Termen cautat
Categorie

Planul alimentar in sarcina


Autor: cezara

O gravida trebuie sa manance in primul rand cat mai sanatos si mai variat. Regimul alimentar al gravidei nu trebuie sa difere in linii mari de cel dinaintea sarcinii, dar va contine toate principiile nutritive: proteine (carne, peste, oua, derivate),glucide (dulciuri, cereale si paste fainoase),grasimi (unt, untdelemn, margarina), saruri minerale (calciu, fosfor, fier) si vitamine.


1. Cartofi, paine, orez, fulgi de cereale

  • constituie elementul principal al meselor zilnice ale femeilor gravide
  • sunt o buna sursa de proteine, vitamine si substante minerale.
  • painea integrala si fulgii de cereale contin fibre vegetale contribuie la prevenirea constipatiei si a altor tulburari intestinale.
  • cartofii sint o excelenta sursa de vitamina C (mai ales daca pot fi gatiti in coaja) si ajuta la prevenirea anemiei
  • exista paine sau cereale integrale imbogatite cu fier, calciu si acid folic.
  • se recomanda 8 portii (o portie reprezentand o felie de paine din grau integral, o ceasca de cereale; o jumatate de cana de paste sau orez)

2. Carne de vita, porc, pui sau peste, oua, alune:

  • se recomanda aproximativ 3 portii a cate 150-200 g de peste, carne de pasare, muschi, oua, fasole, soia, linte, unt de arahide de diverse tipuri, seminte si nuci
  • contin proteine, vitamina A, vitaminele complexului B, fibre(nuci si fasole), fier, zinc, grasimi
  • grasimile ce se gasesc in carnea de peste, pui,in oua, fasole prezinta mai putine riscuri, dar in cantitati mari toate grasimile pot duce la ingrasare

3. Laptele, brinza, smantana, iaurtul

  • sunt surse valoroase de proteine, vitamine(A) si substante minerale(zinc,magneziu,iod), dar, in acelasi timp, au un continut ridicat de grasimi animale
  • evita branzeturile moi, din lapte nepasteurizat si laptele nefiert sau nepasteurizat, intrucat pot transmite listerioza si toxoplasmoza
  • se recomanda aproximativ 4 portii (o portie reprezentand o cana cu lapte, 50 g branza, 1 cana cu iaurt simplu sau 1,5 cani cu branzica de casa)

4.Legume si fructe:

  • legumele verzi contin vitamina A (foarte importanta pentru ca reduce predispozitia la infectie), vitamina C (necesara dezvoltarii normale a oaselor, muschilor si cartilagiilor fatului) sau acid folic (esential pentru formarea sistemului nervos fetal)
  • prin fierberea legumelor o parte din vitamine pot fi distruse
  • legume recomandate sfecla, varza, morcovi, conopida,vinete, ardei capia, dovlecei, rosii.
  • fructe: mere, caise, banane, piersici, ananas, prune, cirese, grapefruit, portocale, capsuni, zmeura
  • se recomanda 500 g fructe pe zi ,adica 2-4 portii ,iar legumele se recomanda 4 portii

5.Grasimi, uleiuri si dulciuri

  • dulciurile sunt sarace in elemente nutritive,determina aparitia cariilor dentare si cresterea in greutate
  • grasimile ajuta si la absorbtia vitaminelor A,D,E si K,dar sunt foarte bogate in calorii
  • se recomanda sa se consume ocazional