Termen cautat
Reteta

Dieta mediteraneana


Autor: george

Dieta mediteraneana incorporeaza regulile de baza ale unei alimentatii sanatoase alaturi de un strop de ulei de masline si de ce nu, un pahar cu vin rosu, precum si multe alte elemente ale bucatariei traditionale ale tarilor din zona Marii Mediteraneene.

Desi majoritatea dietelor includ planuri alimentare bazate de fructe, legume, peste sau cereale si limiteaza grasimile nesanatoase, autorii dietei mediteraneene sustin ca diferentele si variatiile subtile ale portiilor anumitor mancaruri pot preveni riscul de aparitie al afectiunilor inimii.

Avantajele dietei mediteraneene

Conform studiilor efectuate de cercetatorii americani in anul 2007, persoanele care urmeaza planul alimentar propus de dieta mediteraneana, indiferent de sex, prezinta un factor de risc mai mic in ceea ce priveste aparitia cancerului si al afectiunilor inimii.

Componente cheie ale dietei mediteraneene:

  • efectuarea unui volum mare de exercitii fizice si servirea meselor in familie sau alaturi de prieteni;
  • consumarea unei cantitati mari de fructe si legume;
  • consumarea grasimilor sanatoase precum cele continute de uleiul de masline sau de canola;
  • folosirea ierburilor si a condimentelor in locul sarii pentru prepararea mancarurilor;
  • consumarea unei cantitati mici de alune;
  • consumarea unei cantitati mici de vin;
  • consumarea unei cantitati mici de carne rosie;
  • consumarea de cel putin 2 ori pe saptamana, a carnii de peste sau a fructelor de mare.

Dieta mediteraneana include mancaruri precum fructe, legume, paste si orez. De exemplu, locuitorii din Grecia mananca o cantitate foarte mica de carne rosie, si in medie, aproximativ 9 portii de fructe si legume cu antioxidanti naturali. In consecinta, dieta mediteraneana a fost asociata unei cantitati mici de lipoproteina cu densitate joasa (LDL), sau colesterol "rau", care faciliteaza acumularea depozitelor de grasimi la nivelul arterelor.

Alunele reprezinta o alta parte importanta a dietei mediteraneene. Astfel, cu toate ca 80% din cantitatea de calorii furnizata de alune este extrasa din grasimile continute de acestea, medicii specialisti sustin ca nucile, migdalele sau alunele turcesti, au un continut scazut de grasimi saturate. In pluis, datorita continutului ridicat de calorii, este recomandat sa va rezumati la un singur pumn de alune pe zi.

Cerealele regasite in zona mediteraneana sunt de cele mai multe ori cereale integrale, care detin un continut scazut de grasimi trans, extrem de nocive pentru organismul uman. Mai mult decat atat, specialistii avertizeaza asupra faptului ca in aceasta regiune painea, desi reprezinta un element important al dietei, nu este mancata cu margarina sau unt.

Atentia dietei mediteraneene nu se concentreaza pe sistarea consumului de grasimi, ci mai curand asupra deciziilor sanatoase in aceasta privinta. Astfel dieta mediteraneana incurajeaza consumul de grasimi mononesaturate, regasite in uleiul de masline, precum si al grasimilor polinesaturate, bogate in acid linolenic (tip de acid gras omega 3) regasit in produse precum ulei de canola si nuci. In plus, conform autorilor acestei diete, orice tip de ulei reprezinta o sursa ideala de grasimi mononesaturate.

Rolul vinului in dieta mediteraneana

Efectele benefice ale alcoolului asupra organismului raman in prezent subiect de dezbatere in randul specialistilor. Cu toate acestea, studiile realizate in aceasta privinta au relevat faptul ca in cantitati mici si moderate, bauturile alcoolice reduc riscul de aparitie a bolilor de inima.

In ceea ce priveste efectul vinului rosu asupra organismului, acesta actioneaza intr-un mod similar aspirinei, reducand riscul de coagulare a sangelui. Pentru aceasta, cantitatea maxima stabilita in cazul femeilor este de 148 de mililitri pe zi, pentru barbati cu varsta mai mare de 65 de ani, si 296 de mililitri pe zi pentru barbati cu varsta mai mica de 65 de ani. Atentie insa, caci consumat in cantitati mai mari, vinul rosu poate duce la cresterea considerabila a riscului de aparitie a cancerului si a anumitor afectiuni ale inimii.

Dieta mediteraneana este extrem de usor de urmat, necesitand achizitionarea unei cantitati mari de fructe si legume proaspete, limitarea consumului de carne rosie si consumului pestelui cel putin o data pe saptamana. In aceasta privinta, specialistii sustin ca este recomandat sa evitati pregatirea pestelui prajit sau pregatit cu mult unt si sos. Astfel, este recomandat sa inlocuiti aceste produse cu uleiul de canola sau masline, insa si de aceasta data cantitatea folosita trebuie sa ramana moderata. Totodata, evitati grasimile saturate si pe cele trans (cunoscute si sub denumirea de uleiuri hidrogenate sau partial hidrogenate). Gustarile din timpul zilei pot fi alcatuite din alune, fie ca singur fel de mancare, fie incluse in compozitia salatelor.

Imagini