Termen cautat
Reteta

Dieta colorata


Autor: george

Ce este dieta colorata

Dieta colorata (What Color Is Your Diet?) este o carte care explica avantajele adaugarii unui plus de culoare alimentatiei noastre zilnice, in vederea obtinerii unui stil de viata sanatos. Cu toate ca aceasta carte nu a fost scrisa initial sub forma unei diete, urmand sfaturile autorilor de a limita cantitatea de zahar si grasimi, precum si portiile de mancare, alaturi de mentinerea unui mod de viata activ din punct de vedere fizic, veti reusi sa scapati in curand de kilogramele in plus.

Cartea dieta colorata, sau asa cum poate fi regasita cu titlul alternativ "Ce Culoare Are Dieta Dumneavoastra" (cu stricta referire la titlul cartii What Color Is Your Diet) a fost scrisa de respectatul autor David Heber, director fondator al Centrului pentru Nutritie Umana UCLA, alaturi de dietiticianul Susan Bowerman.

Conform studiilor de specialitate realizate in acest domeniu, fructele si legumele sunt categorii alimentare al caror consum trebuie incurajat ca urmare a efectelor benefice asupra organismului uman. Astfel, o persoana adulta ar trebui sa consume zilnic 2 cesti de fructe si 2 ½ cesti de legume, in conditiile in care alimentatia acesteia poate avea un numar total de 2.000 de calorii.

Ce puteti manca

Ideea care sta la baza acestei diete este aceea ca fiecare dintre noi ar trebui sa consume zilnic o gama cat mai mare de fructe si legume viu colorate (aproximativ 500 de grame sau o portie din fiecare aliment din una dintre cele 7 categorii de culori).

Datorita faptului ca fiecare culoare este identificata unei grupe de nutrienti si antioxidanti naturali, Heber recomanda cate o portie din fiecare culoare. O portie, conform specialistului, reprezinta o ceasca daca alimentul este crud, si ½ de ceasca in cazul in care acesta este gatit.

In cadrul dietei colorate, autorii prezinta un meniu de o saptamana, creat pentru barbati, precum si un meniu de o saptamana pentru femei, alaturi de liste detaliate ale alimentelor care se incadreaza in fiecare grupa de culori. Totodata, Heber si Bowerman au inclus in aceasta carte si informatii utile cu privire la dimensiunea portiilor de mancare, retete culinare, liste pentru cumparaturi, sau sfaturi utile pe care sa le urmati cand mancati in oras.

Alimente recomandate:

  • produse din soia;
  • carne de pasare alba;
  • fructe de mare;
  • produse lactate fara grasimi sau cu un continut mic de grasimi;
  • albus de ou;
  • fructe si legume;
  • cereale integrale;
  • ulei de masline si avocado;
  • masline;
  • alune si seminte;
  • fasole;
  • alte alimente insa doar in cantitati mici.

Alimente contraindicate:

  • carne cu un continut mare de grasimi;
  • oua intregi;
  • somon de crescatorie;
  • unt si margarina;
  • prajituri;
  • grasimi trans;
  • alimente care contin calorii primare si putini nutrienti.

Cum functioneaza dieta colorata

Fundamentul care sta la baza acestei diete, este acela conform caruia alimentele nu au diverse culori doar pentru a ne bucura privirea, ci pentru ca diversii nutrienti si antioxidanti regasiti in structura lor sunt colorati diferit. Astfel, fiecare grupa de culoare este simbolul unei familii de substante nutritive, dupa cum urmeaza:

Rosu - mancarurile din aceasta categorie sunt bogate in licopen, care are capacitatea de a reduce riscul de aparitie al cancerului, intervenind asupra radicalilor liberi ce intervin in structura genelor. Alimentele din aceasta grupa sunt: rosiile, pepenele rosu sau grapefruitul rosu.
Rosu/Violet - alimentele din aceasta categorie sunt bogate in anticianina, antioxidant puternic, ce protejeaza organismul impotriva bolilor de inima. Exemple de alimente din aceasta grupa: struguri, vin rosu, afine, capsuni, vinete, mere rosii.
Portocaliu - aceste alimente sunt bogate in alfa- si beta- caroten, ce au rolul de a imbunatati comunicarea intracelulara, vederea pe timp de noapte, precum si de a incetini dezvoltarea cancerului. Exemple de alimente din aceasta grupa: morcovi, mango, dovlecel de iarna, cartofi dulci.
Portocaliu/Galben - alimentele din aceasta grupa contin o cantitate mare de vitamina C, cu rol de a proteja structura celulara a organismului, si beta criptoxantin, pigment care face parte din familia carotenoidelor, recomandate cu insitenta de Heber. Exemple de alimente din aceasta grupa: portocale, mandarine, papaya si nectarine.
Galben/Verde - aceste alimente sunt surse bogate de carotenoide (luteina si zeaxantina), contribuind la mentinerea sanatatii ochilor, precum si la prevenirea cataractelor si a degenerarii maculare, asociate varstei. Exemple de alimente din aceasta grupa: spanac, porumb galben, mazare verde si avocado.
Verde - alimentele care intra in aceasta categorie contin sulforaphane, izotiocianat si indole, cu rolul de a stimula genele din structura ficatului pentru a descompune substante ce cauzeaza diverse forme de cancer. Exemple de alimente din aceasta grupa: broccoli, varza de Bruxelles, varza si napi.
Alb/Verde - alimentele din aceasta grupa contin flavonoizi care protejeaza membrana celulara. Exemple de alimente din aceasta grupa: ceapa, usturoi, telina, pere, vin alb, andive si arpagic.

Ce spun expertii despre dieta colorata

David R. Jacobs, profesor de epidemiologie la Universitatea Minnesota din Minneapolis, afirma ca intotdeauna cand vine vorba de alimentatie, intregul este mai eficient decat anumite parti. Cu alte cuvinte, consumand alimente din toate grupele de culori, vom reusi sa obtinem o cantitate mai mare si in mod cert mai completa de substante nutritive pentru organismul nostru.

La fel ca si Jacobs, multi dintre experti sustin ca substantele continute de fructe si legume joaca un rol extrem de important in mentinerea sanatatii organismului nostru si asta doar gandindu-ne la compusii cunoscuti in prezent.

Imagini