Termenul cautat

Rolul carbohidratilor si a zaharului in alimentatia copiilor


Autor: george

 

Carbohidratii reprezinta cea mai importanta si usor de obtinut sursa de energie a organismului. Astfel, cu toate ca de cele mai multe ori medicii specialisti sustin ca acestia sunt principalele cauze ale obezitatii, carbohidratii raman o parte importanta a dietei atat pentru copii cat si pentru adulti.

Principalele forme ale carbohidratilor sunt urmatoarele:

 

 

 

     

  • zaharuri simple (carbohidrati simpli) precum fructoza, lactoza si glucoza;
  •  

  • amidon (carbohidrati complecsi) regasiti in legume cu amidon, cereale, orez si paine.
  •  

 

 

 

 

 

Toate tipurile de carbohidrati sunt descompuse la nivelul organismului in zaharuri simple, care la randul lor vor fi absorbite in sange. Astfel, pe masura ce nivelul de zahar din sange creste, pancreasul elibereaza hormonul numit insulina, necesar asimilarii zaharului in structura celulara pentru a fi transformat in energie.

Carbohidratii simpli (regasiti in cereale rafinate precum faina si orez albe) sunt descompusi cu usurinta in organism, ducand in acest fel la o crestere rapida a nivelului de zahar din sange. Carbohidratii complecsi, regasiti in cerealele integrale, necesita o perioada de timp mai mare pentru a fi procesati, motiv pentru care in acest caz nivelul de zahar din sange creste progresiv. Medicii specialisti avertizeaza in privinta faptului ca introducand in alimentatie o cantitate mare de carbohidrati simpli poate creste riscul de aparitie a diabetului sau afectiunilor cardiace.

In ciuda "luptei impotriva carbohidratilor" este important sa intelegem faptul ca nu toate sursele de carbohidrati, simpli sau complecsi, sunt daunatoare organismului. In acest sens cele mai sanatoase surse de carbohidrati sunt urmatoarele:

 

 

 

 

 

     

  • cereale integrale;
  •  

  • orez brun;
  •  

  • paine din cereale integrale;
  •  

  • fructe;
  •  

  • legume;
  •  

  • produse lactate cu putine grasimi.
  •  

 

 

 

 

 

O alimentatie echilibrata in cazul unui copil cu varsta mai mare de 2 ani trebuie sa ofere un procent de 50 pana la 60% din necesarul zilnic de calorii din carbohidrati.

Carbohidrati "buni" vs. carbohidrati "rai"

 

 

 

 

 

In ultimii ani medicii specialisti si-au concentrat atentia asupra efectelor daunatoare pe care carbohidratii rafinati (zaharuri rafinate regasite in alimente si bauturi precum si bomboane, orez alb, faiana alba si sucuri carbogazoase) le au asupra organismului. Astfel, aceste substante sunt asociate de cele mai multe ori obezitatii, la aceasta conditie medicala contribuind si lipsa exercitiilor fizice sau consumul unei cantitati mari de mancare. Cu toate acestea nu toate tipurile de carbohidrati simpli sunt nocive organismului uman. Astfel, alimente precum fructe, legume si produse lactate, furnizeaza o gama vasta de substante nutritive necesare cresterii si dezvoltarii copiilor.

Spre deosebire de carbohidratii simpli, cei complecsi (orez brun, faina de ovaz, si paine sau din cereale integrale) detin urmatoarele proprietati:

 

 

 

 

     

  1. Carbohidratii complecsi sunt descompusi intr-un interval de timp mai mare. Cerealele integrale contin 3 parti esentiale: tarata, germeni si endosperm, spre deosebire de cerealele rafinate care de cele mai multe ori nu regasesc in compozitia lor decat endospermul.
  2.  

  3. Carbohidratii complecsi sunt bogati in fibre. Fibrele ofera un sentiment de satietate si in acelasi timp stimuleaza procesul de digestie prevenind astfel aparitia constipatiei.
  4.  

  5. Carbohidratii complecsi contin vitamine si minerale. In afara de fibre, cerealele integrale sunt bogate in vitamine, minerale, vitamine din complexul B, magneziu si fier.
  6.  

 

 

 

 

 

Cantitatea necesara de carbohidrati difera in functie de varsta, sexul si nivelul de activitate fizica al copilului. Astfel, in general un copil care merge la scoala trebuie sa consume 113-170g de produse din familia cerealelor, dintre care jumatate trebuie sa fie cereale integrale.

Controlati cantitatea de zahar din alimentatia copilului

 

 

 

 

 

Alimentele bogate in zaharuri adaugate, asa cum sunt bauturile carbogazoase, prajiturile, bomboanele, deserturile inghetate si anumite bauturi din fructe, tind sa fie bogate in calorii si sarace in substante nutritive. In consecinta o alimentatie bogata in zaharuri pot duce la obezitate.

Cheia pentru a tine sub control cantitatea de zahar consumata de copilul dumneavoastra este moderatia. In plus, una dintre cele mai eficiente metode de a elimina aceste substante din alimentatia copilului dumneavoastra este reducerea cantitatii de sucuri carbogazoase si cu zahar adaugat. Medicii specialisti sustin ca aceste produse nu sunt singurele care afecteaza sanatatea dintilor. Astfel un studiu realizat de expertii in acest domeniu a relevat urmatoarele lucruri:

 

 

 

 

     

  • Fiecare 355 ml de bauturi carbogazoase sau cu indulcitori artificiali este echivalentul a 10 lingurite de zahar si 150 de calorii.
  •  

  • Consumul a 355 ml de bauturi de acest fel in fiecare zi creste riscul de aparitie a obezitatii la copii.
  •  

 

 

 

 

 

Pentru a preveni obezitatea sau degradarea dintilor la copii este bine sa inlocuiti bauturile cu un continut mare de zahar cu lapte cu putine grasimi, apa sau sucuri de fructe 100% naturale. Chiar si in aceste conditii medicii specialisti sustin ca doza zilnica de suc trebuie sa fie inclusa intre 118-177ml in cazul copiilor cu varsta de pana la 7 ani si intre 237-355 ml in cazul copiilor mai mari si a adolescentilor.

Nu o data parintii s-au aflat in dificultatea de a decide daca un produs este sau nu sanatos pentru copiii sai, doar citind eticheta. Pentru a detine certitudinea ca ati optat pentru produsul corect trebuie sa fiti foarte atenti la urmatoarele informatii: numarul total de carbohidrati, numarul de fibre si cantitatea de zahar.

Numarul total de carbohidrati - listat de cele mai multe ori in grame (g), combina mai multe tipuri de carbohidrati: fibre, zahar si alti carbohidrati.

 

 

 

 

 

Fibrele - nu contin calorii si raman o parte importanta a dietei, stimuland procesul de digestie si reducand nivelul de colesterol.

 

 

 

 

Zaharurile - sunt regasite in majoritatea alimentelor. Zaharurile naturale sunt regasite intr-un numar mare de produse precum fructe si prosuise lactate. Snacksurile, bomboanele si sucurile au de cele mai multe ori zahari adaugate, extrem de nocive pentru organism. Dintre cele mai cunoscute in acest sens fac parte zaharul, siropul de porumb sau indulcitorul, dextroza, fructoza sau mierea.

Cu toate ca in general carbohidratii au 4 calorii/gram, continutul mare de zahar din snacksuri, sucuri sau bomboame contribuie la depunerea rapida a caloriilor.

 

 

Imagine: 
Rolul carbohidratilor si a zaharului in alimentatia copiilor