Termen cautat

Combaterea eficienta a dependentei de tigari


Autor: george
Categorii
Imagini

Cu siguranta ca fiecare fumator a incercat cel putin o data in viata sa renunte la tigari, insa cei mai multi au descoperit ca acest lucru nu este nici pe departe usor de realizat. Ceea ce trebuie sa constientizam cu totii in momentul in care luam aceasta decizie este faptul ca drumul care urmeaza este cat se poate de anevoios.

Unul dintre principalele motive pentru care dependenta de tigari devine atat de greu de combatut se datoreaza nicotinei, substanta activa introdusa in organism in momentul aprinderii unei tigari. Astfel, atunci cand este inhalata, nicotina este rapid asimilata in sange, urmand a fi purtata rapid in intreg organismul, la nivelul inimii, a sistemului hormonal, a metabolismului, pana cand in final va ajunge la nivelul creierului. Odata ajunsa la nivel cerebral, nicotina induce fumatorului o stare de bine, si pe masura ce organismul se adapteaza acestei substante, numarul de tigari zilnice tinde sa creasca progresiv.

In momentul in care organismul nu mai primeste doza zilnica de nicotina organismul tinde sa dezvolte reactii adverse, cauzate tocmai de dependenta pe care organismul a dezvoltat-o pentru nicotina. Aceste reactii incep in general sa se manifeste la cateva ore dupa ce ati fumat ultima tigara si pot dura pana la 2-3 zile, pana in momentul in care nicotina este eliminata cu desavarsire de al nivelul intregului organism. De asemenea, trebuie sa stiti ca si dupa acest interval, nevoia de a fuma va fi resimtita timp de cateva saptamani in fuctie de gradul de dependenta de nicotina si de perioada de timp in care ati fumat.

Printre reactiile organismului la lipsa de nicotina sunt incluse:

  • stari de ameteala (acestea nu se vor manifesta mai mult de 1-2 zile de la momentul fumarii ultimei tigari);
  • stari de depresie;
  • sentimente de frustrare, panica, si furie, precum si stari de anxietate si irascibilitate;
  • insomnii sau somn agitat insotit de cele mai multe ori de cosmaruri;
  • scaderea puterii de concentrare;
  • migrene;
  • stari de oboseala;
  • cresterea poftei de mancare.

Cel mai important lucru pe care trebuie sa il constientizati este faptul ca toate aceste simptome vi se vor parea la inceput foarte dificil de suportat, iar daca nu ati rezistat tentatiei si ati aprins totusi o tigara asta nu inseamna ca demersul dumneavoastra a esuat, ci dimpotriva acest lucru trebuie sa va motiveze sa mergeti mai departe.

Metode eficiente de a renunta la fumat

Unul dintre primii pasi pe care trebuie sa ii urmati odata ce decizia de a va lasa de fumat a fost luata este sa va informati familia si prieteniiapropiati in legatura cu acest lucru. Mai mult decat atat este bine sa le cereti persoanelor dragi dumneavoastra sau celor cu care veniti in contact direct zilnic sa evite sa mai fumeze in prezenta dumneavoastra. Iar toate aceste persoane vor fi cu siguranta dornice sa va sprijine in demersul dumneavoastra, trebuie sa luati totusi in considerare cercurile pe care le frecventati la locul de munca. Astfel, pentru ca tentatia sa fie eliminata este indicat sa evitati sa mai serviti cafeaua la birou (activitate care este de cele mai multe ori asociata cu aprinderea unei tgari), sa serviti pranzul in medii unde nu exista fum de tigara, si chiar sa va informati colegii fumatori in legatura cu decizia pe care ati luat-o. In plus, specialistii sustin ca cel putin pentu cateva saptamani este recomandat sa evitati locurile publice in care se fumeaza, precum baruri, discoteci sau pub-uri.

Daca insa demersurile pe care le intreprindeti dumneavoastra nu par sa dea rezultate puteti sa cereti ajutor de specialitate, care de cele mai multe ori va lua foma unor produse farmaceutice (pentru dependenta fizica), sau a terapiilor de grup si programelor de consiliere (pentru a combate dependeta psihica). Astfel, medicul dumneavoastra specialist poate sa va prescrie o reteta bazata pe medicamente, plasturi, tablete, sau chiar guma de mestecat. De asemenea, studiile de specialitate au demonstrat faptul ca dependenta psihica creata de nicotina poate fi mai usor combatuta in momentul in care pacientii vin in contact cu alte persoane ce se confrunta cu acelasi tip de probleme. Pentru aceasta medicii recomanda cel mai adesea participarea la terapiile de grup sau la programele de consiliere cu personal de specialitate.

Mai mult decat atat, trebuie sa constientizati faptul ca fumatul nu dauneaza numai organismului dumneavoastra si chiar in proportii mult mai mari celor de langa dumneavoastra care se transforma mai mult sau mai putin in fumatori pasivi. Astfel, in momentul aprinderii unei tigari in artmosfera sunt eliberate cel putin 4000 de substante nocive, responsabile de declansarea in organism a cel putin 60 de forme de cancer. De asemenea, nicotina este asimilata la nivelul cordonului ombilical, fiind transmisa fatului, ceea ce sporeste riscul aparitiilor unor anomalii congentiale grave atat fizice cat si la nivelul plamanilor viitorului copil. Tocmai de aceea este recomandat ca femeile insarcinate nu numai sa renunte la fumat (daca este vorba de spre o fumatoare) ci si sa evite spatiile in care se fumeaza pe cat posibil. Acelasi avertisment este lansat de catre specialisti si in privinta copiilor al caror organism se afla in plina dezvoltare.

Bibliografie

http://www.cancer.org/docroot/PED/content/PED_10_13X_Guide_for_Quitting_Smoking.asp