Termen cautat
Categorie

Principii generale despre alimentatia in timpul sarcinii


Autor: cezara

Dezvoltarea normala a fatului in uter, depinde in mare masura de o comportare corecta a mamei si indeosebi de alimentatie. Cand esti insarcinata, ceea ce tu manaci si bei reprezinta principala sursa de substante nutritive pentru fat. Alimentatia in sarcina trebuie sa fie una echilibrata, sa cuprinda fructe si legume proaspete, lactate cu continut redus de grasimi, cereale integrale si alimente bogate in proteine (carne de pasare, vita, peste, fasole uscata ). Este bine sa mananci cat mai variat, cat mai des si mai putin la fiecare masa, pentru a elimina senzatia de sufocare, suprasaturare, datorata unui stomac prea plin.
Nu incercati sa slabiti in timpul sarcinii. E normal daca adaosul in greutate pe tot parcursul sarcinii va fi 8-12 kg. Gravidele cu tendinta de obezitate sunt sfatuite sa reduca consumul de grasimi pe durata sarcinii. Obezitatea la gravida este asociata cu un risc crecut de diabet gestational,hipertensiune indusa de sarcina,dificultati la nastere.
Nu mancati cat pentru 2. Este mult mai importanta calitatea alimentatiei, nu cantitatea de alimente consumata. Primele sase luni de sarcina nu trebuie sa mananci mai mult decat de obicei. Specialistii spun ca de-abia din luna a sasea organismul are nevoie de aproximativ 200 de calorii in plus , echivalentul unui iaurt.
Nu consumati carne cruda sau insuficient gatita, oua crude, lapte nepasteurizat sau produse lactate facute din lapte crud. Acestea pot contine bacterii, cum ar fi Listeria monocytogenes sau paraziti, ca de ex Toxoplasmoza, care pot afecta sever fatul in dezvoltare, pot determina avortul spontan sau nasterea unui fat mort. Carnea trebuie sa fie bine gatita. Cand manipulati carnea cruda, spalati-va pe maini si instrumentele de bucatarie imediat.
Nevoia de sare creste pe durata sarcinii. Cu toate acestea,nu este nevoie sa exagerezi in consumul de sare.
Beti indeajuns apa si sucuri. Consumul suficient de lichide in timpul sarcinii este esential pentru functionarea normala a rinichilor si evitarea constipatiei.
Spalati foarte bine fructele, legumele si zarzavaturile - pentru a evita riscurile ce le prezinta legumele contaminate cu substante chimice sau pesticide.Ia doza de vitamine si minerale prescrisa de medic. Dozele de vitamine si minerale prescrise trebuie sa aiba o cantitate mare de fier si acid folic - doua minerale care sunt greu de gasit intr-o proportie suficienta, oricat de bine ai manca.
Nu este recomandat consumul de peste spada, rechin, ton si macrou, din motiv ca pot contine cantitati mari de mercur.
Femeile cu antecedente de alergii, trebuie sa aiba grija la consumul de alimente alergene(capsuni,ou).Renunta la fumat, alcool, cafea, bauturi ce contin cofeina.

Piramida alimentelor
Alimentele au fost impartite in 6 grupe,de la varf spre baza acestea sunt:


1. Grasimi,uleiuri,dulciuri,unt,biscuiti,prajituri,zahar si bauturi dulci

  • aceste alimente trebuie consumate ocazional

2. Carne rosie,carne de pui,peste,nuci,alone,seminte,produse din soia,hamburger

  • aceste alimente au continut crescut de proteine ,fibre,vitamina E si B6,calciu, fier, zinc
  • pot fi consumate de 3-4 ori pe zi

3. Produse lactate(branza,lapte,margarina,iaurt)

  • contin o cantitate crecuta de calciu
  • pot fi consumate de 4 ori pe zi

4. Fructe proaspete sau conservate

  • sunt bogate in vitamine,cel mai frecvent vitamina C
  • fructele conservate si siropurile nu sunt atat de sanatoase pentru ca au un continut crescut de zahar,deci mai multe calorii
  • fructele proaspete sunt sarace in calorii si grasimi
  • pot fi consumate de 3-4 ori pe zi

5. Legumele

  • alimente sarace in grasimi,dar bogate in fibre si vitamine
  • unele vitamine sunt distruse prin fierbere
  • pot fi consumate de 3-5 ori pe zi

6. Paine, cereale, orez, paste, cartofi

  • continut mare in carbohidrati cu mult amidon si furnizeaza energie organismului
  • contine minerale,vitamine din grupul B si fibre
  • carbohidratii inalt procesati (painea alba) nu sunt foarte sanatosi
  • pot fi consumate de 6-11 ori pe zi