Termen cautat

Modalitati de control a stresului


Pentru a putea utiliza modalitatile de control a stresului este necesar ca, in primul rand, sa recunoastem simptomatologia acestuia. Semnele stresului includ manifestari de ordin fizic, mental si social. Acestea cuprind senzatii de extenuare, migrene, cresterea sau, dimpotriva, scaderea apetitului, insomnii sau somn prea mult.

In nici un caz, nu este recomandata evadarea din situatii stresante cu "ajutorul" alcoolului sau a diferitor medicamentatii. Stresul este, deseori, acompaniat de sentimente de frustrare, panica sau apatie. In cazul in care simtiti ca starile de stres ajung sa va afecteze capacitatea de a studia si de a invata, sfatul nostru este solcitarea sprijinului in cadrul centrului educational de consiliere de la liceu sau din universitatea in care studiati.

Managementul stresului insumeaza capacitatea si diferite modalitati de a va pastra controlul in situatiile in care anumite evenimente sau persoane va cer prea mult.

Care sunt strategiile si modalitatile de control a stresului?

In continuare, va oferim cateva sugestii, insa restul depinde de personalitatea si vointa fiecaruia:

  • Este important sa analizati toate optiunile si sa aflati in ce fel este posibil ca situatia stresanta sa fie tinuta sub control sau chiar modificata.
  • Trebuie stabilite niste obiective cat se poate de realiste. Daca numarul actiunilor si activitatilor in care sunteti implicati se va reduce, efectul va fi un sentiment de diminuare a starii de suprasolicitare.
  • Este necesara o indepartare de la situatiile care cauzeaza stresul, in acest sens, fiind de ajutor cateva minute de pauza de la acestea, in fiecare zi.
  • Suprasolicitarea implica o stare de agitatie legata de intreg volumul de munca. Fiecare sacrina ar trebui tratata in ordinea aparitiei sale si este necesara stabilirea prioritatilor.
  • Lucrurile marunte nu ar trebui sa mai cauzeze panica. Prioritatile trebuie stabilite in functie de importanta fiecarei sarcini, cele mai putin esentiale fiind recomandabil sa ramana in urma celorlalte.
  • Relaxarea este foarte importanta, iar, in acest sens, pentru controlul stresului, exercitiile de respiratie si meditatia sunt doua modalitati care si-au dovedit deja eficacitatea.
  • Incercati sa eliminati din minte gandurile negative. Este recomandata o schimbare a perspectivei din care sunt abordate problemele si cautarea mai multor alternative.
  • Stresul nu este altceva decat o reactie la diferite probleme sau evenimente, fiind necesara o mobilizare a gandirii inspre partea pozitiva a acestora. Trebuie stabilita o perspectiva exterioara problemei care, apoi, sa fie comparata cu cea interioara, a fiecaruia. In acest fel, este posibila aparitia unei schimbari de reactie la situatiile respective.

Majoritatea elevilor sau studentilor resimt, in timpul examenelor, un grad foarte ridicat de stres si anxietate. Cand acestea ajung sa afecteze performantele in cadrul examenelor, apar adevaratele probleme.

Pregatirea generala: cresterea increderii in sine

Trebuie revazute si reanalizate cu atentie sporita toate caracteristicile situatiei in care va aflati. In acest sens, consilierii scolii sau a facultatii in care studiati va pot oferi sprijin si cateva recomandari care includ urmatoarele:

  • Dezvoltarea modurilor si a strategiilor pentru invatare
  • Organizarea optima a timpului: tratarea starii de lene, a amanarilor de orice fel si a distragerii atentiei
  • Organizarea materialelor care trebuie analizate, studiate si invatate: este necesara abordarea unei strategii pas cu pas in vederea evitarii starii de coplesire
  • Controlarea presiunilor exterioare precum consecintele succesului sau ale esecului (note sau premii), nevoia de competitivitate etc.
  • Revizuirea rezultatelor obtinute la orice teste anterioare, asumarea greselilor, intelegerea acestora si, in final, invatarea din erorile care s-au produs

Pregatirile pentru examen si reducerea factorilor de stres

  1. Examenul trebuie abordat, in primul rand, cu incredere.
  2. In vederea personalizarii succesului, trebuie utilizata orice strategie: logica, vizualizare, dialog cu propria persoana, lucru in echipa, exercitii, notele intr-un jurnal etc.
  3. Examenul trebuie privit ca o oportunitate de demonstrare a ceea ce ati invatat si, bineinteles, ca o modalitate de a putea obtine un premiu pentru capacitatile de care ati dat dovada in ceea ce priveste studiul.
  4. Este nevoie de pregatire, aceasta implicand studiul intens al cursurilor si organizarea materialelor necesare pentru examen; de asemenea, utilizarea unei liste de verificare este binevenita.
  5. Un loc bun in sala de examen poate face minuni; asadar, alegeti-va o zona foarte bine iluminata cu cat mai putini factori care v-ar putea distrage atentia.
  6. Este necesara acordarea unui timp suficient in vederea rezolvarii altor probleme inainte examenului, astfel incat sa ajungeti la scoala sau la facultate cu suficient timp inaintea inceperii acestuia.
  7. Atingerea unei stari de relaxare si concentrare este esentiala, iar, in acest sens, este recomandata evitarea discutiilor cu colegii care nu s-au pregatit pentru examen, cu cei care va pot distrage atentia sau cu cei care dau dovada de negativism.
  8. Mintea se poate "ascuti" printr-un program de exercitii.
  9.  In noaptea dinainte de examen este impetuos necesar un somn suficient si linistit.
  10. Este recomandabil ca inainte de examen sa consumati alimente pentru a nu avea senzatia de foame; astfel, pentru reducerea stresului este indicat consumul de fructe si legume. Alimentele cunoscute pentru accentuarea starii de stres includ urmatoarele: indulcitorii artificiali, mancarea procesata, ciocolata, ouale, sucurile carbogazoase, mancarea de la fast-food, prajelile, carnea rosie si carnea de porc, chips-uri, produse din faina alba, alimentele care contin condimente puternice sau conservanti.

Pregatirile din timpul examenului

  1. Enunturile trebuie citite cu cat mai mare atentie.
  2. Timpul trebuie neaparat calculat.
  3. Este recomandabil sa va schimbati periodic pozitia la masa pentru o mai buna relaxare.
  4. In cazul in care, la o intrebare, raspunsul nu va este clar sau nu il stiti, in loc sa va blocati prea mult timp la aceasta, treceti la urmatoarele.
  5. Nu trebuie sa intrati in panica in cazul in care exista colegi care vor preda lucrarile mai repede; nu uitati ca nu exista vreun premiu sau note mai mari pentru cel care isi termina si isi preda primul lucrarea.
  6. In cazul in care, in timpul testului, resimtiti stari de tensiune sau panica, iata cateva trucuri simple:
  • incercati sa inspirati si sa expirati usor
  • nu va ganditi la sentimentul de frica, incercati sa il ignorati
  • concentrati-va si incercati sa va incurajati singuri, repetandu-va ca ati stdiat si ati invatat materia si veti rezolva totul cat mai bine cu putinta
  • sentimentul de neliniste este normal; folositi-va de el pentru a va aminti ca va doriti rezultate dintre cele mai bune; nelinistea va furnizeaza energie si, atata timp cat este tinuta sub control, poate fi chiar benefica

Dupa rezolvarea testului: revizuirea actiunilor

  1. Analizati care din strategiile utilizate a functionat cel mai bine si pastrati-o si pe viitor; este neimportant daca stategiile au implicat doar niste lucruri marunte.
  2. Analizati, de asemenea, ceea ce nu a functionat in vederea unei bune desfasurari a examenului si incercati sa imbunatatiti toate aceste aspecte.
  3. Permiteti sentimentului de bucurie sa va cuprinda, fiindca, cu siguranta, va aflati pe drumul cel bun!

In cazul in care sfaturile mai sus mentionate nu par sa dea rezultate sau doriti mai mult, este recomandat sa cereti sprijinul centrelor locale sau oricaror alte surse de asistenta in ceea ce priveste studiul si managementul stresului.

Daca stiti, cu siguranta, ca aveti o problema reala de anxietate in preajma testelor si examenelor, profesorii trebuie anuntati inainte de acestea, in nici un caz la finalul lor. Cu siguranta, ei vor gasi alte metode de evaluare, in acest caz.

Este extrem de important ca, in primul rand, sa recunoasteti daca aveti nevoie de ajutor si sa cereti sprijin.

Succes si nu uitati sa aveti incredere in fortele proprii!