Termen cautat

Vitamina C: Ingredient esential pentru o viata sanatoasa


Autor: george

Vitamina C este o vitamina solubila in apa ce joaca un rol foarte important in o gama variata de functii biologice. Vitamina C mai este cunoscuta si sub denumirea de acid ascorbic, denumire ce inseamna „fara scorbut”, o boala ce apare din cauza aportului insuficient de vitamina C.

Spre deosebire de animale, organismul omenesc nu poate produce vitamina C. Necesarul de vitamina C trebuie obtinut din alimentatie si din suplimente alimentare daca este cazul. Deoarece vitamina C este solubila in apa, in tesuturi sunt depozitate cantitati foarte mici din aceasta vitamina. Restul este eliminat prin urina. Consumul unor cantitati mari de vitamina C foarte rar are efect toxic asupra organismului, in special din cauza ca orice surplus de vitamina C este eliminat prin urina.

Efectele benefice ale vitaminei C

Efectele benefice ale vitaminei C sunt:
 

  • Acidul ascorbic joaca un rol esential in producerea de colagen, substanta prezenta in tot organismul, inclusiv in oase, piele, tendoane, cartilaje, vase de sange, si dinti. Atunci cand organismul nu obtine destula vitamina C din alimentatie, se poate sa apara boala numita scorbut. Tesutul de colagen in acest caz se distruge, cauzand vasele de sange sa slabeasca si sa se fisureze, oasele sa slabesca, si pielea sa isi piarda elasiticitatea.
  • Vitamina C este un puternic antioxidant ce protejeaza organismul de radicali liberi ce provoaca daune celulelor si ce slabesc sistemul imunitar.
  • Acidul ascoric ajuta in prevenirea atacurilor de cord provocate de niveluri ridicate de colesterol. Colesterolul „rau” LDL devine periculos doar atunci cand este afectat de catre radicali liberi, ori vitamina C este un puternic antioxidant ce protejeaza orgasnimul de radicali liberi.
  • Ajuta in tratarea anemiei firiprive deoarece ajuta organismul sa absoarba fier.
  • Ajuta in prevenirea aparitiei cataractei. Cercetatorii au demonstrat ca niveluri mici de vitamina C sunt asociate cu un risc marit de aparitie a cataractei.
  • Ofera protectie impotriva multor forme de cancer.
  • Previne acumularea de plumb (un mineral toxic) in organism.
  • Ajuta in tratarea racelii.

Surse naturale de vitamina C

Vitamina C se gaseste in mod natural in urmatoarele alimente:

  • Portocale;
  • Lime;
  • Grapefruit;
  • Mandarine;
  • Lamai;
  • Citrice in general;
  • Rosii;
  • Ardei verzi;
  • Conopida;
  • Cartofi;
  • Mazare;
  • Legume verzi si frunzoase.

Nota: acidul ascorbic este usor distrus de catre caldura, apa, aer, gatire, lumina si fum.

Deficienta de vitamina C

Metodele moderne de crestere a plantelor cauzeaza fructele si legumele sa aiba un continut scazut de nutrienti. Astfel ca desi consumam fructe si legume, ele contin putina vitamina C, si astfel organismul nu obtine necesarul de vitamina C. Alti factori care ar putea duce la aparitia deficientei de vitamina C includ procesarea excesiva a mancarurilor, precum si modul in care alimentele au fost depozitate si gatite.

Deficienta severa de vitamina C duce la aparitia scorbutului. Scorbutul se manifesta prin aparitia unor pete livide pe piele, gingii moi, sangerari ale membranelor mucoase, si incapacitatea organismului de a vindeca ranile. Lasat netratat scorbutul poate duce la moarte.

Majoritatea dintre noi consumam destula vitamina C incat sa prevenim aparitia scorbului, dar nu asiguram organismului destula vitamina C incat acesta sa functioneze optim. Pe termen lung, acest lucru poate cauza efecte negative asupra sanatatii deoarece vitamina C joaca un rol important in prevenirea multor boli (incluzand afectiuni cardiace, atac cerebral, cancer, unele boli infectioase).

Cantitatea optima de vitamina C necesara organismului

Dozajul recomandat zilnic de vitamina C este de 60mg, dar multi experti recomanda o doza de 500mg, mai ales daca prezentati risc de aparitie a unei afectiuni cardiace.

Daca doriti sa luati un supliment alimentar, alegeti unul care sa contina intre 40 si 60 mg de vitamina C. Vitamina C este mai eficienta in combinatie cu bioflavonoizi, hesperidina, rutina, calciu si magneziu. Ar trebui ca suplimentul alimentar pe care il luati sa continua si aceste elemente.

Trebuie sa stiti ca vitamina C sporeste efectul benefic al vitaminei E, un alt antioxidant puternic.

Imagine: 
Vitamina C: Ingredient esential pentru o viata sanatoasa

Comentarii

Vitamina C sintetica nu este folosita de organism decat intr-o mica proportie,iar legumele si fructele care o contin ar trebui consumate in cantitate mare.Asa ca varianta optima ar fi suplimentul alimentar,dar conditia este sa fie produsul unei marci care foloseste obtinerea ei din surse exclusiv naturale,dar si tehnologii care permit prelucrarea lor rapida,stiut fiind ca vitamina C este rapid dezactivata de factorii de mediu.Adaug acest comentariu dorind sa fiu de folos celor interesati sa investeasca in sanatatea lor,dar neavand informatii si cum s-o faca.