Termen cautat
Reteta

Dieta macrobiotica


Autor: george

Ce este dieta macrobiotica

Dieta macrobiotica este un mod de viata, nu este un simplu regim alimentar. Aceasta dieta se adreseaza celor atrasi de conceptul de a manca natural, organic, in principiu numai plante (cu putin peste) si de a adopta o spiritualitate Zen in viata si alegerile alimentare.

Aceasta dieta originara din Japonia combina invaturile budhismului Zen cu o dieta vegetariana in stil occidental. Pe langa recomandarea anumitor mancaruri, accentul se pune pe spiritualismul care transcende stilul de viata, atitudinea, si obisnuintele culinare. Cuvantul "macrobiotic" provine din limba greaca si inseamna "viata lunga" sau "viata minunata".
Regimul dietei macrobiotice se bazeaza pe filozofia orientala de a echilibra mancarurile pentru a ajunge la echilibrul intre yin si yang. Pentru a ajunge la acest echilibru, mancarurile sunt preparate pe baza caracteristicilor lor: sarat, dur, acru, dulce sau amar. Mancarurile yin sunt reci, dulci, si pasive. Mancarurile yang sunt calzi, sarate, si agresive. Anumite mancaruri sunt interzise deoarece contin toxine sau pentru ca nu respecta echilibrul Zen.

Versiunile timpurii ale acestei diete presupuneau trecerea prin diverse etape care deveneau din ce in ce mai restrictive. La sfarsit se ajungea la consumul doar de orez brun si apa, considerat echilibrul suprem intre yin si yang. In zilele noastre versiunea americana a dietei macrobiotice nu este atat de restrictiva, este de fapt o varianta modificata a unui plan alimentar vegetarian.

Nu exista studii stiintifice care sa dovedeasca acest lucru, dar se crede ca o dieta macrobiotica constituita din alimente sanatoases si nutritive poate proteja organismul de cancer si alte boli cronice.

Ce puteti manca

Cei care urmeaza dieta macrobiotica prefera mancaruri locale, naturale, preparate si mancate in maniera traditionala - prin coacere, fierbere si inabusire. Baza dietei macrobiotice este constituita de cereale, legume, fasole, soia fermentata, si supe, suplimentate cu portii mici de peste, nuci, seminte si fructe. Pentru a acomoda nevoile individuale ale celui care urmeaza dieta, se pot adauga alte produse naturale.

In esenta este o dieta vegetariana care va permite sa consumati carne sau peste din cand in cand. Exista reguli care se aplica modului in care mancati, gatiti, si stilului de viata. De exemplu trebuie sa mancati incet si sa mestecati bine mancarea.

Mancarurile ar trebui consumate in starea lor cea mai naturala, iar mancarurile semipreparate nu sunt recomandate. Nu aveti voie sa consumati carnuri grase, lactate, zaharuri, cafea, ceai cu cofeina, bauturi energizante, alcool, ciocolata, faina rafinata, condimente foarte iuti, conservanti, carne de pasare, cartofi si zucchini.

Anumite fructe si legume precum rosiile, vinetele, si ardeii iuti pot fi consumate dar in cantitati limitate.

Dieta macrobiotica tipica:

  • 50-60% cereale integrale, in special orex brun
  • 25-30% legume (si alge)
  • 5-10% fasole
  • 5-20% peste, nuci, seminte, fructe, supa miso
  • 1-2 cesti pe zi supa (facuta din ingredientele prezentate mai sus).

Cum functioneaza dieta

Cei care urmeaza dieta macrobiotica cred ca mancarea si calitatea mancarii afecteaza sanatatea, fericirea si starea de bine. Consumul de mancaruri naturale este sanatos pentru trup si suflet. Unul dintre obiectivele acestei diete este sa deveniti mai sensibili fata de mancarea pe care o consumari si felul in care aceasta va afecteaza viata.

Va puteti ajusta regimul alimentar in functie de: anotimp, climat, nivel de activitate, varsta, sex, sanatate si alte considerente personale.

Ce spun expertii despre dieta

Luarea de vitamine si suplimente minerale pe parcursul dietei nu este privita cu ochi buni. Totusi, spun expertii, poate fi imposibil sa obtineti echilibrul nutritional fara aceastea. Dawn Jackson Blatner purtatoare de cuvant pentru Asociatia Americana pentru Dieta spune ca ar trebui sa consultati un dietetician pentru a fi siguri ca nu aveti deficiente nutritionale. In principal vitamina D si B12, fier, proteine si calciu. In rest Blatner apreciaza o dieta saraca in grasimi si bogata in fibre.

Nu exista studii stiintifice care sa dovedeasca acest lucru, dar se crede ca o dieta macrobiotica constituita din alimente sanatoase si nutritive poate proteja organismul de cancer si alte boli cronice. Deoarece dieta presupune consumarea multor produse de soia, care sunt bogate in fitoestrogen, se poate reduce riscul aparitiei cancerului de san de exemplu.

Imagini