Termen cautat
Categorie

Vitaminele in alimentatia gravidei


Potrivit Congresului American de Obstetrica si Ginecologie, femeile insarcinate ar trebui sa aiba un regim alimentar care sa includa anumite alimente ce contn proteine, glucide, vitamine, minerale si grasimi. Acestea ofera substantele nutritive si vitaminele necesare pentru o sarcina sanatoasa si dezvoltarea corespunzatoare a bebelusului.

Alegeti o dieta echilibrata in sarcina. Femeile insarcinate ar trebui sa ia suplimente de vitamine numai la recomandare unui medic. Suplimentele nu inlocuiesc o dieta sanatoasa, ci mai degraba asigura femeia ca primeste suficienti nutrienti in fiecare zi. Suplimentele de vitamine functioneaza cel mai bine atunci cand sunt luate ca parte dintr-un regim alimentar sanatos si nu ca un substitut pentru o dieta sanatoasa.

De ce sunt vitaminele si mineralele importante in dieta unei femei insarcinate?

Vitaminele si mineralele joaca roluri extrem de importante in toate functiile din organismul unei femei insarcinate. Avand in vedere ca inauntrul ei se dezvolta inca o viata, un organism, o femeie insarcinata are nevoie de mai multe vitamine, acid folic si fier decat o femeie care nu este insarcinata.

Lista nutrientilor si vitaminelor necesare in sarcina

  1. Vitamina A & Beta Caroten (770 micrograme). O femeie insarcinata are nevoie de acestea pentru intarirea oaselor si cresterea dintilor. Puteti gasi vitamina A si beta caroten in urmatoarele alimente: ficat, lapte, oua, morcovi, spanac, legume verzi si galbene, broccoli, cartofi, dovleac, fructe galbene, pepene galben etc.
  2. Vitamina D (5 mcg). Ajuta la asimilarea calciului si fosforului in organism. Ajuta la intarirea oaselor si dintilor. Puteti gasi vitamina D in urmatoarele alimente: lapte, peste gras, dar si razele soarelui sunt o importanta sursa de vitamina D.
  3. Vitamina E (15 mg). Ajuta organismul sa formeze si sa utilizeze celulele rosii din sange. Puteti gasi vitamina E in urmatoarele alimente: ulei vegetal, germeni de grau, nuci, spanac, cereale fortificate.
  4. Vitamina C (80-85 mg). Este un antioxidant care protejeaza tesuturile si ajuta corpul sa absoarba fierul. Ajuta la crearea unui sistem imunitar sanatos. Puteti gasi vitamina C in urmatoarele alimente: citrice, ardei gras, fasole verde, capsuni, papaya, cartofi, broccoli, rosii.
  5. Vitamina B1 (1.4 mg). Creste nivelul de energie si regleaza sistemul nervos. Puteti gasi vitamina B1 in urmatoarele alimente: cereale integrale, cereale fortificate, germeni de grau, oua, orez, paste, fructe de padure, nuci, legume, carne de porc.
  6. Vitamina B2/ Riboflavina (1.4 mg). Este un bun energizant, o vedere buna si o piele sanatoasa. Puteti gasi vitamina B2 in urmatoarele alimente:carne de porc, pasare, peste, produse lactate, cereale fortificate, oua.
  7. Vitamina B3 (18 mg). Este benefica pentru o piele sanatoasa, sistemul nervos si digestie. Vitamina B3 se gaseste in alimente bogate in proteine, cereale inegrale si paine, carne, peste, lapte, oua, arahide.
  8. Vitamina B6/ Piridoxina (1.9mg) Ajuta la formarea celulelor rosii din sange. Este benefica impotriva greturilor de dimineata. Se gaseste in pui, peste, ficat, carne de porc, oua, soia, morcovi, varza, pepene galben, mazare, spanac, germeni de grau, seminte de floarea soarelui, banane, fasole, broccoli, orez brun, ovaz, tarate, alune, nuci.
  9. Acid folic (600mcg). Contribuie la sustinerea placentei si previne spina bifida si alte defecte de tubneural. Se gaseste in portocale, suc de portocale, cspsuni, legume cu frunze verzi, spanac, sfecla, broccoli, conopids, cereale fortificate, mazare, paste, fasole, nuci.
  10. Calciu (1000 – 1300 mg). Ajuta la intarirea oaselor si dintilor, previne formarea cheagurilor de sange, eficient pentru muschi si functiile nervoase. Alimente care contin calciu sunt: iaurt, lapte, branza Cheddar, alimente fortifiate cu calciu, cum ar fi lapte de soia, sucuri, paine, cereale, legume cu frunze verzi, conserve de peste cu oase.
  11. Fier (27 mg). Stimuleaza productia de hemoglobina si previne anemia, greutatea mica a bebelusului la nastere precum si nasterile premature. Fierul se gaseste in urmatoarele alimente: carne de vită, carne de porc, fasole uscata, spanac, fructe uscate, germeni de grau, fulgi de ovaz sau cereale fortifiate cu fier.
  12. Proteine (71 mg). Ajuta la fabricarea aminoacizilor si repara celulele. Gasiti proteine in cele mai multe alimente de origine animală, carne, carne de pasare, oua, produse lactate, fasole, legume, nuci.
  13. Zinc ( 11-12mg) ajuta la productia de insulina si enzime. Se gaseste in: carne rosie, carne de pasare, fasole, nuci, cereale integrale, cereale fortificate, stridii, produse lactate.

Vitamina A in sarcina

Este o vitamina solubila pe care o gasiti in ficat. Este importanta pentru cresterea embrionara a fatului, inclusiv pentru dezvoltarea inimii sale, plamani, rinichi, ochi, oase, sistemul nervos central, circulator si respirator. Vitamina A ajuta in metabolismul grasimilor si da rezistenta la infectii. Vitamina A este foarte importanta pentru femeile insarcinate pentru ca ajuta la repararea tesuturilor postpartum, la mentinerea unei vedeti bune si in lupta impotriva infectiilor.

Termenul de Vitamina A se refera la doua tipuri de nutrienti: preformat vitamina A (retinol) si carotenoide provitamina A. Preformatul Vitamina A este utilizat direct de catre organism si se gaseste in produsele de origine animala: oua, lapte si ficat. Carotenoide provitamina A, pe care organismul le transforma in Vitamina A, se gasesc in legume si fructe. Mai mult de 500 de carotenoizi se gasesc in natura, insa doar cativa pot fi transformati in vitamina A.

Este foarte cunoscut faptul ca Vitamina A este un nutrient esentia pentru functia celulara normala, inclusiv in reproducere si dezvoltare. Totusi, femeile insarcinate trebuie sa stie ca utilizarea excesiva a vitaminei A cu putin timp inainte si in timpul sarcinii ar putea fi daunatoare pentru bebelusul lor. Femeile insarcinate nu ar trebui sa ia suplimente de Vitamina A. Cea mai buna recomandarea este sa asimilati Vitamina A in cantitate corespunzatoare printr-o dieta echilibrata. Retineti ca prea multa vitamina A preformata, in doze mari, poate provoca malformatii congenitale si toxicitate hepatica. Riscul de malformatii congenitale pentru bebelus in urma administrarii de prea multa Vitamina A, este motivul pentru care femeile insarcinate trebuie sa se fereasca de produse care contin isotretinoin (produse contra acneei) si alte medicamente legate de retinol, care este un compus al Vitaminei A, inclusiv de tretinoin topic (Retin-A) care se foloseste pentru bolile de piele.

Deficientele de Vitamina A sunt rare, cu exceptia unor afectiuni medicale. Semnele de deficit de Vitamina A este un sistem imunitar slabit. Persoanele care au deficit de Vitamina A, pot dezvolta o boala care se numeste xeroftalmie, ce duce la uscarea si ingrosarea corneei.

Vitamina B6 in sarcina

Cunoscuta si sub denumirea de piridoxina, Vitamina B6 ajuta corpul sa metabolizeze proteinele sale, grasimile si carbohidratii. Vitamina B6 ajuta la formarea celulelor rosii din sange, a anticorpilor, neurotransmitatorilor. Este vitala pentru dezvoltarea creierului copilului si a sistemului sau nervos. Studiile arata ca Vitamina B6 poate scuti femeile insarcinate de greata si varsaturi, desi nu se cunoaste exact de ce se intampla acest lucru. Nu luati Vitamina B6 supliment in sarcina decat daca va recomanda medicul acest lucru. O cantitate prea mare din aceasta vitamina nu poate fi sigura pentru Dumneavoastra si nici pentru bebelus. Vitamina B6 in exces poate cauza prejudicii nervoase si ameteala. Semnele care arata ca aveti deficit de Vitamina B6 sunt: inflamarea limbii, rani sau ulceratii la nivelul gurii, depresie, anemie. Deficientele grave sunt rare.

Vitamina C in sarcina

Vitamina C protejeaza celulele si le ajuta sa ramana sanatoase. Este cunoscuta si sub denumirea de acid ascorbic. Este esentiala pentru repararea tesuturilor, pentru vindecarea ranilor, cresterea oaserlor si pentru o piele sanatoasa. Vitamina C actioneaza ca un oxidant, protejand celulele si creste rezistenta organismului la infectii. Femeia insarcinata cat si bebelusul sau au nevoie de aceasta vitamina in fiecare zi pentru ca ajuta organismul sa produca o substanta structurala care este o componente importanta in cartilaje, tendoane, oase, piele etc. Este vorba despre colagen. Cercatarile in domeniu arata ca nou-nascutii cu deficit de vitamina C pot avea deficienta in dezvoltarea mentala. Vitamina C ajuta organismul sa absoarba fierul. Necesarul de Vitamina C de care aveti mare nevoie in sarcina il puteti obtine respectand o dieta echilibrata care contine fructe si legume, inclusiv brocolli, citrice, rosii, ardei gras, coacaze negre etc. Unele studii arata ca suplimentele de Vitamina C luate in sarcina pot reduce indidenta rupturii premature a membranelor, insa exista o oarecare ingrijorare in legatura cu riscul crescut de nastere prematura legat de suplimentarea cu Vitamina C. Unele rapoarte, foarte rare, arata ca bebelusii ale caror mame au luat supliment de Vitamina C in sarcina sufera de deficit de Vitamina C (scorbut). Discutati cu medicul daca considerati ca aveti nevoie de suplimente de Vitamina C. Semnele care arata ca o persoana are deficit de vitamina C sunt: par fragil, piele aspra, vindecare greoaie a taieturilor si vanatailor.

Vitamina D in timpul sarcinii

Vitamina D, regleaza cantitatea de calciu si fosfat din organism, care sunt necesare pentru a mentine oasele si dintii sanatosi. Un deficit de Vitamina D in sarcina poate provoca retard de crestere si deformari osoase ale bebelusului. De asemenea, deficitul acesta poate influenta greutatea bebelusului la nastere. Cercetatorii arata ca deficienta de vitamina D in timpul sarcinii poate afecta dezvoltarea osoasa a fatului si functia sa imunitara de la nastere pana la varsta adulta. Deficitul de Vitamina D a fost asociat cu un risc mare de complicatii ale sarcinii, inclusiv preeclampsie, precum si de o probabilitate mai mare ca mama insarcinata sa nasca prin cezariana. In prezent, cercetatorii studiaza rolul Vitaminei D in previnirea mai multor boli ca diabet de tip 1, scleroza multipla si artrita reumatoida, osteoartrita, cancere cum este cel de colon, boli ale gingiilor, si cele legate de hipertensiune arteriala. Este nevoie ca o femeie insarcinata sa ia vitamina D pentru ca bebelusul sa aiba suficienta Vitamina D in primele luni din viata. Copiii care nu au suficienta Vitamina D pot avea probleme cu oasele care se pot inmuia, aparand astfel rahitismul (o boala care afecteaza dezvoltarea oaselor la copii). Vitamina D poate fi gasita in mod natural in pestele gras, cum ar fi somon, macrou si sardine, in oua si carne. Unii producatori adauga Vitamina D in cerealele de la micul dejun, in produse din soia, lapte praf si in alte cateva produse lactate. Cea mai buna sursa de Vitamina D este lumina soarelui. Totusi, timpul pe care ar trebui sa-l petreceti la soare pentru a avea suficienta vitamina D este diferit pentru fiecare persoana in parte in functie de tipul de piele, momentul zilei si de perioada din an. Femeile gravide oricum trebuie sa stea cu moderatie la soare, pentru ca expunerea la ultravioletele razelui soarelui in timpul sarcinii poate intensifica modificari pigmentare ale pielii iar pielea se poate inchide la culoare foarte usor. Adevarul este ca majoritatea medicilor recomanda femeilor gravide sa se protejeze de soare. Oricum nu trebuie sa faceti plaja. Soarele de care aveti nevoie pentru a beneficia de suficienta vitamina D este mai putin decat atunci cand v-ati bronza. Daca aveti pielea inchisa la culoare sau daca va acoperiti tot timpul pielea, ati putea avea deficit de vitamina D. Discutati cu medicul sau cu moasa daca sunteti in aceasta situatie. Majoritatea medicilor recomanda suplimente de Vitamina D in sarcina, pentru ca o femeie insarcinata poate foarte rar sa ia cantitatea de Vitamina D necesara pentru ea si pentru bebelus din alimente.

Vitamina E in sarcina

Atunci cand este luata spre sfarsitul sarcinii, poate ajuta unele femei sa evite complicatii legate de sarcina, cum ar fi preeclampsia. Totusi, unii medici recomanda prudenta in suplimentarea cu Vitamina E, pentru ca aceasta ar putea provoca unele efecte adverse. Recomandarea este sa nu luati suplimente de Vitamina E in prima parte a sarcinii, pentru ca aceasta poate afecta dezvoltarea copilului. Cercetatorii spun ca vitamina E in doze mari poate fi mai degraba asociata cu un copil cu greutate mica la nastere. Prin urmare, Vitamina E este recomandata in timpul sarcinii doar daca este absolut necesar si doar in cazurile in care beneficiile sunt mai mari decat riscul asociat cu Vitamina E.

Fierul in sarcina

Daca aveti deficit de fier, probabil va veti simti foarte obosita si puteti suferi de anemie. Consumati carne slaba, legume din frunze verzi, fructe uscate, nuci. Daca doriti sa mancati alune sau alte produse care contin arahide in timpul sarcinii, puteti face acest lucru, ca parte a unei alimentatii sanatoase si echilibrate daca nu sunteti alergic la ele si daca medicul va sfatuieste altfel. Daca fierul din sange scade pe parcursul sarcinii, medicul va poate sfatui sa luati suplimente de fier.

Organismul foloseste fierul pentru a produce o substanta in celulele rosii din sange care transporta oxigenul in organe si in toate tesuturile. In timpul sarcinii, aveti nevoie de o cantitate aproape dubla de fier fata de cat are nevoie o femeie care nu este insarcinata. Fierul ajuta organismul sa produca mai mult sange care furnizeaza oxigen bebelusului.

Calciul in sarcina

Calciul ajuta la formarea corespunzatoare a oaselor bebelusului. Toate femeile, inclusiv cele insarcinate, pana in 19 ani ar trebui sa consume 1000 de miligrame de calciu pe zi. Femeile intre 14 si 18 ani ar trebui sa consume 1300 miligrame pe zi. Cele mai bune surse de calciu sunt laptele si alte produse lactate, cum ar fi branza si iaurtul. Daca aveti probleme cu digestia produselor lactate, puteti asimila calciul din alte surse, cum ar fi brocoli, legume cu frunze verde inchis, sardine si eventual suplimente de calciu.

 

Concluzie:

Este important sa aveti o dieta echilibrata in sarcina, astfel incat organismul sa poata sa-si ia necesarul de vitamine din alimente. Evitati suplimentele de vitamina, daca medicul nu va sfatuieste altfel. Evitati dozele mari de vitamine.

Bibliografie
http://americanpregnancy.org/pregnancy-health/nutrients-vitamins-pregnancy/ http://www.teratology.org/pubs/vitamina.htm http://www.babycenter.com/0_vitamin-a-in-your-pregnancy-diet_675.bc?page=2 http://www.livestrong.com/article/445782-bad-vitamins-for-pregnancy/