Termen cautat
Categorie

Efectul alimentelor asupra sanatatii dentare


Autor: bcristina

Alimentele pe care le consumam sunt la fel importante ca si intervalele de timp la care mancam atunci cand vine vorba de prevenirea cariilor. Cu alte cuvinte alimentele au capacitatea de a afecta dintii cu mult timp dupa ce le inghitim. De exemplu, daca mancam prajiturele la cina este mai putin nociv decat daca alegem ca consumam aceste alimente sub forma de gustari. In acelasi fel alimentatia deficietara si nesanatoasa contribuie in mod decisiv la aparitia bolilor parodontale.

Efectele imediate ale alimentelor asupra sanatatii dentare

Modificarile de la nivelul cavitatii bucale incep imediat ce introducem alimentele in gura, prin faptul ca baceriile care se hranesc cu resturile de mancare incep sa produca acizi. Gradul mare de aciditare contribuie la randul sau la aparitia cariilor.

Unii carbohidrati sunt descompusi chiar la nivelul cavitatii bucale in zaharuri simple ca fructoza, maltoza, glucoza si lactoza. In acest caz aceste alimente poarta denumirea de carbohidrati fermentabili. Din aceasta categorie fac parte prajiturile, dulciurile, bauturile carbogazoase si bomboanele, precum si painea, saratelele, bananele si cerealele.

Anumite bacterii prezente in cavitatea bucala folosesc aceste zaharuri simple ca hrana, moment in care incepe producerea acizilor. Acizii actioneaza la randul lor asupra dintilor dizolvand mineralele de la nivelul smaltului dentar, proces denumit demineralizare. Cu ajutorul substantelor nutritive continute de saliva, dintii inlocuiesc mineralele pierdute, proces denumit remineralizare.

Cu cat resturile de mancare raman mai mult in interiorul cavitatii bucale, cu atat mai mult acid este produs. Extrem de periculoase in acest sens sunt stafidele sau chipsurile. Mai mult decat atat, specialistii sustin ca nivelul aciditatii din cavitatea bucala ramane ridicat pentru inca 30 de minute de la indepartarea resturilor de mancare.

In functie de alimentele si bauturile pentru care optam, bacteriile pot produce acizi in mod constant. In aceasta categorie de risc sunt incluse cafeaua indulcita, bauturile carbogazoase si gustarile dulci sau pe baza de amidon. Studiile de specialitate au relevat faptul ca persoanele care consuma alimente dulci intre mese sunt supuse unui grad mai mare de degradare dentara.

Pe de alta parte exista alimente benefice sanatatii dentare, acestea avand capacitatea de a preveni in mod eficient aparitia cariilor. Aceste alimente stimuleaza procesul de salivatie si neutralizeaza acidul produs de bacterii. Gumele de mestecat fara zahar, care contin xylitol sunt extrem de benefice in acest sens.

Efectele pe termen lung ale alimentelor asupra sanatatii dentare

Asemeni intregului organism, cavitatea bucala este afectata de nutritia defectuoasa, fapt care creste riscul de cadere a dintilor, aparitie a bolilor parodontale severe si a respiratiei urat mirositoare.

Ce trebuie sa mancam

Pentru a preveni in mod eficient degradarea dintilor specialistii recomanda urmatorii pasi:

  • inlocuiti cerealele rafinate cu cele integrale, precum orez brun, ovaz si praine din grau integral. In categoria cerealelor rafinate intra paina alba si orezul alb;
  • includeti in alimentatie legumele portocalii si cele de culoare verde inchis;
  • consumati o varietate cat mai mare de fructe;
  • consumari peste, fasole, nusi si seminte. Aceste produse sunt bogate in proteine;
  • optati pentru alimente si bauturi cu un continut scazut de zahar;
  • evitati mancarurile cu multa sare;
  • consumati bauturi alcoolice cu moderatie;
  • daca doriti sa slabiti, optati pentru o dieta sanatoasa;
  • efectuati in fiecare zi exercitii fizice.

Conform modificarilor aduse recent piramidei alimentare dieta dumneavoastra zilnica trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
cereale

  • cel putin 2 1/2 cesti de legume in fiecare zi;
  • cel putin 2 cesti de fructe;
  • cel putin 3 cesti de alimente care contin calciu precum lapte, iaurt si branza;
  • proteine extrase din carne, oua si nuci.

Consumati cantitati mici de dulciuri si grasimi.In afara de aceste informatii specialistii au pus bazele unui ghid alimentar destinat prevenirii degradarii dentare.Limitati gustarile dintre mese si optati pentru produse care nu contin carbohidrati fermentabili.

  • Cea mai buna alegere: branza, carne de pui sau alt tip de carne si nuci.
  • Alegere moderata: fructe ferme ca mere si pere, sau legume.
  • Cea mai nefericita alegere: bomboane, prajituri, alte tipuri de dulciuri, saratele, paine, briose, chipsuri, cartofi prajiti, brezeluri, banane, stafide sau fructe uscate.

Limitati consumul bauturilor carbogazoase si a altor bauturi care contin zahar, asa cum sunt cafeaua, ciocolata calda, cacaoa si limonada. De asemenea sucurile de fructe contin zaharuri naturale care afecteaza sanatatea dentara.

  • Cea mai buna alegere: ceai si apa neindulcite. In ceea ce prieste apa este bine sa optati pentru varianta fluorurata.

Evitati bomboanele, indiferent de dimensiune sau aroma.Limitati consumul alimentelor cu un grad mare de aciditate, asa cum sunt citricele sau sucurile de citrice.Daca este posibil periati dintii dupa fiecare masa. Acest lucru indeparteaza mare parte din bacterii si previne aparitia placii bacteriene.Mestecati guma fara zahar, dar care contine xylitol.

Bibliografie

http://www.simplestepsdental.com/SS/ihtSS/r.WSIHW000/st.31845/t.32503/pr.3.html