile sunt o reactie perfect normala fata de toate aceste schimbari. Schimbarile hormonale dramatice sunt acele modificari care apar cand organismul femeii trece in doar cateva minute de la starea de a fi insarcinata la starea de a nu mai fi insarcinata. Femeia, devenita in cateva minute mama, are mai nou multe responsabilitati care par sa o copleseasca.

Asa apare aceasta tristete a mamei care de abia a nascut. Nu sunteti singura! Aceasta dezamagire emotionala in timpul primelor cateva saptamani de dupa nastere sunt comune la majoritatea femeilor. Starea aceasta are o origine fizica si este amplificata de circumstantele noi si dificile, dar corpul va reveni la starea initiala in curand.

Simptome

Cele mai frecvente simptome includ:

  • anxietate si nervozitate
  • tristete sau sentimente de pierdere
  • stres si tensiune
  • nerabdare
  • crize de plans
  • modificari ale dispozitiei
  • dificultati de concentrare
  • probleme cu somnul sau oboseala excesiva
  • refuz de a iesi afara la aer curat, de a se imbraca sau de a face curat in casa

Cauze si factori de risc

  1. Schimbarile hormonale. Dupa nastere, femeile au un nivel scazut de hormoni estrogen si progesteron. Nivelurile tiroidiene pot scadea, lucru care duce la oboseala si depresie. Se poate modifica tensiunea arteriala, modul de functionare al sistemului imunitar si a metabolismului.
  2. Modificari fizice. Nasterea aduce o serie de schimbari fizice si emotionale. Multe mame experimenteaza dureri fizice dupa nastere. Unele pot fi nesigure in legatura cu atractivitatea lor fizica si sexuala.
  3. Stresul. Ingrijirea noua nascutului este o responsabilitate mare care poate fi vazuta ca un stres. Mamele sunt de multe ori lipsite de somn, coplesite si ingrijorate in legatura cu capacitatea lor de a ingriji in mod corespunzator bebelusii. Noile mamici trebuie sa se obisnuiasca cu acest rol nou.

Factori de risc pentru depresie postpartum

  • tulburari disforice premenstruale
  • alte tulburari severe in trecut
  • dificultati de relationare
  • lipsa de sprijin din partea familiei si a prietenilor.

Baby blues sau depresie postpartum?

Spre deosebire de baby blues, tristetea normala dupa nastere datorita modificarilor hormonale, depresia postpartul este o problema mult mai grava. Nu trebuie ignorata. Totusi, cateodata nu este usor sa se faca o diferenta clara intre cele doua afectiuni.

La inceput, depresia postpartum poate fi asemanatoare cu o tristete normala dupa nastere. De fapt, exista multe simptome asemanatoare intre cele doua stari inclusiv modificari ale dispozitiei, crize de plans, tristete, insomnie, iritabilitate. Totusi, diferenta este ca, in cazul unei depresii postpartum, simptomele sunt mult mai grave si de lunga durata (ex: ganduri de suicid sau incapacitatea de a avea grija de nou-nascut).

Simptome ale depresiei postpartum:

  • sentimente negative fata de propriul copil
  • ingrijorare ca ati putea face rau bebelusului
  • lipsa de interes pentru propria persoana
  • pierderea placerilor
  • lipsa de energie si motivatie
  • sentimente de inutilitate si de vinovatie
  • modificari ale apetitului sau de greutate
  • dormit mai mult sau mai putin decat de obicei
  • ganduri recurente de moarte sau sinucidere
  • lipsa de interes pentru propriul bebelus

Sfaturi pentru mamicile care experimenteaza tristetea postnatala:

Tristetea postnatala are perioade scurte de obicei si dispare de la sine. Totusi, exista cateva lucruri pe care le puteti face pentru a va simti mai bine si pentru a trece mai usor prin aceste zile sau saptamani emotionante.

  1. Acordati-va suficient timp... suficient timp pentru a deveni mama. Sarcina dureaza noua luni, procesul de adoptie poate dura chiar mai mult, nasterea efectiva a copilului se realizeaza intr-o clipa dar ca sa deveniti cu adevarat mama este nevoie de mult timp. Maternitatea inseamna multa responsabilitate. Ea produce o schimbare emotionala si fizica impresionanta, poate cea mai importanta pentru o femeie. Amintiti-va ca este in regula si necesar sa va concentrati asupra acestui aspect nou din viata Dumneavoastra si acordati-i acestei stari prioritate. Ca sa puteti avea grija de un nou nascut este nevoie de suficient timp. Prin urmare, in loc sa va simtiti vinovata sau neimpacata cu privire la noua situatie in care va aflati, concentrati-va in aceasta perioada asupra acestei mici persoane din viata Dumneavoastra. Lumea poate astepta cateva saptamani.
  2. Vorbiti cu cineva care va poate intelege. Discutati cu o sora, ruda sau cu o prietena apropiata despre ceea ce simtiti. O persoana care a trecut deja prin aceasta stare, va poate confirma ca totul este o chestiune de timp si veti putea realiza mai usor ca aceste stari neplacute sunt doar temporare. Totul va fi bine in curand.
  3. Iesiti afara. Daca starea fizica va permite, parasiti cei patru pereti in care va aflati si iesiti in aer liber. Puteti opta pentru un parc, mall, o cafenea, biblioteca etc. Veti simti un sentiment de mandrie cand persoane pe care nu le cunoasteti se vor opri si va vor admira bebelusul, care la randul sau se va bucura sa fie stimulat.
  4. Alaturati-va unui grup. Aderarea la un grup persoanal sau on-line, va poate ajuta sa va faceti ordine in sentimentele cu privire la noua stare de mamica. Totusi, este foarte important sa alegeti un grup care se potriveste cel mai bine cu convingerile si situatia Dumneavoastra. De exemplu, daca aveti un bebelus nascut prematur este util sa cautati alti parinti care au un bebelus nascut prematur. Daca alapati, nu aderati la un grup unde majoritatea mamicilor prefera sa-si hraneasca micutii cu biberonul. Procedati in acelasi mod daca aveti gemeni sau un copil cu probleme.
  5. Acceptati ajutorul altor persoane. Familia si prietenii sunt de cele mai multe ori bucurosi sa va poata ajuta. Deci, profitati de ajutorul lor si cereti-le sa aiba grija de bebelus in timp ce va odihniti, sau sa-l scoata la plimbare in parc, sa va ajute sa gatiti, sa faceti curat sau sa spalati rufele.
  6. Dormiti! Insomnia sporeste depresia. Deci, profitati de orice ocazie pentru a va odihni. Cand copilul doarme, stati langa el si odihniti-va. Mergeti mai devreme la culcare sau dormiti mai mult dimineata daca se poate.
  7. Uitati de perfectiune in aceste momente. Curatenia in casa si asteptarea musafirilor in cea mai organizata atmosfera nu reprezinta prioritatile Dumneavoastra in acest moment. Oamenii care va viziteaza vin sa vada copilul si nu casa in care locuiti. Simplificati, stabiliti prioritati clare, delegati sarcinile de rutina si obligatiile.
  8. Bucurati-va de job-ul Dumneavoastra. Daca lucrati si va petreceti timpul in afara casei ar fi cazul sa vedeti in acest lucru o oportunitate ca sa va puteti reimprospata si pregati sa va bucurati atunci cand ajungeti acasa la bebelusul Dumneavoastra.
  9. Faceti putin sport. Daca medicul va permite, puteti face plimbari scurte si puteti inota. Sunt si alte sporturi mai usoare, alte exercitii pe care le puteti face pentru a va ajuta sa va simtiti mai bine atat fizic, cat si emotional. Cercetatorii au demonstrat ca exercitiile fizice regulate ajuta la combaterea depresiei si va ajuta sa va recastigati silueta de dinainte de a fi insarcinata mult mai repede.
  10. Mancati sanatos. Cand organismul nu este hranit corespunzator, starea de spirit poate cadea in stres si depresie. Daca alaptati, este indicati sa aveti o dieta hranitoare atat pentru Dumneavoastra, cat si pentru bebelus. Alimentele sanatoase, consumate frecvent, pot oferi nutrientii necesari de care aveti nevoie pentru a combate starea de tristete postpartum si eventual depresia. Hrana va ofera energia de care aveti nevoie pentru a va indeplini corespunzator noul rol. Nu uitati ca este important sa beti suficienta apa si alte lichide sanatoase, mai ales daca inca sunteti sub ingrijire medicala si va refaceti dupa nastere. Deshidratarea poate cauza oboseala si dureri de cap.
  11. Aveti grija de Dumneavoastra. Sa fii mama este o responsabilitate enorma, dar lucrurile se vor aseza in curand si totul va parea mai usor. In timpul acestei etape de tranzitie, incercati sa faceti cateva lucruri pentru Dumneavoastra. Ca sa fiti mai fericita si mai implinita puteti alege sa cititi o carte, sa va faceti unghiile, sa iesiti in oras cu o prietena, sa mergeti la teatru etc.
  12. Iubiti-va pe Dumneavoastra! Ati devenit mama si aveti un copil minunat. Fiti mandra de ceea ce ati realizat si acordati-va suficient timp pentru a cunoaste ca de fapt sunteti o persoana puternica, capabila si inteleapta. Aveti rabdare.
  13. Spuneti-i lui tati ce poate face ca sa va ajute. Este important ca sotul/ partenerul Dumneavoastra sa fie langa Dumneavoastra si sa stiti ca va puteti baza pe el. Sigur ca vrea sa va ajute, dar uneori poate nu stie cum. Spuneti-i cum va poate ajuta.

Sfaturi pentru tatici/ parteneri ai proaspetelor mamici care experimenteaza tristetea postnatala

Iata cateva lucruri pe care le puteti face pentru sotia/ partenera Dumneavoastra cu scopul de a o ajuta sa treaca mai usor prin aceasta perioada.

  • Incercati sa va intelegeti partenera care trece printr-o schimbare hormonala care nu poate fi controlata si nu este “doar prost dispusa”. Spuneti-i ca totul este normal si ca se va simti mai bine in curand.
  • Lasati-o sa vorbeasca despre sentimentele ei, fara sa o judecati sau sa o criticati.
  • Aveti grija de bebelus. In acest mod, mama se poate odihni, poate face un dus sau poate face o plimbare in aer liber. Bebelusul se va bucura de aceste momente speciale petrecute cu Dumneavoastra.
  • Protejati-o pe mama. Daca e coplesita de vizitatori, explicati-le ca are nevoie de odihna.
  • Spuneti-i ca este frumoasa. Cele mai multe femei se simt deprimate din cauza modului in care arata dupa nastere, pentru ca majoritatea inca arata ca si cum ar fi in a patra luna de sarcina. Dupa schimbarea survenita pentru a putea permite dezvoltarea copilului, corpul femeii va reveni la starea sa normala in cateva luni. Fiti rabdatori atat cu corpul ei cat si cu sentimentele ei. Spuneti-i ce lucru minunat a realizat. Va aprecia orice compliment.
  • Spuneti-i ca va iubiti copilul. Mamele adora sa auda ca partenerii lor sunt incantati de micul membru nou din familie.
  • Fiti afectuos, dar rabdator in ceea ce priveste sexul. Pentru ca proaspata mamica trece printr-o schimbare semnificativa emotionala si fizica, pot trece cateva saptamani inainte ca ea sa fie gata pentru sex (chiar daca, in urma unui consult, medicul i-a spus ca totul este in regula). Asta nu inseamna ca nu va iubeste sau nu are nevoie de Dumneavoastra, ci doar ca are nevoie de un pic de timp pentru a ajunge inapoi la aspectele fizice din relatia Dumneavoastra sexuala.
  • Spuneti-i ca o iubiti. Are nevoie sa auda acest lucru, iar acum sanatatea si bunastarea sunt extrem de importante pentru ea.
  • Aveti grija de Dumneavoastra. Faptul ca ati devenit tata inseamna un lucru extraordinar. Vorbiti cu un prieten si spuneti-i cum este sa fii tata. Faceti lucruri care va bucura. Aveti grija de Dumneavoastra si in acest fel, veti avea grija de noua familie.

Antidepresive! - Atentie, mamici:

Daca vreti sa luati antidepresive si alaptati trebuie sa stiti ca aceste medicamente vor fi transmise copilului prin laptele matern. Discutati cu medicul Dumneavoastra despre ceea ce simtiti si nu va simtiti stanjenita. Daca simptomele se agraveaza, trebuie sa stiti ca puteti fi ajutata si nu este recomandat sa lasati depresia sa se intensifice.

Bibliografie
http://americanpregnancy.org/first-year-of-life/baby-blues/ http://www.helpguide.org/articles/depression/postpartum-depression-and-the-baby-blues.htm http://www.postpartum.org/assets/pdfs/Att%201%20RMH%20Baby%20Blues%20&%20PPD%20Fact%20Sheet.pdf http://www.pantley.com/files/TheBabyBlues.pdf